تورهایی که کف دریا را شخم می‌زنند/ سفره صیادان کوچک‌تر شد

اقتصاد ایران: بوشهر- صیدهای غیرمجاز و استفاده از روش‌های مخرب صید باعث نابودی و تخریب ذخایر آبزیان در خلیج فارس شده و تورهای صیادان قانونمند را خالی کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از مشاغل سنتی در استان بوشهر، صید و صیادی است که از گذشته‌های بسیار دور تاکنون مردم در کنار خلیج فارس مشغول به صیادی بوده و همچنان نیز این شغل ادامه دارد.

هزاران صیاد بوشهری در فصول مختلف سال دل را به دریا زده و با قایق، لنج و یا کشتی راهی دریا می‌شوند تا روزی خود را از سفره بی کران خلیج فارس بردارند.

در این میان افرادی نیز هستند که با استفاده از روش‌های غیرمجاز و یا در فصل صید ممنوع اقدام به صیادی می‌کنند که این موضوع تأثیر منفی بسیار زیادی را بر روی ذخایر آبزیان و میزان صید داشته است.

یکی از مهمترین مطالبات صیادان استان بوشهر مقابله با روش‌های صید غیرمجاز و برخورد قاطع با صیادان متخلف است که تاکنون اقداماتی نیز صورت گرفته ولی کافی و بازدارنده نبوده است.

یکی از صیادان استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برخی از صیادان برای سودآوری بیشتر خود از روش‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند و با تورهایی کف دریا را شخم می‌زنند.

احمد محمودی با اشاره به اینکه روش‌های صید غیرمجاز باعث نابودی برخی از گونه‌های ماهی در خلیج فارس شده است، صیادان قانونمند بومی بیشترین ضرر را از این وضعیت متحمل می‌شوند.

تورهایی که کف دریا را شخم می‌زنند/ سفره صیادان کوچک‌تر شد

قاسم بیات یکی دیگر از صیادان استان بوشهر با بیان اینکه سفره صیادان کوچک‌تر شده است اظهار کرد: میزان صید ما در دریا هر سال نسبت به سال‌های قبل کمتر می‌شود.

وی خواستار نظارت بیشتر بر فعالیت‌های صیادی در دریا شد و ادامه داد: باید با نظارت مناسب بر فعالیت‌های صیادی مانع از فعالیت افرادی شد که برای منفعت خود دریا و آبزیان را غارت می‌کنند.

برخی از صیادان با استفاده از روش‌های ترال و پرساین، دفره‌ای یا محاصره‌ای در ایام ممنوعیت این روش‌های صید و یا در مکان‌هایی که این صیدها ممنوع است، انواع آبزیان را صید می‌کنند که باعث می‌شود نسل آنها با خطر روبرو شود.

تسریع در برخورد با صیدهای غیرمجاز

فرماندار شهرستان دیر از پیگیری برای مقابله با صیدهای غیرمجاز در خلیج فارس خبر داد و بیان کرد: یکی از مطالبات صیادان از ما مقابله با صیدهای غیرمجاز از جمله صید ترال و دفره‌ای است.

یونس باربرز با بیان اینکه همه مسئولان مرتبط با این موضوع باید برای مقابله با صید غیرمجاز تلاش کنند افزود: استفاده از تور ترال و کف‌روب در زمان صید غیر مجاز ترال یکی از مهمترین عوامل تخریب ذخایر دریایی است.

وی با اشاره به اینکه این روش‌های صید خسارت زیادی به آبزیان خلیج فارس وارد می‌کند اضافه کرد: در نشستی که به منظور مقابله با صید غیرمجاز برگزار شد، موضوعات مهمی در این زمینه مصوب شد.

فرماندار دیر بیان کرد: یکی از تصمیمات راه‌اندازی شعبه ویژه تجدید نظر در دادگستری استان بوشهر به منظور رسیدگی سریع به تخلفات صید غیرمجاز قضائی با حداکثر مجازات است.

وی از رسیدگی به تخلفات صید غیرمجاز با سرعت و دقت لازم و حداکثر مجازات به عنوان یکی دیگر از مصوبات اشاره و خاطرنشان کرد: کنترل ورود و خروج شناورهای صیادی توسط شیلات و مرزبانی از دیگر مصوبات در جلسه بود.

باربرز تاکید کرد: شیلات و نیروهای مرزبانی و صیادان محلی تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوانی برای توقف صید غیرمجاز ترال و دفره‌ای دارند که امیدواریم شاهد مقابله جدی با این روش باشیم.

تورهایی که کف دریا را شخم می‌زنند/ سفره صیادان کوچک‌تر شد

همه دستگاه‌ها پای کار باشند

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تلاش‌های جدی و ویژه ای را برای مقابله با روش‌های غیرمجاز صید داریم و در این راستا نیاز است که همه مسئولان پای کار باشند.

عقیل امینی با اشاره به مقابله شیلات با روش‌های صید ترال کف و پرساین تاکید کرد: استفاده از روش صید پرساین فقط برای ۱۴ قایق صیادی در جنوب استان بوشهر مجاز بوده است.

وی ادامه داد: روش صید پرساین تنها برای صید ساردین ماهیان و در بازه زمانی که با کمک پژوهشکده میگوی کشور تعیین می‌شود، صادر می‌شود و هیچ شناور دیگری اجازه استفاده از این روش را ندارد.

امینی تصریح کرد: امروز صیادان قانونمند از آسیب‌های مخرب صید پرساین و ترال کف آگاه و خواستار برخورد با صیادنماهایی هستند که به دلیل منافع سودجویانه خود دست به صید با این روش‌های مخرب می‌شوند و حق و حقوق صیادان قانونمند ما را ضایع می‌کنند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات با جدیت پیگیر مقابله با این روش صید است اما ضمن تشکر از تعامل و همکاری دستگاه قضا و نیروهای دریابانی و سپاه در این امر، نیاز است به دلیل گستره آب‌های استان، دستگاه قضا و ارگان‌های مختلف نظامی و انتظامی در این موضوع ما را یاری کنند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: دغدغه و آگاهی صیادان دلسوز محلی برای حفاظت از منابع و ذخایر دریا ستودنی است و ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد با استفاده از تمام ظرفیت یگان حفاظت منابع آبزیان و با کمک نیروهای خدوم نظامی و انتظامی برای احقاق حق صیادان قانونمند گام برداریم.

انتظار می‌رود که در ابتدا صیادان برای حفظ شغل سنتی خود و بقای این فعالیت، از روش‌های صید غیرمجاز استفاده نکنند و در کنار آن، مسئولان نیز نظارت بهتر و بیشتری بر فعالیت‌ها در دریا داشته باشند و با صید غیر مجاز با جدیت برخورد شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ