تاکید جلالی بر تغییر مسیر فرهنگ غربی به سمت رویکردهای سنتی

اقتصاد ایران: سفیر ایران در روسیه با حضور در نشست وزیران فرهنگ کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ بیان کرد که اعضای بریکس امیدوارند نظم نوینی در سایه احترام به سنت‌ها، حفظ مواریث فرهنگی و ارزش‌های اصیل اخلاقی و انسانی شکل گیرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه شامگاه چهارشنبه در اجلاس وزیران فرهنگ کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ روسیه شرکت کرد. وی ابتدا سلام عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به وزیران و مقامات فرهنگی کشورهای عضو گروه بریکس شرکت کننده در این اجلاس ابلاغ و اظهار کرد: با وجود تمایل آقای صالحی به حضور در این نشست، امکان شرکت ایشان به سبب مشغله آغاز کار در دولت جدید ایران میسر نشد.

سفیر ایران در روسیه در این نشست که به ریاست وزیر فرهنگ روسیه برگزار شد، اظهار داشت:‌ همه ما می‌دانیم که فرهنگ، یکی از بنیان‌های اساسی روابط میان کشورها و قوام‌بخش ارتباطات در سایر عرصه‌ها است. هرچند که برخی از تئوری‌پردازان غربی روابط بین‌الملل، نظر دیگری دارند و تفاوت‌های فرهنگی را عامل تنش‌های بین‌المللی می‌دانند اما ما معتقد هستیم، درک فرهنگی از جهان معاصر، مسائل و پیچیدگی‌های آن و دوری از نگاه صرفاً مادی به پدیده‌ها می‌تواند عامل همگرایی‌های بین‌المللی باشد. 

جلالی افزود: این دریافت مشترک ما متاثر از تغییراتی است که طی ده‌های گذشته در فضای بین‌الملل رخ داده و فهم متخصصان از عوامل موثر بر روابط بین‌الملل را دگرگون کرده است. بر همین اساس امروز در کنار قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی از شکل دیگری از قدرت سخن می‌گوییم که پایه‌های آن را مبانی ارزشی، هویتی و فرهنگی تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ به گونه‌ای در همه ابعاد زندگی دولت‌ها و ملت‌ها تنیده شده‌ که امروزه روابط بین‌الملل را روابط میان فرهنگ‌ها تعبیر می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه در ادامه گفت: سیاست و تجارت را اگر دو رکن اصلی روابط بین‌الملل بنامیم باید گفت که فرهنگ رکن سوم آن است و رکنی مهم چون مستقیماً با روح و جان ملت‌ها در ارتباط است. از این رو توسعه روابط فرهنگی میان کشورهای مختلف بالاخص بریکس که تصمیم گرفته‌اند انعکاس صداهای مستقل و در عین حال هم‌راستا در عرصه جهانی باشند، می‌تواند به تقویت، تداوم و تعمیق روابط در عرصه‌های دیگر همکاری منجر شود. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران , گروه بریکس ,

جلالی ادامه داد: اتحاد بریکس، صدای ملت‌هایی است که نخواسته‌اند در گرداب همسان‌سازی جهانی مبتنی بر ارزش‌های غربی غوطه‌ور شوند و تلاش کرده‌اند فرهنگ‌های مستقل ملی را در دامان خود بپرورانند و در حفظ آن به عنوان میراثی گرانبها کوشا باشند. 

وی تأکید کرد:‌ اکنون که جهان در نقطه عطف سیر تاریخی خود قرار گرفته است، بیش از هر زمانی نیاز به درک مشترک ملت‌ها و حمایت دولت‌ها برای ایستادگی در مقابل یکجانبه‌گرایی نظام سلطه احساس می‌شود. اعضای بریکس امیدوارند نظم نوینی در سایه احترام به سنت‌ها، حفظ مواریث فرهنگی و ارزش‌های اصیل اخلاقی و انسانی شکل گیرد. استقرار این نظم بیش از آنکه بر پایه سیاست و اقتصاد استوار باشد فرایندی فرهنگی مبتنی بر خودباوری است. 

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه بریکس تجلی این واقعیت است که جهان تک‌قطبی به انتهای خود رسیده و جهانی جدید تولد یافته و در حال رشد است، اظهار داشت: در این میان، تغییر مسیر فرهنگی و اجتماعی همسان‌سازی غربی به سمت رویکردهای سنتی در مظاهری چون تکریم و حفظ دیرپای‌ترین نهاد بشری یعنی خانواده فطری و احترام به زبان، آداب و سنت‌های ملی و قومی، بیش از پیش اهمیت یافته است.

جلالی با بیان اینکه نقش بریکس برای زیرسوال بردن مشروعیت تسلط ارزش‌های غربی کلیدی‌ است، اظهار داشت: بریکس با حضور کشورهای قدرتمند جهان، در کانون توجهات به عنوان اتحادی در شکل‌گیری مقابله اصولی با سلطه فرهنگ غربی قرار گرفته است و این فرصت‌های جدید و مسئولیت‌‌های جدی برای فعالان و مدیران فرهنگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: این فرصت‌ها ناظر به یافتن راه‌‌حل‌هایی فرهنگی برای نزدیکی میان ملت‌ها و پذیرش مسئولیت در زمینه بحران‌های فرهنگی جهانی برای دولت‌ها است. یکی از این بحران‌ها ظلم‌هایی است که به مردم مظلوم غزه در نزدیک به یک سال گذشته صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ