افزایش تحویل انرژی به صنایع با وجود برنامه مدیریت بار

اقتصاد ایران: سخنکوی صنعت برق با بیان اینکه محدودیت های برقی برای صنایع سیمانی به طور کامل برطرف شد، گفت: محدویت های مدیریت بار برای صنایع فولادی نیز در دو هفته آینده برداشته خواهد شد و از هفته ابتدایی مهر برنامه مدیریت بار تمامی شهرک های صنعتی به پایان می رسد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشستی خبری اظهار داشت: تابستان بسیار گرمی را پشت سر گذاشتیم و شاهد رشد تقاضای مصرف برق به میزان 8.7 درصد بودیم؛ این درحالی است که سناریوی بدبینانه رشد تقاضای مصرف برق برای امسال 6 درصد بوده و متوسط رشد سالانه تقاضای مصرف برق در 10 سال اخیر 4.7 درصد بوده است.

وی افزود: رکورد تقاضای مصرف برق کشور در سال جاری، 47 نوبت نسبت به اوج مصرف برق در سال 1402 شکست، در حالی که سال 1402، به تعداد 34 نوبت نسبت به سال قبل از آن و در سال 1401 به تعداد 17 نوبت رکورد اوج مصرف برق نسبت به سال 1400 جابه‌جا شد که نشان دهنده‌ آن است که میزان تقاضا و رشد مصرف برق در کشور به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه " اوج مصرف برق در روز گذشته به عدد 70 هزار و 700 مگاوات رسید و در واقع هنوز در محدوده 70 هزار مگاواتی مصرف برق هستیم، گفت: در حال حاضر با حدود 10 هزار مگاوات ناترازی برق روبه‌رو بوده که نیازمند مشارکت مردم برای کاهش مصرف برق هستیم.

وی با بیان این که 31 درصد مشترکان امسال مشمول پاداش طرح مدیریت مصرف برق شده‌اند، افزود: دور دوم قرعه‌کشی پویش با انرژی برگزار شد که طی آن 135 دستگاه خودرو به کسانی که مصرف برق خود را کاهش داده‌اند اهدا خواهد شد. هم‌اکنون در حال احراز هویت مشترکان مشارکت‌کننده در این طرح هستیم و به زودی اسامی برندگان اعلام خواهد شد. همچنین سومین و آخرین مرحله قرعه‌کشی پویش با انرژی 15 مهر برگزار می‌شود.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: امسال مشترکانی که 10 تا 20 برابر الگوی مصرف منطقه خود برق مصرف کردند، علاوه بر دریافت تذکر و ارسال پیامک در اولویت قطع برق قرار گرفته و بعد از قطع برق نیز به آن‌ها تذکر داده شد؛ این دسته از مشترکان برای سال آینده برای آنکه در اولویت قطع برق قرار نگیرند می‌توانند به سه روش عمل کنند؛ روش اول کاهش و مدیریت مصرف برق، روش دوم تامین برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و روش سوم تامین برق از طریق تابلوی برق سبز است.

وی ادامه داد: 75درصد مشترکان بر اساس الگو یا زیر آن به مصرف برق می پردازند، 25 درصد مشترکان نیز بیش از الگو مصرف برق دارند که از این تعداد، مشترکان پرمصرف که حدود 2 درصد از مشترکان یعنی معادل 700 تا 800 هزار مشترک را شامل می‌شوند حتما برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف برق را در دوره اوج بار سال آینده در دستور کار خود قرار دهند.

رجبی مشهدی در خصوص افزایش قطعی های برق در برخی نقاط کشور گفت: معمولا در 20 مردادماه هر سال یک شکست دمایی داریم که بعد از آن با کاهش سطح دما، نیروگاه های برق آبی نیز در شهریورماه کاهش تولید دارند و نیروگاه های حرارتی نیز خود را برای پیک سال اینده مهیا می کنند، اما در سال جاری با ادامه گرمای فراگیر در شهریورماه، با کاهش تولید برق نیروگاه های برق آبی و بروز اشکالات فنی در برخی واحدهای حرارتی، میزان جابه جایی بار و مدیریت آن توسط بخش های مختلف جوابگوی تأمین برق در برخی روزها نبود و بروز قطعی های موقت برق در بخش خانگی در برخی مناطق کشور رخ داد.

وی افزود: بخشی از قطعی های موردی برق نیز به موضوع بروز اشکالات فنی در شبکه بازمی گردد که همکاران توزیع برق در سراسر کشور، در سریعترین زمان ممکن برای رفع اشکالات و برق دار شدن شبکه مربوطه، اقدام کرده اند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز 2300 مگاوات نیروگاه حرارتی از مدار به دلیل تعمیرات خارج است که ظرف روزهای آینده به مدار بازخواهند گشت.

سخنکوی صنعت برق با بیان اینکه محدودیت های برقی برای صنایع سیمانی به طور کامل برطرف شد، گفت: محدویت های مدیریت بار برای صنایع فولادی نیز در دو هفته آینده برداشته خواهد شد و از هفته ابتدایی مهر، تمامی شهرک های صنعتی نیز از برنامه های مدیریت بار معاف خواهند بود.

وی ادامه داد: با وجود برنامه های مدیریت بار و همکاری صنایع، صنایع فولادی 17درصد انرژی بیشتری نسبت به مدت مشابه سال قبل، صنایع سیمانی 1.8درصد انرژی بیشتر، صنایع فلزی 25درصد انرژی بیشتر و سایر مشترکین 31درصد انرژی بیشتر دریافت کردند.

رجبی مشهدی استفاده مجاز از برق برای تولید رمزارز را 300 مگاوات اعلام کرد و گفت: برآورد می شود که استفاده غیرمجاز برق برای تولید رمز ارز بین 1700 تا 2000 مگاوات باشد که با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و مراجع امنیتی به دنبال شناسایی و برخورد قاطع با سواستفاده گران هستیم.

مدیرعامل توانیر در خصوص بدهی ها و مطالبات این کشور گفت: حدود 100 همت از دولت طلبکاریم و حدود 100 همت نیز به پیمانکاران و نیروگاه ها بدهکاریم.

رجبی مشهدی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تعرفه برق گفت: برای سال جاری هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه برق وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ