نخستین کتاب «آثار نمایشگاه های عکس عاشورایی عکاسان قم» رونمایی شد

اقتصاد ایران: قم- نخستین کتاب «آثار نمایشگاه های عکس عاشورایی عکاسان قم» با عنوان «کنتراست»، با حضور تعدادی از مسوولان و جمعی از عکاسان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از نخستین کتاب «آثار نمایشگاه‌های عکس عاشورایی عکاسان قم» با عنوان «کنتراست» که با حضور تعدادی از مسؤولان و جمعی از عکاسان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان قم در نگارستان اشراق برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدرضا نصراللهی قائم‌مقام مرکز هنر و رسانه معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، روح‌الله امراللهی رئیس شورای اسلامی شهر قم، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، احمد نامداری مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، وفایی قائم‌مقام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، فخرالدین یوسف‌پور مدیر خانه مطبوعات استان قم حضور داشتند.

در این کتاب آثار ۲۸ نفر از عکاسان قمی درباره آئین سوگواری امام حسین (ع) توسط مؤسسه فرهنگی هنری عکاسان قم منتشر شده است که در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از این هنرمندان تجلیل شد.

این کتاب در قطع خشتی با جلد شومیز در ۶۰ صفحه در ۲ بخش آثار منتخب نمایشگاه عکس «خیمه‌های عاشورایی» و نمایشگاه عکس «امتداد عشق» با موضوع منتشر شده است. دکتر کیارنگ علایی از مدرسان رشته عکاسی، مقدمه‌ای برای بخش آثار منتخب نمایشگاه عکس «امتداد عشق» نوشته است.

سال گذشته «نمایشگاه عکس عاشورایی» با موضوع زنان عاشورایی و با عنوان «خیمه‌های سوخته» و امسال نیز نمایشگاه مذکور با موضوع کودکان عاشورایی با عنوان «امتداد عشق» برگزار شد.

لزوم حمایت از هنرمندان آئینی

روح‌الله امراللهی در این مراسم اظهار کرد: استان قم در حوزه‌های گوناگون افتخارات بین‌المللی دارد که به برکت وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) است.

وی با بیان اینکه هنرمندان قم در رشته‌های مختلف هنری موفق هستند، گفت: این موفقیت هنرمندان قمی که بین‌المللی نیز است، در حوزه‌های آئینی در جهان کم‌نظیر می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه عکس و به خصوص عکس آئینی به برکت بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (ع) شاهد درخشش عکاسان این استان هستیم.

وی به استعداد عکاسان قمی در این حوزه اشاره و اضافه کرد: شاید ما نتوانسته‌ایم در فضای رسمی کشور برای‌شان فضا باز کنیم؛ ولی خود این هنرمندان این فضا را ایجاد کرده‌اند و شاهد موفقیت و فعالیت هنرمندان قمی در سطح کشور هستیم.

امراللهی به بُن‌مایه مذهبی و آئینی هنرمندان قمی اشاره و تصریح کرد: حضور هنرمندان استان قم در بخش آئینی کم‌نظیر است و به عنوان یک قمی به این امر افتخار می‌کنم.

وی به موفقیت هنرمندان قمی در سایر رشته‌های هنری نیز اشاره کرد و گفت: در رشته عکاسی هر ساله شاهد موفقیت عکاسان هستیم که سرآمد آن حضور عکاسان در ایام سوگواری امام حسین (ع) است که از همه هنرمندان استان قم تقدیر و تشکر می‌کنیم.

عکاسان قم در بخش عکس آئینی در کشور پیشگام هستند

فخرالدین یوسف‌پور در این مراسم با اشاره به ظرفیت رسانه‌های استان قم گفت: استان قم در حوزه رسانه جز استان‌های شاخص کشور از نظر کمی و کیفی است.

وی اضافه کرد: از نظر کمی استان قم رتبه یک کشور محسوب می‌شود و در حوزه تولید محتوا نیز قم جز استان‌های شاخص ایران است.

وی با بیان ویژگی‌های استان قم خاطرنشان کرد: قم استانی خبرخیز است و به طبع عکاسان و به ویژه عکاسان خبری استان حضور فعالی در این عرصه دارند.

یوسف‌پور با اشاره به فعالیت عکاسان قمی در عرصه‌های گوناگون تأکید کرد: در رویداد مهم پیاده‌روی اربعین که دارای اهمیت خاصی برای دنیای اسلام می‌باشد، واقعاً استان قم در پوشش، روایت و تولید محتوا این رویداد عظیم جهانی پیشگام بوده است.

وی با اشاره به پیشگام بودن عکاسان قمی در حوزه عکس آئینی در کشور اظهار کرد: با حمایت نهادهای صنفی همچون انجمن عکاسان استان قم، لازم است که این مجموعه در استان بیش از پیش شناسانده شود و اثرگذار باشند.

مدیر خانه مطبوعات استان قم خاطرنشان کرد: در خانه مطبوعات استان قم تلاش کردیم، این امر را رقم بزنیم.

وی بیان کرد: با تشکیل کمیته عکاسان در خانه مطبوعات استان قم در حد توان خود کوشش کردیم که عکاسان استان قم را حمایت کنیم و امیدوار هستیم که روزبه‌روز شاهد موفقیت‌های روزافزون عکاسان باشیم.

با استفاده از نظرات کارشناسی برای پیشرفت عکاسی قم تلاش می‌کنیم

امیر حسامی‌نژاد در این مراسم اظهار کرد: امروزه ضرورت پاسداشت مناسبت‌های ماه‌های محرم و صفر و آئین سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) بر کسی پوشیده نیست.

وی با تأکید بر لزوم ترویج و بیین فرهنگ حسینی افزود: همیشه در هر بُرهه‌ای از زمان، استفاده از زبان هنر برای ارائه یک محتوا، پذیرش و تأثیرگذاری بیش‌تری داشته است؛ از این‌رو با برپایی نمایشگاه‌های عکس در این موضوع، تلاش می‌کنیم، در حد توان در ترویج و شناخت فرهنگ حسینی نقش مؤثری را ایفا کنیم.

مؤلف کتاب عکس «خواهر خورشید» خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که این کار، هم مقبول ائمه معصومین (ع) قرار بگیرد و هم گامی مؤثر برای جریان‌سازی ارزش‌های دینی و معنوی با زبان هنر بوده باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های عکس در موضوع‌های مختلف، نشان دادن توانمندی عکاسان استان قم است، گفت: هنرمندان عکاس قمی با ارسال آثار خود و همفکری با ما، همواره مشوق و یاریگر ما در این زمینه بوده‌اند.

مؤلف کتاب عکس «ضریح عشق» ادامه داد: دیدن ذوق و لبخند رضایت عکاسان به ویژه نسل جوان، موجب قوت قلب و ایجاد انگیزه در ادامه کار برای ما می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انجام هر کاری با نقاط قوت و ضعف همراه است، تأکید کرد: کوشش می‌کنیم، با استفاده از نظرات پیشکسوتان، استادان، کارشناسان و صاحب‌نظران رشته عکاسی در شاخه‌های (ژانرهای) گوناگون عکاسی، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف نمائیم و هر سال با نوآوری و خلاقیت از تکرار بپرهیزیم.

وی اعلام کرد: دومین نمایشگاه گروهی عکس «امتداد عشق» با ۳۴ قطعه عکس از ۱۷ عکاس (محمد اخلاقی، احمد ظهرابی، مهدی مریزاد، مهدی جعفری، امیرمسعود عربشاهی، مهدی بخشی سورکی، حمید عابدی، مهدی یعقوبی، حسین شاهبداغی، رضا رمضانی، عباس فرامرزی، محمد هاشمی، بهمن عزیزی، زهرا نظری، سحر سلطانی، هدی حاج‌غفاری و الیا یعقوبی) در نگارستان اشراق شهر قم برگزار شد.

حسامی نژاد خاطرنشان کرد: ۸۱۰ قطعه عکس از ۸۴ عکاس به دومین دوره این نمایشگاه با محوریت کودکان عاشورایی ارسال و انتخاب و داوری آثار رسیده برای نمایشگاه مذکور توسط دکتر کیارنگ علایی از مدرسان عکاسی انجام شد.

وی اضافه کرد: نخستین دوره این نمایشگاه با موضوع «بانوان عاشورایی» سال قبل با استقبال خوب عکاسان برگزار شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ