دانشمندان از نتایج موفقیت‌آمیز اولین پیوند چشم و صورت در جهان خبر می‌دهند

اقتصاد ایران: مردی پس از یک تصادف جدی پیوند جزئی صورت و کامل چشم را دریافت کرده به خوبی بهیود یافته است، چشم پیوندی بینایی ندارد، اما خود چشم هنوز زنده است.

پزشکانی که اولین پیوند کامل چشم و جزئی از صورت را در جهان انجام دادند، بعد از یک سال با ارائه‌ی گزارش از پیشرفت بیمار خود، نتایجی امیدوارکننده را اعلام کرده‌اند. بیمار با نام آرون جیمز، کهنه‌سرباز ۴۶ ساله از آرکانزاس، بدون رد پیوند به خوبی بهبود یافته است و اگرچه هنوز قادر به دیدن از طریق چشم پیوند‌شده نیست، شبکیه چشمش در گام بزرگی رو به جلو، به نور پاسخ می‌دهد.

جیمز در ژوئن ۲۰۲۱ حین کار به عنوان کارگر خط برق دچار شوک الکتریکی با ولتاژ بالا شد که باعث شد چشم و پلک چپ، بینی، لب‌ها و بخش بزرگی از بافت صورتش را از دست بدهد. بازسازی مرسوم برای صورت جیمز انجام شد؛ از جمله پیوند پوست و برداشتن کره‌ی چشم که به شدت آسیب دیده بود، نجات‌یافتنی نبود و باعث درد می‌شد.

اگرچه جیمز هنوز قادر به دیدن از طریق چشم پیوند‌شده نیست، شبکیه چشمش به نور پاسخ می‌دهد.

هرچند جیمز از حادثه بهبود یافت، با گذشت زمان مشکلات زیادی را به دلیل زخم و آسیب مجرای بینی تجربه کرد. در آن زمان بود که او از تیم پیوند آلوژنی کامپوزیت عروقی (VCA) در مرکز سلامت لانگون دانشگاه نیویورک کمک خواست. VCA شاخه‌ای از پیوند ترمیمی و بازسازی پیشرفته‌ی صورت محسوب می‌شود که هدفش بازیابی آناتومی و عملکرد بافت‌های صورت به شکلی کاملا بی‌سابقه و درنهایت پیوند کامل صورت است.

برای اولین‌ بار پیوند چشم کامل در آمریکا انجام شد
برای اولین‌ بار پیوند چشم کامل در آمریکا انجام شد
مطالعه '3

تیم جراحی تصمیم گرفت که مورد جیمز ممکن است برای پیوند چشم و همچنین پیوند جزئی صورت مناسب باشد، اما به او گفته شد که پیوند، آزمایشی است. مشخص شد که جیمز احتمالاً هرگز بینایی چشم چپش را به‌دست نخواهد آورد و خطر آسیب به چشم راست سالم و همچنین خطرات معمول پیوند، مانند نیاز به سرکوب سیستم ایمنی مادام‌العمر برای او وجود دارد.

در نهایت، جیمز پس از بررسی دقیق تمامی عوامل، تصمیم گرفت تا عمل را انجام دهد. جراحی در ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲) پس از مشخص‌شدن اهداکننده‌ی مناسب انجام شد.

صورت آرون جیمز ۷ ماه پس از جراحی
صورت آرون جیمز ۷ ماه پس از جراحی همراه آلوگرافت استخوانی.
JAMA

پنج ماه بعد در گزارش پیشرفت، بروس ای. گلب، جراح پیوند، در بیانیه‌ای گفت: «پیشرفتی که به‌چشم دیده‌ایم، استثنایی است، به‌ویژه با در‌نظر‌گرفتن اینکه قرنیه‌ی کارآمدی داریم که با شبکیه جفت شده است و پنج ماه پس از عمل، جریان خون مناسبی دارد.» یکی از نگرانی‌های کلیدی بازگرداندن جریان خون به چشم پیوندی بود، بنابراین این موفقیت، گامی مثبت بود. با‌این‌حال، در زمان پیوند هنوز مشخص نبود که آیا اتصالات عصبی به چشم قابل‌بازیابی هستند و آیا شبکیه عملکرد خواهد داشت یا خیر.

اکنون پس از گذشت یک سال، تیم جراحی با توجه به آزمایشات عمیق‌تر انجام‌شده، به موفقیت‌های بیشتر در نتایج پی برده است. بافت پیوند‌شده به بقای خود ادامه داده و جیمز رد پیوندی نداشته و از نظر زیبایی، نتایج پیوند در بازسازی اولیه بسیار بهبود‌یافته است. همچنین جیمز افزایش کیفیت زندگی‌اش را گزارش کرده است.

در مورد عملکرد چشم، نویسندگان گزارش دادند که جیمز هنوز در چشم چپ بینایی ندارد که ازقبل پیش‌بینی شده بود. با‌این‌حال، فشار در چشم در محدود‌ه‌ی طبیعی است، خون‌رسانی به‌خوبی انجام می‌شود و برخی از ساختار شبکیه حفظ شده است. هرچند جیمز قادر به درک نور از چشمش نیست، شواهدی از فعالیت الکتریکی در شبکیه در پاسخ به نور وجود دارد.

دکتر ادواردو رودریگز، نویسنده‌ی مقاله، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از کارشناسان فکر نمی‌کردند که بتوانیم موفق شویم، اما ما با موفقیت پیوند چشم را بدون رد پیوند حفظ کردیم.» اگرچه بازیابی بینایی هنوز کاملاً دست‌یافتنی نیست، همچنان هدفی برای آینده است.

اکنون، چالش بعدی یافتن راهی برای بازگرداندن بینایی است. رودریگز افزود: «من مشتاقانه منتظر ادامه‌ی تحقیقات با همکاری جامعه‌ی دانشگاهی هستم تا این اکتشافات را با ابزارهای بی‌همتا و بهترین درمان‌ها تسریع کنیم.»

مطالعه در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ