۳ سال بی‌خبری سازمان جهانی بهداشت از آمارهای بهداشتی ایران

اقتصاد ایران: به گفته دکتر محسن اسدی لاری، مدیرکل اسبق امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اواسط سال 2021 تاکنون داده‌های بهداشتی ایران به سازمان جهانی بهداشت (WHO) ارسال نشده است. این موضوع در تناقض با تکالیف قانونی و تعهدات بین‌المللی ایران در زمینه همکاری‌های بهداشتی با این سازمان است.

به گزارش سلامت نیوز تا پیش از سال 2021، ایران یکی از کشورهای پیشرو در ارائه داده‌های بهداشتی معتبر به سازمان جهانی بهداشت بود. دکتر اسدی لاری در مصاحبه‌ای با ساعت سلامت اعلام کرد که تا زمان تصدی مسئولیتش در اواسط سال 2021، تمامی داده‌های بهداشتی ایران به‌طور کامل و بر اساس استانداردهای بین‌المللی به سازمان بهداشت جهانی ارسال می‌شد. وی افزود که این داده‌ها توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت گردآوری و به سازمان ارائه می‌شدند و اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی داشتند. به عنوان نمونه، سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 کتابی با عنوان «پوشش همگانی سلامت در ایران» منتشر کرد که در اجلاس وزرای بهداشت منطقه‌ای در تهران رونمایی شد و تأییدی بر کیفیت داده‌های بهداشتی ایران بود.

با این حال، از اواسط سال 2021 به بعد، به دلایل نامشخص و به‌خصوص به بهانه‌های امنیتی، ایران از ارسال داده‌های بهداشتی خود به سازمان جهانی بهداشت خودداری کرده است. دکتر لاری تأکید کرد که از زمان ترک مسئولیتش، این همکاری قطع شده و در سه سال گذشته، داده‌های بهداشتی ایران به WHO ارائه نشده‌اند. وی اشاره کرد که وضعیت داده‌های بهداشتی ایران در این مدت "نابهنجار" بوده است.

در همین راستا، دکتر محسن نقوی، استاد ایرانی مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن، نیز با اشاره به این موضوع گفت که ایران از سال 2016 تاکنون داده‌های بهداشتی جدیدی به WHO ارائه نکرده است. وی اظهار داشت که نگرانی‌های وزارت بهداشت ایران درباره استفاده از این داده‌ها توسط سازمان‌های جاسوسی مانند CIA بی‌اساس است، چرا که این داده‌ها تنها برای تحقیقات علمی و ارزیابی وضعیت سلامت جمعیت‌ها استفاده می‌شوند.

عدم ارائه داده‌های بهداشتی به سازمان جهانی بهداشت باعث می‌شود که مطالعات بین‌المللی نتوانند به درستی وضعیت سلامت عمومی و علل مرگ و میر در ایران را ارزیابی کنند. این موضوع نه تنها به کیفیت تحقیقات علمی آسیب می‌زند، بلکه ممکن است در بلندمدت بر برنامه‌ریزی‌های بهداشتی کشور نیز تأثیر منفی بگذارد.

با توجه به اهمیت ارائه داده‌های بهداشتی دقیق به سازمان‌های بین‌المللی برای بهبود سلامت عمومی و همکاری در تحقیقات علمی، ضرورت دارد که وزارت بهداشت ایران به ارائه داده‌های به‌روز و معتبر به سازمان جهانی بهداشت بازگردد. ادامه این روند ممکن است به کاهش اعتبار بین‌المللی کشور در حوزه سلامت و بهداشت منجر شود و مشکلاتی را در برنامه‌ریزی‌های بهداشتی آینده به وجود آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ