فرصت بی‌نظیر خدمات روان‌شناختی در پیاده‌روی اربعین

اقتصاد ایران: مختصص روان‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای در پیاده‌روی اربعین و رویدادهای مشابه، فرصتی بی‌نظیر برای دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به خدمات روان‌شناختی است.

- اخبار اجتماعی -

مریم صف‌آرا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص فعالیت جهادی گروه مشاوران بدون مرز اظهار کرد: گروه مشاوران بدون مرز «مرکز مشاوره پندار» از سال 1397 فعالیت جهادی خود را در اربعین حسینی با موکب پزشکان مهدوی آغاز کرد.

وی ادامه داد: در سال اول و دوم فعالیت این گروه، به دلیل تازگی و جدید بودن خدمت‌رسانی مشاوره‌ای و روان‌شناختی در فضای متفاوت اربعین، عکس‌العمل‌های جالب و متفاوتی از زائران مشاهده شد. این حرکت برای برخی از زائران زیبا و ستودنی بود، برای برخی تعجب‌برانگیز، برای برخی فرصتی برای طرح مشکل و برای عده کمی نیز شاید بی‌معنی تلقی می‌شد.

متخصص روان‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) تصریح کرد: بعد از مدتی نتایج فعالیت این گروه جهادی در فضای اربعین که حاکی از اثرات شگرف و مثمر ثمر بود، توجه مسئولان، برنامه‌ریزان و رؤسای مواکب را به خود جلب کرد، از ثمرات فعالیت این گروه جهادی این بود که مراجعه‌کنندگانی که در اربعین 1402 قبل از عزیمت به سفر اربعین، برگه درخواست طلاق خود را به دادگاه تقدیم کرده بودند، بعد از استفاده از خدمات مشاوران این گروه جهادی در پیاده‌روی اربعین 1402 زندگیشان مسیر جدیدی به خود گرفت و از طلاق منصرف شدند و از فروپاشی آن خانواده‌ها جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: ارائه خدمات مشاوره‌ای در پیاده‌روی اربعین و رویدادهای مشابه، فرصتی بی‌نظیر برای دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به خدمات روان‌شناختی است؛ برخلاف هزینه‌های بالای خدمات روانشناسی در کشور، در فضای پیاده‌روی اربعین امکان بهره‌مندی از جلسات مشاوره‌ای برای همه زائران به صورت رایگان فراهم می‌شود.

صف‌آرا ادامه داد: برخی زائران حتی تا 10 جلسه مشاوره دریافت کرده‌اند، همچنین بسیاری از روان‌شناسان داوطلب و خیر، ارتباط خود را با زائرانی که به مشاوره‌های بیشتری نیاز داشتند، پس از اربعین نیز حفظ کرده و خدمات رایگان یا با هزینه بسیار کم به آن‌ها ارائه می‌دهند.

وی گفت: گروه مشاوران اسلامی بدون مرز "پندار" متشکل از بیش از 50 مشاور مجرب از سراسر کشور، در راستای انجام فعالیت‌های جهادی داخل مرزی یا برون‌مرزی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره‌ای متنوع می‌کنند. در ایام اربعین 1403، گروه 20 نفره‌ای متشکل از 4 مشاور مرد و 16 مشاور زن از این مجموعه، آمادگی خود را جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای به زائران اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کردند.

وی ادامه داد: مشاوران اربعین 1403 مورخ 27/‏05/‏1403 از تهران عازم کربلا شده و بعد از استقرار در محل‌های تعیین شده در تاریخ 28/‏05/‏1403 از 30/‏05/‏1403 تا 03/‏06/‏1403 به مدت پنج روز در مواکب انصارالحسین، نجف اشرف نجف‌آبادی‌ها، فاطمه‌الزهرا، مرکز پزشکی هلال احمر، دانشگاه علوم‌پزشکی قم، جعفرآبادی‌های قم و پزشکان مهدوی و در مجموع به 480 مراجعه‌کننده خدمات روان‌شناسی ارائه کردند.

متخصص روان‌شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) بیان کرد: در ایام اربعین 1403، گروه مشاوران اسلامی بیشترین مراجعه را در زمینه‌های فرزندپروری، مسائل خانواده، ازدواج، اختلالات و تحصیل داشته است، همچنین این گروه با برگزاری جلسات گروهی غربالگری اختلالات کلامی کودکان، بازی درمانی گروهی و سخنرانی‌های تخصصی خانواده، به ارائه خدمات مشاوره‌ای متنوع پرداخته است.

وی افزود: گروه مشاوران بی‌مرز با هدف جذب زائران و ارائه خدمات مشاوره روان‌شناختی، از روش‌های متنوعی بهره برد. این روش‌ها شامل تبلیغات محیطی (مانند نصب استند و بنر)، معرفی حضوری خدمات توسط مسئولان موکب‌ها و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی کوچک (مانند گردن‌آویز) بود.

بر اساس گزارش‌های تیم روان‌شناسان و مشاوران، زائران پس از دریافت خدمات مشاوره‌ای، رضایت بسیار بالایی از این اقدام ابراز کرده و در بسیاری از موارد تمایل خود را برای ادامه جلسات مشاوره اعلام کرده‌اند.

صف‌آرا خاطرنشان کرد: واحد جهادی مرکز مشاوره پندار با هدف ایجاد تحول و ارتقای آگاهی در جامعه، بسته‌های فرهنگی متنوعی را تهیه و توزیع کرده است. تمرکز این بسته‌ها بر سه حوزه کلیدی احساس، گفتار و رفتار بوده و برنامه‌ریزی شده‌اند که تا اربعین سال آینده به صورت مداوم اجرا شوند.

لازم به ذکر است که مدیریت مرکز مشاوره، به منظور حفظ فضای حرفه‌ای و جلوگیری از هرگونه تبلیغات شخصی، از درج اطلاعات تماس و آدرس در ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند استند خودداری کرده است. بدین ترتیب، مشاوران در صورت تمایل مراجعه‌کنندگان به ادامه جلسات مشاوره، به صورت شخصی و با اعلام آدرس محل کار خود، این امکان را فراهم می‌آورند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ