فیلم‌برداری برخی گوشی‌های اندروید ۱۵ به‌صورت پیش‌فرض Ultra HDR خواهد بود

اقتصاد ایران: گوگل در اندروید ۱۵، گوشی‌های رده‌بالا را مجبور به پشتیبانی از فرمت تصویر Ultra HDR می‌کند.

ویژگی Ultra HDR یکی از بهترین قابلیت‌های معرفی‌شده در به‌روزرسانی اندروید ۱۴ سال قبل محسوب می‌شود. این فرمت تصویری را گوگل ساخته و براساس فرمت JPEG بنا شده است.

تصویر Ultra HDR اساساً فایل JPEG است که برخی از متادیتای HDR در آن تعبیه شده‌اند و بنابراین دستگاه‌های مجهز به نمایشگرهای HDR می‌توانند نسخه‌ی HDR تصویر را ببینند؛ از طرفی دستگاه‌های بدون‌ نمایشگر HDR فقط نسخه‌ی SDR را خواهند دید.

Ultra HDR معضل نمایش تصاویر باکیفیت روی دستگاه‌های مدرن و قدیمی را حل می‌کند، اما مشکل این است که فقط تعداد کمی از بهترین گوشی‌های اندرویدی عکس‌ها را با فرمت Ultra HDR ثبت می‌کنند. به‌هرحال، مشکل مذکور می‌تواند با اندروید ۱۵ رفع شود.

به‌نوشته‌ی AndroidAuthority، با انتشار اندروید ۱۵، گوگل جدیدترین نسخه از سند Android Compatibility Definition Document یا به اختصار CDD را منتشر کرد. CDD الزاماتی را فهرست می‌کند که سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاه باید آن‌ها را برای دریافت استاندارد «سازگار با اندروید»، برآورده کنند. شرکت‌های سازنده‌ی دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند CDD را نادیده بگیرند و AOSP را به دلخواه خود تغییر دهند، اما درصورتی‌که بخواهند به سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) دسترسی داشته باشند، باید از این الزامات پیروی کنند.

قابلیت Ultra HDR اندروید ۱۵
AndroidAuthority

CDD اندروید ۱۵ حاوی برخی از مقادیر جدید مرتبط با کلاس عملکرد است؛ استانداردی که اولین‌بار با انتشار اندروید ۱۲ در سال ۲۰۲۱ معرفی شد. کلاس عملکرد مجموعه‌ای از قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه را تعریف می‌کند که فراتر از الزامات اولیه‌ی اندروید هستند.

هدف از کلاس عملکرد این است که روشی سریع برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن ارائه دهد تا تشخیص دهند آیا دستگاه کاربر از پس انجام وظایفی مانند پشتیبانی از کدک‌های ویدیوی HDR، رمزگشایی سخت‌افزاری AV1 و موارد سنگین دیگر برمی‌آید یا خیر.

هر نسخه از اندروید کلاس عملکرد خاص خود را دارد، بنابراین کلاس عملکرد جداگانه‌ای برای اندروید ۱۲، اندروید ۱۳ و اندروید ۱۴ وجود دارد. شرکت‌ها، کلاس عملکرد خاصی را که دستگاه‌هایشان برآورده می‌کنند، با تنظیم ویژگی سیستمی اعلام می‌کنند. برای مثال، دستگاه‌های مجهز به اندروید ۱۲ که الزامات کلاس عملکرد ۱۲ را برآورده می‌کنند، امکان اعلام پشتیبانی از کلاس عملکرد ۱۲ را دارند. هنگامی‌ که همین دستگاه‌ها به اندروید ۱۳ ارتقاء می‌یابند، شرکت سازنده می‌تواند همچنان گزارش دهد که دستگاه مذکور از کلاس عملکرد ۱۲ پشتیبانی می‌کند. همچنین در صورت برآورده‌کردن الزامات جدید شرکت‌ها می‌توانند اعلام کنند که محصول آن‌ها با کلاس عملکرد ۱۳ نیز سازگاری دارد.

پیش نیاز ثبت تصاویر Ultra HDR
AndroidAuthority

اگرچه گوگل هنوز اسناد توسعه‌دهندگان را برای لیست تمام الزامات عملکرد ۱۵ به‌روزرسانی نکرده است، CDD اندروید ۱۵ به الزامات جدید اشاره می‌کند. تغییرات جزئی زیادی در کلاس عملکرد ۱۵ وجود دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم:

  • [۷.۵/H-۱-۱۸] باید از فرمت JPEG_R برای دوربین‌های اصلی عقب و جلو پشتیبانی کند.
  • [۷.۵/H-۱-۲۰] در اپلیکیشن دوربین اصلی به‌طور پیش‌فرض باید دوربین‌های اصلی عقب و جلو تصاویر را با فرمت JPEG_R ثبت کنند.
مقالات مرتبط:
  • اندروید ۱۵ رسما منتشر شد؛ اما نه برای شما
  • سیستم هشدار زلزله اندروید در سراسر آمریکا فعال می‌شود

JPEG_R نام واقعی فرمت تصویر Ultra HDR است. حرف R به‌عنوان مخفف Recovery map به نقشه‌ی HDR تعبیه‌شده در فایل JPEG اشاره دارد.

کلاس عملکرد ۱۵ نیاز دارد که دستگاه‌ها از Ultra HDR برای دوربین‌های اصلی عقب و جلو پشتیبانی و علاوه‌براین هنگام گرفتن تصاویر از دوربین‌های اصلی عقب و جلو با استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین، تصاویر را با فرمت Ultra HDR ثبت کنند. این اولین‌باری است که شاهد الزام گوگل به دستگاه‌ها برای پشتیبانی از فرمت تصویر Ultra HDR هستیم.

از آنجا که الزام جدید گوگل فقط برای دستگاه‌هایی اعمال می‌شود که کلاس عملکرد ۱۵ را اعلام می‌کنند، بسیاری از دستگاه‌هایی که با این سیستم‌عامل عرضه می‌شوند یا به آن ارتقاء می‌یابند، مجبور به پشتیبانی از Ultra HDR نخواهند بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ