اعاده دادرسی چه موقع قابل پذیرش نخواهد بود

اقتصاد ایران: به صرف استناد محکوم علیه به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات آن در محکمه صالحه حتی با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد، تقاضای اعاده دادرسی قابل پذیرش نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مطابق بند (ث) ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری، به صرف استناد محکوم علیه به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات آن در محکمه صالحه حتی با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد، تقاضای اعاده دادرسی قابل پذیرش نخواهد بود.

رأی شعبه دیوان عالی کشور

خلاصه جریان پرونده: آقای ع. ط. فرزند ع. ا. به اتهام توهین و تهدید موضوع شکایت خانم م. م. تحت تعقیب قرار گرفته و به موجب رأی شماره ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ شعبه بر اساس تحقیقات انجام شده و اظهارات شهود و ادله اثباتی احصایی در متن رأی و با ذکر مستندات قانونی و لحاظ قانون کاهش مجازات حبس به پرداخت جزای نقدی بابت توهین و تحمل ۴۰ ضربه شلاق بابت تهدید محکوم شده است.

رأی صادره طی دادنامه شماره ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ شعبه تأیید گردیده است. درخواست اعاده دادرسی وکیل محکوم علیه قبلاً در دیوان عالی کشور مطرح که قرار رد آن صادر شده است.

مجدداً وکیل مشارالیه با تقدیم لایحه‌ای به پیوست تصاویر آرا صادره و برخی مدارک و اعلام اینکه مبنای محکومیت محکوم علیه شهادت کذب و خلاف واقع بوده و شهود به این امر اذعان داشته با تکرار مطالب قبلی از دیوان عالی کشور تقاضای تجویز اعاده دادرسی نموده که جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع و اینک حسب الارجاع تحت نظر قرار دارد. هیأت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رأی می‌دهد.

رأی شعبه

درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل آقای ع. ط. نسبت به دادنامه شماره فوق الاشعار با ابراز مطالب و موارد تکراری با مضمون دفاع ماهوی کماکان متکی به دلیل و مدرک جدید و مؤثری که پذیرش آن را در حدود ماده ۴۷۴ قانون آئین دادرسی کیفری اقتضا کند. صرف استناد وکیل به کذب بودن شهادت شهود بدون اثبات آن در محکمه صالحه و با فرض اینکه تنها دلیل اثباتی در احراز وقوع جرم باشد قابل پذیرش نیست درخواست مطروحه با هیچیک از حقوق ماده مرقوم انطباق ندارد؛ لذا قرار رد آن صادر و اعلام می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ