ارزیاب یونسکو از مجموعه تاریخی «فلک‌الافلاک» بازدید کرد

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: در سومین روز از حضور ارزیاب یونسکو در خرم‌آباد، مجموعه «فلک‌الافلاک» مورد بازدید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، عطا حسن‌پور با اشاره به بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم‌آباد توسط ارزیاب یونسکو، اظهار داشت: مجموعه «فلک‌الافلاک» شامل پل «گپ»، رودخانه خرم‌آباد، پل «حاجی»، تپه «فلک‌الافلاک»، محل ترانشه باستان‌شناسی و برج قدیم قلعه، به‌صورت پیاده مورد بررسی ارزیاب قرار گرفته و از نزدیک از آنها بازدید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد: همچنین ارزیاب یونسکو از محوطه باغ «گلستان»، چشمه «گلستان»، باشگاه «افسران»، محل چشمه «کارستی» «فلک‌الافلاک» و سیاه‌چادر سنتی و غذاهای سنتی و محلی بازدید کرده و از آنها گزارش تصویری تهیه کرد.

حسن‌پور با اشاره به وجود بازارچه دائمی صنایع‌دستی در محوطه باغ «گلستان»، بیان داشت: ارزیاب یونسکو در ادامه برنامه‌های روز سوم خود در خرم‌آباد، از این بازارچه بازدید کرده و از نزدیک با تک‌تک صنعتگران و هنرمندان این بازارچه به گفتگو پرداخت.

وی افزود: وضعیت درآمدی، وضعیت اشتغال، تعداد افراد شاغل در این حوزه، هم‌جواری صنعتگران با قلعه «فلک‌الافلاک» و تأثیر جهانی‌شدن بر درآمد هنرمندان از مواردی بود که ارزیاب یونسکو بر آنها تأکید داشته و دراین‌خصوص با هنرمندان و صنعتگران حاضر در بازارچه تبادل نظر کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد: وجود غرفه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره)، مرکز توان‌بخشی معلولین، زندانیان و سازمان بهزیستی در میان غرفه‌های دائمی بازارچه صنایع‌دستی برای ارزیاب یونسکو بسیار حائز اهمیت بوده و از این موضوع خوشحال بود.

حسن‌پور، اضافه کرد: بازارچه دائمی صنایع‌دستی شامل البسه محلی، چرم، صنایع چوب، موسیقی سنتی، ساخت کمانچه، میناکاری و قلم‌زنی بوده که مورد بازدید قرار گرفت.

وی گفت: ارزیاب یونسکو ضمن بازدید از بنای «سربازخانه» و باشگاه «افسران»، جلسه بررسی تعیین حرایم و عرصه آثار و پایش آثار را در محل دفتر پایگاه «فلک‌الافلاک» برگزار کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در بعدازظهر روز سوم؛ ارزیاب یونسکو با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی لرستان دیدار و در خصوص نوع عملکرد و حفاظت آنان از آثار و ابنیه تاریخی به گفتگو پرداخت.

حسن‌پور، بیان داشت: ارزیاب یونسکو در پایان از بنای قلعه و موزه‌های مردم‌شناسی بازدید کرده و به‌عنوان نخستین گردشگر و بازدیدکننده وارد موزه جدید باستان‌شناسی شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ