واکنش‌ها به نخستین مناظره ترامپ و هریس

اقتصاد ایران: پس از برگزاری نخستین مناظره بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، واکنش‌هایی از سوی احزاب و شخصیت‌های مختلف سیاسی برانگیخته شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، پس از برگزاری نخستین مناظره بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، واکنش هایی از سوی احزاب و شخصیت‌های مختلف سیاسی از جمله جمهوری خواهان کنگره برانگیخته شد.

نخستین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، 9 شب گذشته به وقت شرق آمریکا در شهر فیلادلفیا و به میزبانی شبکه ای بی سی برگزار شد. این دو نامزد برای نخستین بار در مقابل هم قرار گرفتند تا رأی‌دهندگان آمریکایی برای انتخاب یکی از این دو در انتخابات پنجم نوامبر (15 آبان) قانع شوند.

دو طرف در این مناظره درباره موضوعات اقتصادی، مسائل مربوط به مهاجرت و حق سقط جنین برای زنان، جنگ های غزه و اوکراین و دیگر تحولات خاورمیانه و نیز مسائل روز و مهم مورد توجه داخلی مردم آمریکا از جمله امنیت داخلی آمریکا و التزام به قانون، و پرونده های حقوقی ترامپ، به مناظره پرداختند.

پس از مناظره، سخنگوی کمپین کامالا هریس پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی خواستار آن شد که مناظره دوم بین دو نامزد، در ماه اکتبر برگزار شود.

در همین حال، پس از پایان مناظره، شبکه خبری فاکس نیوز نیز اعلام کرد پیشنهاد برگزاری مناظره دوم در ماه اکتبر را به هر دو نامزد انتخابات داده است.

این شبکه افزود که پیش از برگزاری مناظره شب گذشته، نامه هایی را به صورت جداگانه برای کمپین های انتخاباتی هر دو نامزد فرستاده و در آنها پیشنهاد برگزاری مناظره دیگری را در ماه اکتبر مطرح کرده است.

اما دونالد ترامپ پس از مناظره در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه فکر می‌کند بهترین مناظره‌ای بود که تا به حال داشته‌ است، اظهار کرد هریس چون در مناظره شکست خورد مناظره دیگری را می خواهد اما من نمی‌دانم که آیا ما مناظره دیگری خواهیم داشت یا نه.

کمپین ترامپ پیشتر گفته بود که او با انجام مناظره‌ای در شبکه NBC در تاریخ 25 سپتامبر موافقت کرده است.

ترامپ در مناظره پیشین در ماه ژوئن، شکست سنگینی را متحمل جو بایدن کرد که در نهایت منجر به کناره‌گیری وی از رقابت‌ها شد؛ از این رو به گفته منابع آمریکایی، هریس در این مناظره تلاش کرده تا نشان دهد که به مراتب بهتر از بایدن عمل خواهد کرد.

ابراز ناامیدی برخی جمهوری خواهان کنگره از عملکرد ترامپ

براساس این گزارش، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا، از عملکرد دونالد ترامپ نامزد متبوع خود در مناظره با هریس، ابراز تاسف کرده و اعلام کردند کامالا هریس به شکلی موفقیت آمیز به زیر پوست رقیب جمهوری خواه خود نفوذ کرد.

بر این اساس، در بسیاری مواقع در طول این مناظره 90 دقیقه ای، هریس تلاش کرد تا با حمله به موضوعات مربوط به ترامپ از جمله خندیدن رهبران کشورهای دیگر به او و بزرگی ثروت خانوادگی اش، ترامپ را به دام بیاندازد. برخی جمهوری خواهان معتقدند که هریس در این راه موفق شد.  

براساس این گزارش، در حالی که ترامپ به صورت عمومی با واکنش های تا حدی مثبت نسبت به عملکردش در این مناظره روبرو شده اما برخی جمهوری خواهان کنگره به صورت خصوصی خطاب به رئیس جمهور سابق اظهار کردند که می توانست عملکرد بهتری در این مناظره داشته باشد.

یکی از جمهوری خواهان کنگره که خواست نامش فاش نشود، ابراز کرد بسیاری از اعضای حزب در گردهمایی ملی جمهوری خواهان در شیکاگو، نسبت به این موضوع ناامید بودند که ترامپ نمی تواند در جریان مناظره، موضع خود را حفظ کند. در آن زمان اطمینان نبود که تغییر زیادی رخ دهد اما ترامپ عملکرد خوبی نداشت.

جمهوری خواه دیگری نیز اذعان کرد که ترامپ فرصت های زیادی را در این مناظره از دست داد.

با این حال برخی حامیان وی در کنگره اظهارات متفاوتی بیان کرده و از عملکرد او در این مناظره حمایت کردند.

نماینده جمهوری خواه نیویورک در پستی در شبکه ایکس نوشت: ترامپ عملکرد بسیار خوبی داشت و او در سیاست درست است اما این مناظره نامتناسب و بدون توازن بود.

با این حال در نهایت ، حزب جمهوری خواه پس از پایان مناظره در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، ترامپ را «برنده مشخص» مناظره با هریس خواند.   

اما جو بایدن پس از پایان مناظره در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اظهار کرد که احساس می‌کند کامالا هریس «با اختلاف» برنده این مناظره بوده است.هریس در مناظره ثابت کرد بهترین گزینه برای رهبری مردم آمریکاست. ما به عقب برنمی‌گردیم.

در همین حال، دموکرات های کنگره پس از پایان مناظره، رضایت خود را از عملکرد نامزد متبوعشان در مناظره اعلام کردند. یکی از این نمایندگان در این باره گفت این بزرگترین پیروزی یک جانبه در مناظره ای بود که من تا به حال دیده بودم. ترامپ بسیار نامنظم و نامنسجم تر از آن بود که من فکر می کردم و هریس بسیار قوی بود و عملکرد خوبی داشت. من به او افتخار می کنم و در کنار او می ایستم.

واکنش بازار سهام در آمریکا به مناظره ترامپ و هریس       

در همین حال پس از این مناظره، امروز چهارشنبه، معاملات آتی سهام آمریکا و ارزش دلار در برابر ارزهای رایج دیگر در نخستین معاملات آسیایی سقوط کرد، در حالی که برخی تحلیل گران معتقدند هریس عملکرد بهتری نسبت به ترامپ در این مناظره داشت.

در همین حال نتایج پیش بینی های بازار انتخاباتی ریاست جمهوری 2024، حاکی از آن است که شانس هریس برای پیروزی در انتخابات از 52 درصد پیش از مناظره به 56 درصد افزایش یافته در حالی که این رقم برای ترامپ از 51 درصد به 48 درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، معاملات آتی سهام در جریان برگزاری مناظره و پس از پایان آن، کاهش یافت و سهام شرکت های S&P به میزان 0/5 درصد و سهام نزدک 0/65 درصد کاهش یافت.

علاوه بر این شاخص دلار که نشان دهنده قدرت دلار در برابر 6 ارز اصلی دیگر است، 0/23 درصد افت داشت.     

واکنش برخی کارشناسان سیاسی آمریکا به مناظره

مارک شورت رئیس سابق ستاد انتخاباتی مایک پنس معاون رئیس جمهور در دوران دونالد ترامپ درباره این مناظره گفت: ترامپ فرصت برای تمرکز بر پیگیری موضوعات اقتصادی و مرزی را در مناظره با هریس از دست داد. هریس آزمایش ریاست جمهوری را پشت سر گذاشت و ترامپ موقعیت رادیکال تاریخی هریس را افشا نکرد. این تاثیر احتمالا به رقابت های کنگره گسترش خواهد یافت.

کارن فینی استراتژیست دموکرات گفت: باید این نکته را یادآور شد که این مناظره یکی از مناظره های بسیار تحسین برانگیز در تاریخ سیاست مدرن آمریکاست. هریس دقیقا آنچه را که مورد نیاز بود، انجام داد: صحبت درباره دیدگاه ها و سیاست هایش، توضیح تضاد بین خود و ترامپ و دوری کردن از روش گره گشایی. ترامپ در حال ساختن چیزهایی است و دروغ می گوید.

کریس بوریک پروفسور علوم سیاسی و برگزارکننده نظرسنجی در کالج مولنبرگ در ایالت پنسیلوانیا ابراز کرد من حدس می زنم این مناظره منجر به تغییر چشمگیری در نظرسنجی ها نشود. هر دوی آنها رقابت سختی برای بیان طرح های خود داشتند. هریس با اندکی موفقیت، توانست ترامپ را به دام بیاندازد اما من فکر نمی کنم ترامپ از پیامی که می خواست منتشر کند، فاصله گرفته باشد.

متئو کلینک استراتژیست جمهوری خواه نیز اظهار کرد ما امشب درباره هریس چیزی درک نکردیم. او برای بیان جزئیات طرح هایش و یا بیان علت تغییر موضعش، تحت فشار دو مجری شبکه ای بی سی، قرار نگرفت. اما این وظیفه آنها نبود. این وظیفه ترامپ بود و او بر روی این موضوع تمرکز نکرد. هریس بهتر از او عمل کرد. به نظر نمی رسد تفاوت زیادی در طرح های کلان ایجاد شده باشد. اما مطمئنا هریس از لحظه ها بهتر استفاده کرد و مانند یک رئیس جمهور رفتار کرد.

بالاگرفتن منازعات در رسانه‌های اجتماعی پس از مناظره

در حالی که میلیون ها نفر از مردم آمریکا، در حال تماشای مستقیم مناظره بین دونالد ترامپ و کامالا هریس در شبکه های تلویزیونی بودند، نبرد دیگری در رسانه های اجتماعی از طریق انتشار ویدئو کلیپ های ویرایش شده از لحظات مختلف مناظره شکل گرفت.

بر این اساس، کاربران رسانه های اجتماعی، از جمله دموکرات ها، تصویر رفتن هریس به سمت بایدن و دست دادن با ترامپ را به اشتراک گذاشتند.

برخی طرفداران هریس نیز تصاویری از او را در حالی که گیج شده بود و بعضا چهره ای شکاک داشت و ترامپ نیز در حال تکرار مجدد ادعاهای خود درباره توطئه و تقلب در جریان انتخابات 2020 بود، پخش کردند.

هواداران ترامپ در رسانه های اجتماعی نیز در پاسخ به طرح های اقتصادی هریس اشاره کرده و آن نسخه مشابه طرح رئیسش جو بایدن دانستند.

استراتژیست های سیاسی معتقدند رسانه های اجتماعی نقش بسیار مهم تری در انتخابات امسال نسبت به دوره های قبلی انتخابات ایفا می کنند. دموکرات ها و جمهوری خواهان، تولیدکنندگان محتوا و یا اینفلوئنسرها را برای ارائه اطلاعات درباره سیاست های حزب و نامزد متبوعشان، به خدمت گرفته اند.

به طور کلی، تعداد دنبال کندگان ترامپ در مقایسه با دنبال کنندگان هریس و کمپین او در شبکه ایکس و تیک تاک بیشتر است. هریس در شبکه ایکس 1/3 میلیون دنبال کننده و ترامپ 2/4 میلیون دنبال کننده دارد. با این حال ویدئوهای کمپین هریس در تیک تاک بیش از 100 میلیون لایک خورده در حالی که برای ترامپ 44 میلیون لایک خورده است.

از نکات مهم اولین مناظره ترامپ و هریس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دونالد ترامپ و کامالا هریس در جریان مناظره به‌ شدت بر سر موضوعاتی مانند تورم، سقط جنین، مهاجرت و سیاست خارجی با یکدیگر بحث کردند.
  • به نظر می‌رسید هریس با یک نقشه راه مشخص وارد مناظره شده بود تا ترامپ را از مواضع خود منحرف کند و به‌نظر در انجام این کار موفق شد. او در طول این مناظره جنجالی، ادعا کرد که رهبران خارجی، دونالد ترامپ را مسخره می کنند و گفت او مردم را تحقیر می‌کند. همچنین، هریس ترامپ را به دلیل حمله به هویت نژادی‌اش مورد انتقاد قرار داد.
  • ترامپ که در هفته‌های اخیر به هریس حملات شخصی کرده بود که شامل توهین‌های نژادی و جنسیتی می‌شد، در لحظات ابتدایی مناظره تا حد زیادی از اینگونه حملات اجتناب کرد، اما تحت فشار حملات هریس به وضوح ناآرام‌تر شد.
  • دونالد ترامپ، هریس را به دلیل سیاست‌های جو بایدن، به‌ویژه خروج ایالات متحده از افغانستان و بحران جدی در مرزها و موضوع مهاجران مقصر دانست.
  • کامالا هریس، که سابقه دادستانی دارد، چندین بار ترامپ را به شدت به چالش کشید و به واکنش‌های عصبی و پر از اشتباه از ترامپ منجر شد. او در بخشی از مناظره به این موضوع اشاره کرد که مردم در میتینگ‌های ترامپ به دلیل خستگی و کسالت زودتر از سالن خارج می‌شوند، که موجب عصبانیت ترامپ شد.
  • کامالا هریس ترامپ را به خاطر پرونده‌های حقوقی‌اش، از جمله محکومیت او برای پرداخت‌های مخفیانه به یک بازیگر پورن و اتهامات دیگر مورد انتقاد قرار داد.
  • نامزدها در مورد جنگ اسرائیل و غزه و تهاجم روسیه به اوکراین نظرات خود را رد و بدل کردند، هرچند هیچ‌کدام جزئیاتی در مورد نحوه پایان دادن به هر کدام از این درگیری‌ها ارائه ندادند.

 انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ