شاهد دادگاه ضدانحصار: گوگل بر تبلیغات آنلاین سلطه دارد؛ اما ناشران احساس «گیر افتادن» می‌کنند

اقتصاد ایران: بسیاری از رسانه‌های آنلاین از سرویس انتشار تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند؛ اما دلیل این محبوبیت، کیفیت بالا یا رضایت کاربران از پلتفرم مذکور نیست.

ابزار تبلیغاتی گوگل که به ناشران اجازه می‌دهد فضای تبلیغاتی رسانه‌های آنلاین خود را به دیگران بفروشند، به‌طور گسترده در سرتاسر وب استفاده می‌شود. اکنون طبق شهادت استفانی لیزر، مدیر سابق تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده در News Corp، این محبوبیت بیشتر به‌دلیل دشواری خروج مشتریان از سیستم مذکور است. او در دادگاه فدرال به‌عنوان شاهد دولت در پرونده‌ی ضدرقابتی علیه گوگل شهادت داد و گفت که ناشران احساس می‌کنند درگیر انحصار ابزار تبلیغاتی غول جست‌وجو شده‌اند.

لیزر توضیح داد که گوگل در سال ۲۰۱۹ تغییراتی را باعنوان «قوانین قیمت‌گذاری یکپارچه» معرفی کرد که ناشران را از تعیین قیمت‌های حداقلی بالاتر برای تبلیغات گوگل منع می‌کرد. او تغییرات مذکور را به نفع گوگل و نه مشتریانش می‌داند و حتی پس‌ از جلساتی با مدیران گوگل، تغییری در سیاست‌های آن‌ها مشاهده نکرد؛ در نتیجه ناشران در این شرایط نمی‌توانستند برای بهبود درآمد خود رقابت کنند.

لیزر اشاره کرد با وجود نارضایتی از تغییرات سیستم تبلیغاتی گوگل، مهاجرت به ابزاری دیگر عملاً امکان‌پذیر نبود؛ زیرا ابزار DoubleClick for Publishers (DFP) گوگل تنها راه دسترسی به تقاضای گسترده‌ی تبلیغ‌کنندگان با قیمت‌های لحظه‌ای بود و وابستگی ناشران به گوگل، آن‌ها را در موقعیتی دشوار قرار داد.

لیزر به محدودیت‌های فنی DFP اشاره کرد و گفت ابزار مذکور بسیار قدیمی و کند است. با وجود درخواست‌های مکرر برای دسترسی به داده‌های بیشتر، گوگل اطلاعات کافی را به ناشران ارائه نمی‌داد. این محدودیت‌ها مانع از اجرای پروژه‌هایی شد که می‌توانست درآمد بیشتری برای ناشران به‌ارمغان بیاورد.

مقالات مرتبط:
  • چشم‌ها به دادگاه گوگل؛ آیا غول دنیای فناوری تجزیه خواهد شد؟
  • وزارت دادگستری آمریکا برای شکستن انحصار جست‌وجو، به‌دنبال استراتژی هوش مصنوعی گوگل است

با وجود نقص‌های DFP، وزارت دادگستری ادعا می‌کند این ابزار ۹۰ درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد و بسیاری از ناشران به‌دلیل نبودِ جایگزین‌های مناسب همچنان از آن استفاده می‌کنند. لیزر اذعان کرد بسیاری از ناشران هیچ تجربه‌ای جز کار با ابزار گوگل ندارند و چنین موضوعی، وابستگی به سیستم تبلیغاتی غول جست‌وجوی اینترنت را افزایش داده است.

به‌نوشته‌ی ورج، در ادامه‌ی دادگاه، جی فریدمن، مدیرعامل Goodway Group، از طرف تبلیغ‌دهندگان شهادت داد و اشاره کرد که AdX گوگل تنها پلتفرمی به‌شمار می‌رود که امکان مذاکره درباره‌ی هزینه‌هایش وجود ندارد. ایسر لیپکوویتز، معاون سابق مهندسی گوگل نیز به مشکلات داخلی و تضاد منافع در نحوه‌ی ادغام ابزارهای تبلیغاتی این شرکت اشاره کرد و دشواری مدیریت چنین ابزارهایی را به‌عنوان دلیل نبود جایگزین‌های مناسب، اعلام کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ