نشست بررسی ابعاد شخصیتی "نجم الدین اربکان" در تبریز

اقتصاد ایران: ابعاد شخصیتی و عملکرد نجم الدین اربکان نخست وزیر پیشین ترکیه و یکی از معماران ترکیه نوین با حضور کارشناسان حوزه ترکیه و قفقاز در تبریز برگزار شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی ابعاد شخصیتی و عملکرد نجم الدین اربکان، از معماران ترکیه نوین عصر سه شنبه در شبکه اینرنتی عصر برگزار شد.

در این نشست رامین مددلو عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و حامد خسروشاهی کارشناس مسائل قفقاز و آناتولی به میزبانی امیررضا عباس زاده فعال و کارشناس فرهنگی قفقاز و آناتولی به بررسی موضوعاتی چون زندگی و تحصیلات اربکان، اندیشه سیاسی و فرهنگی اربکان، نقش اربکان در وقایع امروز ترکیه و نسبت او با ایران و انقلاب اسلامی پرداختند.

در این نشست مددلو با اشاره به مراحل مختلف زندگی اربکان از جمله تحصیل و فعالیت او در زمینه مهندسی و حضور او در سیاست پرداخت.

وی با اشاره به سرمایه عظیم اجتماعی اربکان در زمان وقوع کودتای پست مدرن، ابراز کرد که اربکان برای جلوگیری از خونریزی که آن را برای وضع آن زمان ترکیه به صلاح نمی دید به آرامی از قدرت کنار رفت.

مددلو معتقد است که اقدامات اربکان را باید در چهار چوب تلاشی برای بازگشتن به خویشتن انسان ترکیه طبقه بندی کرد.

وی افزود: جهان کنونی و به ویژه کشورهای در حال توسعه در بحران هویت به سر می برند و تلاش های اربکان را باید در تلاش برای فائق آمدن بر این بحران در ترکیه ارزیابی کرد و شاید بتوان گفت اگر رویه اربکان ادامه پیدا می کرد، بحران کنونی فرهنگی و هویتی ترکیه تقلیل یافته و به یک مساله تبدیل می شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود که اربکان یک ملی گرای واقعی بود و همیشه عزت ترکیه برای او یک دغدغه به شمار میامد، او به دوگانه امت و ملت اعتقاد نداشت که ملت را بخشی از امت می دانست.

این کارشناس مسائل قفقاز  و آناتولی خاطر نشان کرد که رابطه میان ترکیه و ایران یک رابطه برادرانه است و علی رغم اختلافات موجود، اشتراکات بسیاری وجود دارد.

حامد خسروشاهی نیز در این نشست به نقش تحصیل و زندگی اربکان در خارج از ترکیه و در غرب اشاره کرد.

به عقیده او اربکان با شناخت عینی از غرب، با مدرنیته و همچنین جریان جهانی صهیونیسم آشنا شد و به نیات پلید و شوم آن ها پی برد.

خسروشاهی اضافه کرد که اربکان شناخت دقیقی از جریان صهیونیسم و به ویژه شخص هرتزل داشت و در سخنرانی های متعدد خود به اقدامات جنبش جهانی صهیونیسم اشاره می کرد.

این کارشناس مسائل قفقاز همچنین افزود که علی رغم رشد اردوغان زیر سایه اربکان و جریان سیاسی او، اردوغان از آرمان های اربکان فاصله گرفته است.

این نشست در خانه تاریخی شربت اوغلی در دفتر بنیاد ایران شناسی تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ