آبیاری تحت فشار با صیانت از سفره‌های زیرزمینی همراه باشد

اقتصاد ایران: رئیس موسسه تحقیقات آب کشور گفت: استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در کشور با توسعه سطح زیر کشت همراه است که مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به تقل از وزارت نیرو، محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب استفاده از روش‌های نوین در آبیاری مزارع و بخش کشاورزی را بسیار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: آبیاری تحت فشار در کشور نیاز به انجام مطالعات مختلف دارد و هم‌اکنون بسیاری از کشورها گسترش آبیاری زیرسطحی و تحت فشار را به صورت ویژه در دستورکار خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه آبیاری بخش کشاورزی با بهره‌مندی از روش‌های نوین، گفتمان بسیار خوبی در بین کشورها به شمار می‌رود، افزود: البته پیشبرد این مهم مستلزم سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های بسیاری است و بر این اساس نیازمند حمایت ویژه است.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با تاکید بر اهمیت موضوع تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، ادامه داد: باید میزان برداشت آب از آبخوان‌ها مدیریت شود، این در حالی است که در کشور استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع کشاورزی با توسعه زمین‌ها و سطح زیر کشت همراه می‌شود که عملاً کاهش مصرف آب و افزایش راندمان بخش کشاورزی را به همراه ندارد.

کاویانپور در ادامه تاکید کرد: دو موضوع مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اثربخشی برنامه‌ها را دوچندان می‌کند، بدین معنا که در کنار «تأمین امنیت غذایی» باید «صیانت از حریم سفره‌های آب زیرزمینی» به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور خاطرنشان کرد که در این میان باید موضوع استفاده از آب مازاد در صنایع نیز مدیریت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ