بازگشت یوزپلنگ به منطقه‌ای متروکه پس از ۴۰ سال

اقتصاد ایران: یوزپلنگ، این گربه‌سان با شکوه و نجیب، که به عنوان یکی از ارزشمندترین گونه‌های حیات وحش ایران شناخته می‌شود، پس از سال‌ها به زیستگاه قدیمی خود در منطقه چشمه کرباسی در پارک ملی توران بازگشته است. مشاهدات اخیر از ردپای یوزپلنگ در این منطقه نشان از موفقیت طرح حفاظت مشارکتی دارد که با همکاری مردم محلی و سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شده است.

در شهریورماه امسال، برای اولین بار پس از ۴۰ سال، ردپای یوزپلنگ در منطقه چشمه کرباسی ثبت شد. این منطقه، که به دلیل خشکسالی و نابودی طعمه‌های یوز سال‌ها خالی از حضور این گونه بود، با اجرای طرح‌های احیایی و مرمت منابع آبی، بار دیگر به محل زیست یوزپلنگ تبدیل شده است.

یوزپلنگ نه تنها در رفتار و خصلت، بلکه در ظاهر نیز با سایر گربه‌سانان مانند پلنگ تفاوت‌های قابل توجهی دارد. چنگال‌های غیر قابل جمع شدن و ردپای منحصربه‌فرد آن از ویژگی‌هایی است که به راحتی این گونه را از دیگر حیوانات متمایز می‌کند.

طرح حفاظت مشارکتی که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی اجرا شد، توانسته است زمینه‌ساز بازگشت یوزپلنگ به زیستگاه‌های قدیمی خود شود. با ایجاد امنیت در منطقه و رهاسازی طعمه‌هایی مانند قوچ و میش، زیستگاه کرباسی بار دیگر پذیرای یوزپلنگ‌ها شده است.

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی، در این باره گفت: «هرچقدر زیستگاه‌های اطراف توران برای یوزها امن‌تر شود، بقای این گونه افزایش خواهد یافت. ما به سمت مشارکت مردم و مسئولان در حفاظت از یوزپلنگ حرکت کرده‌ایم و نتایج مثبتی از این همکاری‌ها دریافت کرده‌ایم.»

بهمن نجفی، محیط‌بان فعال در این منطقه، اعلام کرد که پس از رهاسازی قوچ و میش‌ها در منطقه، یوزها به تدریج به این زیستگاه بازگشتند. این اقدامات منجر به زاد و ولد گونه‌های طعمه و افزایش جمعیت حیات وحش منطقه شد. او افزود: «با مشاهده ردپای یوز و شواهد شکار میش توسط این گربه‌سان، حضور قطعی یوزها در منطقه تأیید شد.»

نجفی همچنین به اهمیت استفاده از دانش و همکاری محلی‌ها و شکارچیان سابق برای حفاظت از منطقه اشاره کرد و خاطرنشان کرد که طرح‌های بیشتری مانند پرورش و تکثیر گونه‌های طعمه برای حفظ و جذب یوزها در دست اقدام است.

با بازگشت یوزپلنگ به منطقه چشمه کرباسی، امیدها برای بقای این گونه ارزشمند در طبیعت ایران دوباره زنده شده است و اجرای طرح‌های حفاظتی با مشارکت جوامع محلی می‌تواند به حفظ زیستگاه‌های طبیعی این گربه‌سان نادر کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ