نفتالی بنت؛ رقیب جدید نتانیاهو در جدیدترین نظرسنجی‌ها

اقتصاد ایران: یک نظرسنجی جدید در سرزمین های اشغالی نشان می‌دهد با وجود افزایش محبوبیت حزب لیکود و بازگشت آن به جایگاه نخست، ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو می‌تواند دولت بعدی اسرائیل را تشکیل دهد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در جدیدترین نظرسنجی خود اعلام کرد اگر انتخابات امروز برگزار شود، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با کسب 22 کرسی به جایگاه نخست باز می‌گردد، اما این به معنای پیروزی این حزب و رهبرش نتانیاهو نخواهد بود. طبق این نظرسنجی، ائتلاف احزاب مخالف نتانیاهو حتی بدون حمایت احزاب عربی «رعم» و «خداش-تعال» قادر به تشکیل دولت هستند.

در این نظرسنجی، چهار حزب اپوزیسیون «بلوک دولت» به رهبری بنی گانتس با 21 کرسی، یش عتید به رهبری یائیر لاپید با 15 کرسی، اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن با 14 کرسی و ائتلاف چپگرای دموکرات‌ها (متشکل از احزاب کار و مرتص) به رهبری یائیر گولان با 11 کرسی، در مجموع 61 کرسی از 120 کرسی پارلمان اسرائیل را از آن خود می‌کنند که برای تشکیل دولت کافی است.

در جناح هوادار نتانیاهو اما دو حزب مذهبی شاس به رهبری آریه درعی و یهودیت متحد توراه به رهبری اسحاق گلدکنپوف به ترتیب 10 و 8 کرسی را از آن خود می‌سازند.

در این بین جناح راست افراطی اما با بحران مهمی روبه‌رو شده و تنها یکی از احزاب آن موفق به عبور از حدنصاب شده است؛ حزب قدرت یهودی به رهبری «ایتمار بن گویر» موفق به کسب 9 کرسی شده ولی حزب صهیونیسم مذهبی تحت رهبری بتسلائل اسموتریچ با کسب 2.7 % آرا و فاصله‌ای نیم درصدی با حدنصاب از ورود با کنست بازمانده است.

همچنین حزب امید جدید به رهبری گیدعون صعر با 1.2 % آرا زیر حدنصاب مانده و حزب عربی بلد به رهبری سامی ابوشحاده نیز 2.4 % آرا را به دست آورده و نتوانسته از آستانه انتخاباتی عبور کند.

 

نتایج ائتلافی

در چنین شرایطی اگرچه حزب لیکود برای نخستین بار پس از شکست 7 اکتبر 2023، موفق شده با اختلافی اندک به صدر جدول بازگردد ولی ائتلاف کنونی حامی نتانیاهو از 120 کرسی ممکن تنها 49 کرسی را از آن خود کرده است؛ در مقابل احزاب مخالف نتانیاهو اگرچه هیچ یک موفق به قرار گرفتن در جایگاه حزب نخست نشده اند، ولی در مجموع 71 کرسی کسب کرده اند. البته با توجه به اینکه حزب عربی خداش – تعال با محوریت ایمن عوده و احمد طیبی حاضر به همکاری با احزاب صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف نیستند، شمار کرسی‌های موثر اپوزیسیون برای تشکیل کابینه را باید 66 کرسی دانست.

نظرسنجی ,

موضوع مهم دیگر این است که در حال حاضر اپوزیسیون برخلاف سال‌های 2002 تا 2022 برای تشکیل ائتلاف نیازمند اتکا به احزاب عربی نیستند و بدون 5 کرسی حزب رعم نیز از 61 کرسی برای تشکیل یک ائتلاف اکثریتی هرچند شکننده برخوردار خواهند بود.

 

بازگشت بنت

نکته جالب توجه دیگر این نظرسنجی، افزایش محبوبیت نفتالی بنت است، به نحوی که اگر نخست‌وزیر سابق اسرائیل در انتخابات زودهنگام احتمالی به رقابت‌ها بازگردد نتایج به طور کلی دگرگون خواهد شد؛ حزب بنت طبق یافته‌های این نظرسنجی به تنهایی موفق به کسب 20 کرسی خواهد شد که بخش اعظم کرسی‌هایش را ائتلاف بلوک دولت به رهبری گانتس خواهد گرفت. در صورت ورود بنت، گانتس تنها 13 کرسی به دست خواهد آورد.

طبق نتایج این نظرسنجی، در صورت ورود بنت به رقابت‌ها حزب لیکود نیز با 2 کرسی کاهش، 20 کرسی به دست می‌آورد. حزب یش عتید سومین حزبی است که تحت تأثیر ورود بنت قرار می گیرد و با 4 کرسی کاهش به 11 کرسی بسنده خواهد کرد. حزب اسرائیل خانه ما نیز در این حالت از 14 کرسی به 9 کرسی تنزل می کند.

در این سناریو ائتلاف دموکرات‌ها با 11 کرسی بدون تغییر باقی خواهد ماند. دو حزب مذهبی شاس و یهودیت متحد توراه نیز بدون تغییر به ترتیب 10 و 8 کرسی را از آن خود خواهند ساخت. حزب راست افراطی قدرت یهودی نیز با یک کرسی افت به 8 کرسی دست یافته است.

نظرسنجی ,

همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد که بنت در مقایسه با نتانیاهو ، گانتز و یائیر لاپید، محبوب‌ترین گزینه برای احراز سمت نخست وزیری است. اگر رقابت نخست وزیری میان نتانیاهو و لاپید باشد، بی بی 37 درصد و لاپید 29 درصد ترجیح خواهد داشت. در مورد گانتس رقابت نزدیک تر است؛ نتانیاهو 34% و گانتس 28% ولی نفتالی بنت با 39% به راحتی از نتانیاهو با 32% پیشی می گیرد. لازم به ذکر است که انتخاب نخست وزیر در اسرائیل از طریق رأی مستقیم نیست و معمولاً ائتلاف برنده انتخابات، نخست وزیر را برمی گزیند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ