بی اختیاری ادراری؛ از علائم تا روش‌های درمان

اقتصاد ایران: یک متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه بی‌اختیاری ادراری به صورت نشت غیرارادی ادرار تعریف می‌شود، گفت: بی‌اختیاری ادراری، تحت دو عنوان بی‌اختیاری استرسی و بی فوریتی طبقه بندی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سمیرا یاوری افزود: بی‌اختیاری‌های ادراری یا به تنهایی اتفاق می‌افتد، یا همراه هم رخ می‌دهد که به صورت بی‌اختیاری مختلط معرفی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بی‌اختیاری ادراری استرسی به صورت دفع ادرار در ارتباط با فعالیت‌هایی مانند سرفه، عطسه، بلند شدن و یا خندیدن تعریف شده است، اضافه کرد: در عین حال بی‌اختیاری فوریتی به صورت دفع ادرار همراه با تمایل قوی برای ادرار کردن تعریف ایجاد می‌شود.

به گفته یاوری، بی‌اختیاری ادراری مختلط به صورت دفع ادرار در ارتباط با فعالیت و همراه با تمایل قوی برای ادرار کردن بروز می‌کند.

وی به نشانه‌های ابتلاء به بی‌اختیاری ادراری اشاره کرد و ادامه داد: علامت‌های بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادراری ممکن است به شکل‌های مختلف باشد از جمله بی‌اختیاری ادراری مداوم که در تماس جنسی ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: بی‌اختیاری وضعیتی در ارتباط با تغییر وضعیت، بی اختیاری ادراری سرریزی مرتبط با احتباس یا تخلیه ناکامل مثانه، بی اختیاری ادراری شبانه در جریان خواب و بی اختیاری ادراری نامحسوس بدون آگاهی از آن است.

وی به عوامل خطر مرتبط با بی‌اختیاری ادراری اشاره کرد و افزود: نژاد، سن بالا، چاقی، دیابت، مولتی پاریتی ،سرفه مزمن،COPD، استعمال دخانیات، سابقه جراحی لگن، مصرف برخی داروها، اختلال عملکردی و حرکتی در فرد از عوامل بی‌اختیاری ادراری است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: هر فردی که هرکدام از موارد بالا را تجربه می‌کند باید برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کند.

یاوری با اشاره به اینکه عوامل خطر شناخته شده‌ای که شروع بی‌اختیاری ادراری را تحریک می‌کنند سن، BMI و یا سایر عوامل زمینه‌ای است، تاکید کرد: این بیماری دوره نهفته طولانی مدت دارد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مداخلات زودهنگام ممکن است شروع علائم بی اختیاری ادراری را به تأخیر بیاندازد و یا از خطر آن بکاهد، اضافه کرد: یکی از نمونه‌ها تأثیر آموزش ورزش‌های تمرین عضلات کف لگن در جریان بارداری با هدف پیشگیری از بی‌اختیاری ادراری در کوتاه مدت است.

وی اضافه کرد: سایر مداخلات شامل کاهش وزن در زنان چاق، کنترل صحیح قند خون در افراد دیابتی، عدم مصرف الکل و کاهش استفاده از کافئین در ایجاد و یا به تأخیر انداختن بی‌اختیاری ادراری اثرگذار است.

یاوری درباره راه‌های درمان بی‌اختیاری ادراری توضیح داد: به طور کلی روش‌های درمان بی‌اختیاری ادراری، درمان‌های محافظه کارانه غیردارویی، درمان دارویی و یا جراحی است.

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان گفت: درمان محافظه کارانه بی‌اختیاری ادراری شامل تعدیل شیوه زندگی، پرهیز از رفتارهای پرخطر ازجمله مصرف دخانیات، الکل و کاهش وزن است.

وی افزود: کاهش ۱۰ درصدی وزن بیش از ۵۰ درصد علامت‌های بیماران با بی‌اختیاری استرسی را می‌بخشد، ضمن اینکه کاهش مصرف کافئین نیز برای زنان با بی‌اختیاری فوریتی، سودمند گزارش شده است.

یاوری ادامه داد: آموزش مثانه به صورت تشویق دفع به‌موقع ادرار با هدف کمک به بیماران مبتلا به مثانه over active برای به حداقل رساندن دفعات احساس فوریت کنترل نشده مثانه و بهبود کنترل ارادی ادرار مؤثر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با استفاده از برگه‌های ثبت ادراری و محدودسازی مصرف مایعات در افرادی‌که زیاد مایعات می‌نوشند می‌توان زمان‌هایی که فرد دچار بی اختیاری ادراری می‌شود را مشخص و راهکارهای درمانی ارائه داد.

وی در پایان گفت: تکنیک ریلکسیشن و ورزش‌های عضلات کف لگن تحت عنوان ورزش‌های Kegel، استفاده از دارو برای درمان بی‌اختیاری فوریتی و مثانه بیش فعال تحت نظر پزشک از جمله روش‌های درمانی در مبتلایان به بی‌اختیاری ادراری است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ