انجمن کشتیرانی: برای رفع تحریم‌ها دعا نمی‌کنیم

اقتصاد ایران: عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با بیان"کشتی‌های کوچک، راندمان بنادر را کاهش می‌دهد"گفت:برای رفع تحریم‌ها دعا نمی‌کنیم، چون در بنادر گرفتار معضل بزرگی می‌شویم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روزبه مختاری اظهار کرد: کشتی‌سازی فارغ از اینکه تحریم باشیم یا نباشیم، نشان داده بازتاب جامع و کاملی نداشته و پاسخگوی نیاز‌های کشور نبوده است.

وی افزود:‌از سوی دیگر، وقتی می‌گوییم باید از اقشار و گروه‌های مختلف حمایت شود، همیشه سه گروه کاملاً متفاوت داریم که حمایت‌ها بین آنها یکسان تقسیم نمی‌شود.

وی گفت: در بخش کشتی‌سازی، اول از همه کمک‌ها به شرکت‌های دولتی یا تابع شرکت‌های دولتی می‌رسد، بعد کمک‌ها روی شرکت‌های خصولتی متمرکز می‌شود و در نهایت چیزی به دست شرکت‌های خصوصی نمی‌رسد.

وی مدعی شد: وقتی چیزی به دست بخش خصوصی نمی‌رسد، نتیجه‌ای جز بزرگ شدن شرکت‌های خصولتی و شرکت‌های زیرمجموعه شرکت‌های دولتی نخواهد داشت. باید روی بخش خصوصی تمرکز و نگاه متفاوتی داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با بیان این که اکنون معضل بزرگی در بندرعباس داریم، گفت: به دلیل تحریم‌ها، کشتی‌هایی که در این بندر پهلو می‌گیرند، کشتی‌های کوچکی هستند که بر راندمان این بندر تأثیر می‌گذارند.

مختاری افزود: بخش خصوصی توانایی دارد که به کمک دولت، ناوگان خصوصی واقعی را توسعه دهد. سازمان بنادر وجوه اداره شده‌ای دارد که مختص چنین کار‌هایی است. اما با توجه به طبقه‌بندی که برای این وجوه انجام شده، این وجوه شامل حال خرید کشتی نمی‌شود و فقط به ساخت کشتی اختصاص می‌یابد.

وی توضیح داد: کشتی‌های کوچک باعث می‌شوند که سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر پایین بیاید و سرعت سرویس‌دهی کاهش یابد. ماندگاری کشتی در لنگرگاه افزایش یابد و شرکت‌ها مجبور شوند افزایش کرایه حمل یا اجاره فضای کشتی (GRI) را اعمال کنند.

وی افزود: در چند وقت اخیر، ما چندین بار شاهد افزایش نرخ‌ها به شکل‌های مختلف بودیم که آخرین مورد آن هفته پیش بود. این مشکلات ناشی از عدم مدیریت مالی و بندری است. نتیجه این مسائل، کهولت سنی است که در بنادر ایران وجود دارد. رخوتی که در کار به‌وجود می‌آید و فرسودگی تجهیزات در کنار مشکلات ناشی از تحریم‌ها، شرایط بسیار پیچیده‌ای را برای ما ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد:  تردد در بندرعباس در طول سال به دو میلیون TEU هم نمی‌رسد، در حالی‌که ما رکورد سه میلیون و 350 تا سه میلیون و 400 TEU را در طول سال در این بندر داشتیم. بندری که بالای سه میلیون TEU را پوشش می‌داد، اکنون با یک میلیون و 500 TEU قفل می‌شود.

مختاری گفت دعا نمی‌کنم که تحریم‌ها برداشته نشود، زیرا اگر با این اوصاف تحریم برداشته شود و شرکت‌های بزرگ به بنادر ایران بیایند، اقتصاد کشور رونق می‌گیرد. با این حال، درگاه ورودی اقتصاد کشور بنادر و به‌ویژه بندرعباس است. ما توانایی خدمات رسانی به شرکت‌های بزرگ را نداریم. امروزه می‌توانیم تمام مشکلات را به گردن تحریم بیندازیم، اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، واقعاً دچار معضلی بزرگ خواهیم شد.

وی ادامه داد: برای کمک به بخش خصوصی باید سازمان بنادر بتواند از وجوه اداره شده خود، به شرکت‌های خصوصی وام بدهد تا این شرکت‌ها نیز بتوانند کشتی‌های بالای 1000 TEU یا 700 TEU را خریداری کنند. کشتی‌هایی که 200 تا 300 TEU ظرفیت دارند، مدت زمان تخلیه و بارگیری در بنادر را افزایش می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی گفت: شرکت‌هایی که مسئولیت ناوبری کشتی از لنگرگاه به اسکله را بر عهده دارند، با کشتی‌های کوچک با مشکلاتی مواجه می‌شوند. وقتی تعداد کشتی‌ها زیاد شود و نتوانیم درست خدمت‌رسانی کنیم، دچار مشکل می‌شویم.

مختاری افزود: در نظر بگیرید که در گذشته، کشتی هیوندایی به بندر می‌آمد که 13،500 TEU ظرفیت داشت. اکنون به جای کشتی هیوندایی که یک بار آن را پهلو می‌دادند، 15 کشتی با 300 TEU ظرفیت باید به بندر بیاید که جایگزین کشتی هیوندایی شود.

مختاری توضیح داد: باید بار ما در کشتی‌های کوچک 15 یدک‌کش اضافه‌تر داشته باشد. ضمن آنکه به تعداد بیشتری یدک‌کش نیاز داریم. کشتی می‌آید و تا عملیات تخلیه آن تمام نشود، نمی‌توان بارگیری انجام داد. به این ترتیب، سرعت عملیات به دلیل کوچک بودن کشتی پایین می‌آید.

وی افزود: با وجود کشتی‌های کوچک، مشکلات فنی زیادی وجود خواهد داشت. طول کشتی‌های ما در بندرعباس از 100 متر کمتر است و به همین دلیل بندر با مشکل مواجه می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی یادآور شد: اکنون حیات و ممات ما منوط به فعالیت همین کشتی‌های کوچک است. امروز باید منت همین کشتی‌های کوچک را بکشیم، زیرا اقتصاد دریایی ما را سر پا نگه می‌دارند. در اصلاح برنامه‌ها، باید هر دو وجه قضیه را دید. نباید بر سر آنچه که امروز داریم ضربه بزنیم.
 
مختاری گفت: آنچه امروز داریم را باید حفظ کنیم و حداکثر کمک را به آنها بکنیم، اما باید نگاهمان به این باشد که از وجوه اداره شده برای خرید کشتی‌های بزرگتر استفاده کنیم.

مختاری درباره مباحث مطرح شده در ارتباط با خرید کشتی‌های دست دوم بیان کرد: خرید کشتی نو یک کار خاص برای شرکت‌های بزرگ و خاص است. به هیچ عنوان ناوگانی که اکنون در ایران تردد می‌کنند، به دنبال خرید کشتی نو نیستند.

وی افزود: اگر رنکینگ آلفا لاینر را بررسی کنید، خواهید دید که 15 تا 20 شرکت اول دنیا خریداران واقعی کشتی نو هستند. در نتیجه، تجارت ما بیشتر بر روی کشتی‌های دست دوم است، اما ما باید کشتی‌هایی را خریداری کنیم که تمامی گواهینامه‌هایشان به‌روز بوده و تعمیرات اساسی آنها انجام شده باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی گفت: کشتی‌های دست دوم باید تمام کار‌های مربوطه را انجام داده و تاییدیه در ارتباط با قابلیت دریانوردی را داشته باشند. اگر این قابلیت را نداشته باشند، بنادر اجازه پهلوگیری به آنها نمی‌دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ