مصرف مزمن استروئید می تواند خطر دیابت را افزایش دهد

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که مصرف استروئیدها بیش از دو برابر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند، بیمارانی که از قرص‌ها یا تزریق‌های استروئیدی استفاده می‌کنند، ۲.۶ برابر بیشتر از بیمارانی که استروئید مصرف نمی‌کنند، در معرض ابتلاء به دیابت هستند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه در مقیاس بزرگ این احتمال را تأیید می‌کند که اثرات استروئیدها بر سطح قند خون می‌تواند خطر دیابت را افزایش دهد.

دکتر «راجنا گلوبیک»، مدرس دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه آکسفورد و سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «اطلاعات موجود در مورد شیوع بیشتر دیابت جدید در بیمارانی که با گلوکوکورتیکوئیدها درمان می‌شوند، بر اساس مطالعات کوچک شامل بیماران با یک یا چند بیماری است. ما می‌خواستیم داده‌ها را گسترش دهیم تا ایده دقیق‌تری درباره احتمال ابتلای افراد به دیابت در حین درمان با این داروها به دست آوریم.»

استروئیدها برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات پزشکی با کمک به فرونشاندن التهاب استفاده می‌شوند. این بیماری‌ها عبارتند از آسم، آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و سرطان.

به گفته محققان، متأسفانه این داروها با کاهش حساسیت به انسولین و تداخل در توانایی سلول‌ها برای جذب گلوکز، سطح قند خون را نیز افزایش می‌دهند.

برای اینکه ببینند آیا این تأثیر بر قند خون می‌تواند باعث دیابت شود یا خیر، تیم تحقیق داده‌های بیش از ۴۵۰۰۰۰ نفر را که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ توسط بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد درمان شده بودند، تجزیه و تحلیل کرد.

هیچ یک از افراد در شروع مطالعه دیابت نداشتند و هیچ کدام استروئید مصرف نمی‌کردند.

در طول دوره مطالعه، تقریباً ۴٪ از بیماران در حالی که در بیمارستان بودند شروع به مصرف استروئیدها کردند، از جمله پردنیزون، هیدروکورتیزون و دگزامتازون.

محققان دریافتند از میان تمام بیماران، حدود ۲ درصد از افرادی که استروئید مصرف می‌کردند به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند، در مقایسه با کمتر از ۱ درصد از افرادی که استروئید دریافت نکرده بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی سن و جنسیت در نظر گرفته شد، استروئیدها خطر ابتلاء به دیابت را ۲.۶ برابر افزایش می‌دهند.

گلوبیک گفت: «افرادی که به طور منظم برای آسم و آرتریت استروئید مصرف می‌کنند باید از نظر دیابت تحت نظر باشند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ