مسیرهای نجات اقتصاد کتابفروشی‌ها بن‌بست شده است

اقتصاد ایران: مدیر کتابفروشی ابراهیمی البرز با اشاره به تهدید حیات کتابفروشی‌ها می‌گوید:‌ مسیرهای فرعی نجات اقتصاد کتابفروشی‌ها هم‌چون فروش لوازم‌التحریر،‌ فروش کتاب‌های درسی و کمک‌آموزشی با تصمیمات نادرست و عدم‌نظارت نهادهای ذی‌ربط بن‌بست شده است.

- اخبار فرهنگی -

محمدرضا ابراهیمی  مدیر کتابفروشی ابراهیمی در حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به مشکلات و معضلات کتابفروشی‌ها گفت: سال‌هاست که صنف کتابفروش با مشکلات اقتصادی قابل‌توجهی دست و پنجه نرم می‌کند،‌ این مشکلات به تعطیلی یا تغییر کاربری بسیاری از کتابفروشی‌ها در سال‌های اخیر منجر شده است،‌ در استان البرز نیز کتابفروشی‌های بسیاری در سال‌های اخیر تعطیل شده‌اند که ناشی از همین مسائل اقتصادی بوده است.

وی با بیان این مطلب که "کتابفروشی ابراهیمی در سال 1360 تأسیس شده است و بنده از سال 69 تاکنون به‌طور مداوم در کار فروش کتاب و لوازم‌التحریر هستم."،‌ گفت:‌ در سال‌های اخیر با شدت گرفتن مشکلات اقتصادی کتابفروشی‌‌ها برای سرپا ماندن و ادامه حیات به فروش لوازم‌التحریر روی آوردند،‌ در عین حال فروش کتاب‌های درسی در کتابفروشی‌ها با وجود اینکه سود اندکی داشت،‌ اما مردم محلات را با کتابفروشی‌های محلی آشنا می‌کرد.

به‌گفته ابرهیمی فروش کتاب‌های درسی در کتابفروشی‌ها هم‌چنین موجب شده بود که والدین هنگام خرید کتاب درسی‌، هم کتاب‌های کمک‌درسی هم کتاب‌های عمومی و هم لوازم‌التحریر را نیز از کتابفروشی‌ها تهیه کنند،‌ به این ترتیب برخی از مشکلات اقتصادی ناشی از کم‌توجهی به حوزه کتاب و کتابخوانی نیز برطرف می‌شد، اما با عدم عرضه کتاب‌های درسی در کتابفروشی‌ها و ورود مستقیم آموزش و پرورش به توزیع کتاب‌های درسی پای مخاطبان و خانواده‌های ایرانی از کتابفروشی‌ها بریده شد.

وی ادامه داد: به‌عنوان یک فعال صنف نشر که بیش از 30 سال است در این حرفه فعالیت دارم،‌ از مدیران فرهنگی دولت چهاردهم می‌خواهم با رایزنی با وزارت آموزش و پرورش زمینه بازگشت کتاب‌های درسی به کتابفروشی‌ها را فراهم کند،‌ این اتفاقی است که می‌تواند تاحدی آشتی خانواده‌های ایرانی با کتابفروشی‌ها را رقم بزند.

ابراهیمی هم‌چنین با انتقاد از ورود مدارس به عرضه لوازم‌التحریر گفت: بسیاری از مدارس خود مستقیم کتاب‌های کمک‌درسی و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان را عرضه می‌کنند،‌ این مهم نیز به اقتصاد کتابفروشی‌ها ضربه زده است. ما هرساله بازار شهریور ماه را داشتیم که ضرر و زیان بخشی از سال ما را جبران می‌کرد، اما حالا همان بازار شهریور ماه هم گرفته شده است،‌ هم مدارس و هم عرضه گسترده توسط دستفروشان این اتفاق را رقم زده است.

وی در ادامه سخنان خود به کاهش تمایل مخاطب به مطالعه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت:  حتی مطالعه کتب مذهبی و ادعیه دینی نیز پایین آمده است، کارشناسان فرهنگی باید برای این موضوع تدبیری بیندیشند،‌ امروز مردم به‌ویژه در مناطقی مثل کرج و حاشیه پایتخت با کتاب قهر کرده‌اند.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ