صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد

اقتصاد ایران: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور با حضور در اختتامیه شصت‌ونهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان مشهد- مهروشید، از به گوش رسیدن صدای پای «فیلمسازان نو» در سراسر کشور گفت.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه شصت و نهمین جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوان مشهد- مهروشید شامگاه سه‌شنبه 20 شهریورماه با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حجت‌الاسلام نصر‌الله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، محمد حمید‌ی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینما شهر، مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و محمد حسین‌زاده مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی در سینما ملل مشهد برگزار شد.

در ابتدا محمد حسین‌زاده دبیر جشنواره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی روی صحنه آمد و بیان کرد: از آقای آذرپندار و از آقای خزاعی بابت همه حمایت‌های‌شان تشکر می‌کنم. آقای خزاعی به معنای واقعی مسئول بالادست من نبودند، بلکه برادر دلسوز من در این دوره سه ساله بودند.

وی افزود: هر هنرمندی در طول عمر هنری خود باید اثری را برای دل خود بسازد و امیدوارم شما فیلمسازان که در ابتدای مسیر فیلمسازی هستید، کاری به نام حضرت رضا(ع) بسازید و به برکت همان جهانی شوید.

 

فرصتی برای صله‌رحم فیلم‌کوتاهی‌ها

سپس مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران پشت تریبون رفت و بیان کرد: خوشحالم که در جمع شما هستم، جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان، آیین صله رحم جامعه فیلم کوتاه هستند. درست است که جشنواره فیلم کوتاه تهران را داریم که در ابعاد بین‌المللی برگزار می‌شود، اما شاید آن فضای رقابت و فیلم دیدن و جو سینمایی، گاهی چیره شود بر اینکه آدم‌ها در فضایی دوستانه با هم گفت‌وگو و تعامل کنند. جشنواره‌های منطقه‌ای بنا شده‌اند که فیلمسازان در نقاط مختلف بیایند و با هم گفت‌وگو کنند، در واقع اکران و رقابت فیلم‌ها فرع ماجرا هستند.

وی افزود: اصل این است که  فیلمسازان در کنار هم هستند و در جریان فیلم‌های هم قرار می‌گیرند و این فضای دوستانه بر همه چیز چیره می‌شود. ما هزاران دلیل برای برگزار نکردن و هزاران دلیل برای برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای داشتیم که یکی از آن‌ها همین قرار گرفتن شماها در کنار هم بود. این صله رحم انجام شد و چه خوب که بزرگترها هم در آن هستند. مثلاً آقای خزاعی بیشتر از اینکه رئیس سازمان سینمایی باشند، یک انجمنی بوده و هستند. همه دوستان، از خانواده انجمن هستند.

آذرپندار در پایان گفت: از داوران تشکر می‌کنم که وقت گذاشتند و با دقت فیلم‌ها را دیدند؛ من به این موضوع شهادت می‌دهم‌. از همه آن‌ها ممنونم. نیت‌ ما این بود که شماها با هم مواجه شوید و با یکدیگر گفت‌وگو کنید و امیدوارم در کنار زیارت حرم امام رضا(ع)، در این سفر به شما خوش بگذرد. امیدوارم نگاه امام رضا(ع) همیشه به ما باشد که همین برای من کافی است.

 

حرف‌هایی که باید به زبان مشترک بگوییم

در ادامه نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی روی صحنه آمد و گفت: ویژگی جشنواره سینمای جوان شاید در همان روحیه جوان‌گرایی آن است نه تجربی بودن آن.‌ در جشنواره تجربی یک سری تجربیات خود را به میان می‌آورند اما این جا روحیه جوان افراد مطرح است. من به‌عنوان کسی که هشت سال در کمیسیون فرهنگی و چند سال هم در کمیسیون اصل نود بودم، باید بگویم که امروز حرف‌های زیادی داریم که باید بتوانیم با زبان مشترک آن‌ها را بزنیم، یعنی هم با مردم خودمان هم با مردم دنیا حرف بزنیم و زبان مشترکی که همه مردم دنیا می‌فهمند زبان هنر و سینماست.

وی ادامه داد: امروز من به‌عنوان کسی که خیلی از مسائل نظام و ضعف‌ها و قدرت‌ها را دیده‌ام، می‌گویم که به ما کمک کنید؛ سینمای ما باید نظام را در انتقال حرف‌ها و مسائل کمک کند. ما حاضر هستیم سوژه‌هایی مختلف را در یک تعامل مشترک به مردم منتقل کنیم و بگوییم اما ابزار آن را نداریم، این ابزار در اختیار شماست. شما در یک فیلم کوتاه و در چند دقیقه می‌توانید تحولات بزرگ اجتماعی و اقتصادی را ایجاد کنید ما هم سوژه‌های متعددی داریم و اعلام آمادگی می‌کنیم و کارشناسان خود را به شما معرفی کنیم تا با زبان فراگیر این مضامین را منتقل کنید.

 

تجلیل از فیلمساز پیشکسوت مشهدی

در ادامه آیین تجلیل از جواد علیزاده نویسنده و کارگردان پیشکسوت مشهد با پخش مستند «کوچه کیوان پلاک 7» برگزار شد. برای این بخش محمد خزاعی، حبیب ایل‌بیگی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر روی صحنه آمدند و با اهدای لوحی از جواد علیزاده تجلیل کردند.

جواد علیزاده در این بخش گفت: من سی سال خدمت کردم و از خدا می‌خواهم سی سال دیگر به من فرصت دهد تا به این عاشقان سینما و جوانان خدمت کنم.

 

صدای پای نسل نو فیلمسازان در سراسر کشور به گوش می‌رسد

سپس محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: خوشحالم که امروز فرصتی فراهم شد تا در جوار امام رضا(ع) شما را زیارت کنم، خوشحالم که در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای با حضور استان‌های مختلف با آثار ارزشمند شما بودیم آقای آذرپندار وقتی مضامین برخی فیلم‌ها را توضیح می‌دادند متوجه شدم سیر صعودی فیلم‌ها قابل رویت است و انشالله این مسیر تکامل پیدا خواهد کرد. پیشاپیش روز ملی سینما را تبریک می‌گویم. امیدوارم این روز ملی در سال‌های بعدی تبدیل به مراسم‌های مهمتری شود و وفاق سینماگران را شاهد باشیم.

وی گفت: مهمترین بحثی که در ابتدای ورودم به سازمان سینمایی داشتم بحث استان‌ها بود که این مسأله دغدغه من بود. آن زمان خیلی از فعالان سینمایی ساکن تهران به من می‌گفتند سرمایه‌گذاری جدی در استان‌ها نکن که چیزی عاید شما نمی‌شود اما بر خلاف نصیحت‌ها این کار را کردم چون خودم برخواسته از شهرستان هستم. من متوجه شدم استعدادهایی در شهرستان‌ها هستند که اگر فرصتی فراهم شود شاهد شکوفایی آنها خواهیم بود از همین رو در چند مرحله توجه جدی به استان‌ها داشتیم.

خزاعی گفت: یکی در زیرساخت‌ها بود. ما بنا داشتیم تا پایان دولت شهید رییسی بالغ بر هزار سالن افتتاح کنیم اما با شهادت ایشان این کار نیمه ماند با این حال بالغ‌بر سیصد سالن افتتاح شد و صد سالن دیگر تا پایان 1404 افتتاح خواهد شد که برخی از آن‌ها در مناطق محروم هستند که ساکنان بسیاری از آن‌ها آرزو داشتند از این تفریح سالم بهرمند شوند.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها فقط در حوزه سینما نبود بلکه در حوزه تجهیزات در دفاتر انجمن هم بود که به همت آقای آذرپندار انجام شد. برای برخی از دفاتر تجهیزات ارسال شد برخی و دفاتر در آینده تجهیز خواهند شد. رایگان کردن آموزش یکی دیگر از موارد مورد نظر ما بود. پیش از این آموزش‌های انجمن بر اساس پرداخت شهریه بود که از عدالت فرهنگی دور بود ما آموزش را در بیست استان رایگان کردیم به نحوی که امروز بر اساس استعدادها و لیاقت هاست که هنرمندان برای آموزش انتخاب می‌شوند. در این دولت نگاه جدی به آموزش رایگان داشتیم.

محمد خزاعی توضیح داد: هفتاد درصد بودجه انجمن به شهرستان‌ها اختصاص پیدا کرد. در همه  مراکز معاون امور استان‌ها داریم امروز مرکز گسترش یک معاون برای امور شهرستان‌ها دارد.‌ رفع موانع و تسهیل گری برای ساخت فیلم در استان‌ها از دیگر موارد ما بود. ضمن اینکه نگاه جدی سیاست‌گذاری ما در جهت تشویق و ترغیب فیلمسازان استانی بود. حالا تهیه‌کننده استانی هم داریم و دغدغه هنرمندان شهرستانی مرتفع شده است. امروز هرکسی در استان‌ها با یک کارگردان استانی بخواهد فیلم بسازد می‌تواند تهیه‌کننده استانی داشته باشد و مجوزش را سازمان سینمایی می‌دهد. چون این از موانع جدی در تولید فیلم‌های استانی بود. بحث بعدی بودجه سازمان سینمایی بود که قسمت اعظم آن به استان‌ها تخصیص پیدا کرد. راه‌اندازی مراسم و آیین‌های استانی مثل مهر سینمای ایران از دیگر موارد ما برای تشویق و ترغیب فیلم‌های استانی بود. امسال هم 12 مهر مراسم ملی آن در تهران برگزار می‌شود.

خزاعی بیان کرد: دو کار بود که نتوانستیم انجام بدهیم یکی تقسیم‌بندی کشور به 6 منطقه بود. تصمیم داشتیم کشور را بر اساس استعدادها و توانایی‌ها به 6 منطقه تقسیم و فعالیت جدی داشته باشیم. دیگری ایجاد انجمن ملی سینمای ایران در استان‌ها بود فکر می‌کردیم باید تشکلی ایجاد شود تا هنرمندان استانی را دور هم جمع کند ما عقبه استانی در کشور نداشتیم این انجمن ملی مثل انجمن نمایش می‌خواست کار کند و اعضا و صنوف را سامان‌دهی کند. امیدوارم چه ما بودیم چه نبودیم برنامه‌هایی که پایه‌گذاری شده ادامه پیدا کند.

وی در پایان گفت: صدای پای فیلمسازان نو، متفکر و اندیشمند در سراسر کشور شنیده می‌شود. امیدوارم این متفکرین متعهد آینده خوبی را از همین استان‌ها برای کشور رقم بزنند.

 

معرفی برگزیدگان بخش «عکس»

در ادامه با حضور صمد قربان‌زاده و فاطمه بهبودی از اعضای هیأت داوری و انتخاب بخش عکس جشنواره «مهروشید» برگزیدگان این جشنواره در بخش عکس معرفی شدند.

در بخش تک عکس لوح تقدیر به محسن روشن روان برای عکس «سه قرن» از کاشان اهدا شد.

لوح افتخار به عنوان عکس سوم به مریم ابوالحسینی پور اشگذر برای عکس «ذوق کودکانه» از شاهرود تقدیم شد.

لوح افتخار به عنوان عکس دوم به محمد رضایی برای عکس «نگهبان» از ساری رسید.

تندیس جشنواره و لوح افتخار به عنوان عکس اول یه هادی دهقان پور برای عکس «طومار نویسی» از سبزوار رسید.

لوح تقدیر در بخش مجموعه عکس به مرتضی امین‌الرعایایی برای مجموعه «تخریب عمارت‌های تاریخی نیشابور» از نیشابور رسید.

لوح افتخار به‌عنوان بهترین مجموعه عکس به محسن کابلی برای مجموعه عکس «احضار در آخرین مکان» از گرگان اهدا شد.

در ادامه با حضور مهدی آذرپندار، سعید نجاتی و محمد حسین زاده کارت دانش آموختگی انجمن سینمای جوانان ایران به نسرین شاه محمدی، میترا حیدرزاده و آقای گیلانی‌فر اهدا شد.

 

معرفی برگزیدگان بخش «فیلم»

در بخش بعدی آیین اختتامیه حسین نمازی، بابک خواجه‌پاشا، امید شمس، مهدیه محمدی، ابراهیم ایرج‌زاد و مرتضی علیزاده از اعضای هیأت انتخاب و داوری بخش فیلم این رویداد روی صحنه آمدند و جایزه بهترین فیلم با موضوع کارآفرینان را به محسن شهبازی برای فیلم مستند «نخل‌های مردابی» از اصفهان اهدا کردند.

جایزه ویژه سردار سلیمانی به نعمت‌الله سرگلزایی برای فیلم «مادر» از مشهد تعلق گرفت.

جایزه بخش بهترین پژوهش در فیلم مستند به رضوان بوستانی برای فیلم «تیمو» از کرمان رسید.

جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی به حمیدرضا مقصودی برای «خانه ماه» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی برگزیده‌ای معرفی نشد.

جایزه بهترین فیلمبرداری به حامد بقاییان برای «تایلندی» از کرمان رسید.

جایزه بهترین تدوین حسین نارمنجی برای «مدرسه آنالوگ» تعلق گرفت.

جایزه بهترین صدای فیلم به عرفان رضایی برای صدابرداری «خانه ماه» از درگز رسید.

جایزه دیگر این بخش به حسین نارمنجی برای صداگذاری «مدرسه آنالوگ» از بیرجند اهدا شد.

همچنین جایزه بهترین استعداد جوان (فیلمسازان زیر 25 سال) به محمد گراوند برای «نعش کش» از قم رسید.

لوح تقدیر هیات داوران به ساناز نجفی برای بازی در «حدود 13 کیلوگرم» از کاشان اهدا شد.

لوح افتخار دیگر به میثم دامن زه برای بازی در «تایلندی» و رادین رویین فر برای بازی در همین فیلم  اهدا شد.

همچنین مجید صداقت برجی و سارا طالبیان برای کارگردانی فیلم «هلیوس» و حسام حسینی و عباس حسین‌زاده برای کارگردانی «تایلندی» جزو تقدیر شدگان هیئات داوران بودند.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی به مهدی برزکی برای «حدود 13 کیلوگرم» از کاشان رسید.

جایزه بهترین فیلم جشنواره به حمیدرضا مقصودی برای «خانه ماه» از درگز اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم پویانمایی به فرزانه قبادی برای «همنشین آبی» از سمنان رسید.

جایزه بهترین مستند به محسن شیرزایی برای «بازگشت به لوگا» اهدا شد.

هیات داوران در بخش بهترین فیلم تجربی نامزد و برگزیده‌ای معرفی نکردند اما دیپلم افتخار به عیسی بابایی برای رگ از چالوس اهدا شد.

برگزیدگان در بخش‌های «بهترین فیلم پویانمایی»، «بهترین فیلم مستند»، «بهترین کارگردانی فیلم داستانی» و «بهترین فیلم» جشنواره به صورت مستقیم به چهل‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه خواهند یافت.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ