امام حسن عسکری(ع) در دوران خفقان یکصد شاگرد تربیت کردند

اقتصاد ایران: همدان ـ استاد حوزه علمیه ملایر گفت: امام حسن عسکری(ع) در دوران خفقان یکصد شاگرد تربیت کردند.

حجت الاسلام احسان ترکاشوند در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) با اشاره به فضائل شخصیتی این امام بزرگوار اظهار کرد: این امام همام در زمان حیات خود کاملاً پادگانی زندگی می‌کرد و عسگر یعنی لشکر و پادگان و امامی که در پادگان زندگی می‌کرد که از نظر زندگی هیچ امامی مانند ایشان از حیث امنیت زندگی در سختی به سر نمی‌برد.

این استاد حوزه علمیه ملایر با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) ماموریت‌های زیادی دارد و یکی از مهمترین آن معرفی امام عصر (عج) به مردم و احیای معارف دین است.
وی افزود: ایشان در زمان خلیفه المعتض و المهتدی و المعتمد زندگی می‌کرد که آن‌ها به امام سخت می‌گرفتند.
این استاد حوزه علمیه ملایر با بیان اینکه امام (ع) بیشترعمرشان را در زندان به سر بردند تصریح کرد: فعالیت‌های ایشان در هفت قسم تقسیم می‌شد که یکی از آنها فعالیت‌ها و کوشش‌های علمی بود که در دفاع از اسلام و رفع شبهات و اشکالات مخالفان داشتند.
ترکاشوند ادامه داد: کوشش‌های علنی ایشان شامل تربیت شاگرد، پاسخگویی به مسائل دینی و… بود و امام در دوران خفقان یکصد شاگرد تربیت کردند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد شبکه ارتباطی بین شیعیان از دیگر فعالیت‌های ایشان بود گفت: امام حسن عسکری (ع) نمایندگان، نامه‌ها و پیک‌هایی به شهرهای مختلف می‌فرستاد و به همین جهت در واقع اندیشه مهدویت، امامت و ولایت را ترویج می‌کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه امام حسن عسکری (ع) فعالیت‌های سیاسی هم داشتند و در اسناد و نامه‌های و نوشته‌های که داشتند و می‌فرستادند افزود: در این نامه‌ها و اسناد مباحث سری در بحث حکومت اسلامی و مخالفت با خلفا به اجمال به چشم می‌خورد.
وی با اشاره به اینکه پشتیبانی مالی از شیعیان از دیگر ابعاد و مأموریت‌های امام (ع) بود گفت: امام در زندان به سر می‌بردند اما هدایای مردم و نذورات به سمت ایشان سرازیر بود و ایشان سعی می‌کردند به مردم و دعاوی آنها کمک کند و نیازی‌های مردم را بر طرف می‌کرد.
ترکاشوند تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه را از دیگر ابعاد و مأموریت‌های زندگی امام عسکری (ع) برشمرد و ابراز کرد: ایشان سعی می‌کردند مباحث سیاسی را در ابعاد مختلف توجیه کنند.
وی استفاده گسترده از آگاهی‌های غیبی را از دیگر ابعاد و مأموریت‌های ایشان دانست و گفت: با توجه به اینکه امام از علم غیب آگاه است علی القاعده در ترویج مکتب گاهی اوقات مخصوصاً در این موارد اختناق مجبور می‌شود این موارد را تبیین و تشریح کند و برای هدایت گمراهان، دستگیری از نیازمندان، دلگرمی شیعیان و برای برطرف شدن شک از آگهی غیبی استفاده می‌کردند.
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: آخرین مأموریت امام (ع) آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت بود که مرتب امام (ع) می‌فرمود و تذکر می‌داد و زمینه سازی غیبت صغری و کبری امام زمان (عج) را فراهم می‌کردند و در مواردی داریم که خود خلفای عباسی به امام (ع) متوسل می‌شدند یعنی به علم غیب امام آگاه بودند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ