سوریه پس از جنگ؛ احیای دانشگاه دمشق در میان دانشگاه‌های عربی

اقتصاد ایران: دانشگاه دمشق امسال موفق شده در زمینه‌های پژوهشی و علمی دستاوردهایی بدست آورد که در نتیجه این امر منجر به ارتقای جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی‌های بین المللی مراکز علمی و دانشگاهی و احیای موقعیت علمی این دانشگاه باسابقه جهان عرب شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، دانشگاه دمشق به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان عرب در نتیجه جنگ داخلی در سوریه شاهد نزول جایگاه علمی و تحقیقاتی‌اش بود. با این حال در سال‌های اخیر در سایه بازگشت آرامش نسبی به این کشور، این دانشگاه نیز دستاوردهای علمی و پژوهشی قابل توجهی به نام خود رقم زده است.

 

.

 

  دانشگاه دمشق در یکصد و دومین سال تأسیس خود اعلام کرد، موفق شده رتبه 86 را در میان دانشگاه‌های عربی در رتبه‌بندی آمریکایی دانشگاه‌ها به دست آورد و افزون بر این رتبه‌بندی دانشگاه دمشق در فرمت QS انگلیس نیز بهبود یافته و به رتبه 96 دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی-آموزشی ارتقا یافته است.

همچنین این دانشگاه جایگاه‌اش در سیستم اعتبارسنجی دانشگاهی کانادا را پس گرفته و اولین دانشگاه سوری است که موفق شده محدودیت‌های تحمیلی ناشی از  جنگ و تحریم‌های اعمال شده بر بخش آموزش عالی این کشور را پشت سر بگذارد. پیش از این هم  دانشگاه دمشق موفق شده بود رتبه اعتباری خود را نزد دیگر دانشگاه‌های اروپایی و منطقه‌ای احیا کند تا بدین شکل بار دیگر به فهرست رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌های دنیا باز گردد. 

کشور سوریه , آخرین تحولات سوریه , دمشق ,

در همین زمینه «مروان الراعی»، مسئول دفتر رتبه بندی دانشگاه دمشق به خبرنگار تسنیم گفت: ما با 13 موضوع به طور کلی وارد رتبه‌بندی شدیم. مهم‌ترین موضوعی که برای ورود به آن تکیه کردیم، تحقیقات علمی است که به نام دانشگاه منتشر ‌شدند. این مهم‌ترین عامل تاثیرگذار برای ورود به رتبه بندی بود. اغلب رتبه‌بندی‌ها بر موضوع آموزشی تاکید دارند تا بفهمند دانشگاه چه موضوع آموزشی ارائه و چه امکانات آموزشی در اختیار دارد. علاوه بر این سطح آموزش، زیرساخت‌های دانشگاه هم در رتبه‌بندی آموزشی درنظر می‌گیرند، برخی رتبه‌بندی‌ها،‌ تحقیقاتی است که بر مباحث علمی مطرح در دانشگاه متکی است و ما روی این بخش تمرکز داشتیم.

وضعیت دانشگاه دشمق به سبب توجه به موضوعاتی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتقا آگاهی‌ درباره محیط زیست و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در مراکز درمانی دانشگاه‌ نیز اهمیت دارد، ولی نکته کلیدی اینجاست که دانشگاه دمشق حدود 500 پژوهش در 2023 منتشر کرد و در موفق شد تا رتبه‌بندی خود را در میان 505 دانشگاه حاضر در «وبومتریکس» بهبود بخشد.

«لین عیسی»، مسئول بخش رادیو و تلویزیون دانشکده رسانه دانشگاه دمشق هم در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دانشگاه همواره به رشد و پیشرفت به ویژه در موضوع مباحث علمی توجه دارد. حتی با وجود سال‌های جنگ و آثار منفی آن بر همه ابعاد زندگی و مؤسسات سوریه، دانشگاه دمشق توانسته بسیاری از رتبه‌های جهانی که از دست داده بود را دوباره پس بگیرد.

 

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ