هزینه ثبت سند ۲ برابر شد!

اقتصاد ایران: بررسی‌های میدانی، حاکی از آن است که تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی پس از حدود چهار سال افزایش یافته است و تاریخ بعدی افزایش نیز چهار سال آینده خواهد بود.

تجارت نیوز: بررسی‌های میدانی، حاکی از آن است که تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی پس از حدود چهار سال افزایش یافته است و تاریخ بعدی افزایش نیز چهار سال آینده خواهد بود.

ابتدای شهریورماه امسال بود که پس از گذشت حدود چهار سال، تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی اعلام شد. بررسی‌های میدانی، حاکی از آن است که این افزایش تعرفه حدود دو برابر بوده است.

روز‌های انتهایی مردادماه بود که پس از چالش‌های فراوان بالاخره تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی از سوی کانون سردفتران اعلام شد. اما این تعرفه تا چه حد افزایش یافته است؟

بررسی‌های میدانی، حاکی از آن است که تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی پس از حدود چهار سال افزایش یافته است و تاریخ بعدی افزایش نیز چهار سال آینده خواهد بود.

یکی از کارکنان دفاتر اسناد رسمی درباره نحوه تعیین نرخ ثبت سند به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در این چهار سال تورمی افزایشی در جامعه جریان داشته است. در حال حاضر ما حتی کاغذ را با چند برابر قیمت نسبت به چهار سال پیش می‌خریم و مالیات هم در این چهار سال رشد کرده، اما هزینه‌ای که دفترخانه‌ها می‌گیرند همان مبلغ چهار سال پیش است و تا چهار سال دیگر هم همین مبلغ باقی می‌ماند.»

دفتردار دیگری در خصوص نحوه اخذ تعرفه نقل و انتقال ملک می‌گوید: «بر اساس مدارکی که مشتری به دفترخانه ارائه می‌دهد، بابت هر ملک، مالیات نقل و انتقال گرفته می‌شود. مالیات نقل و انتقال را اداره دارایی تعیین می‌کند و هر سال تغییر می‌کند.»

او در این باره، توضیح می‌دهد: «اداره دارایی نیز بر اساس مواردی مانند موقعیت قرارگیری ملک و مصالح ساختمانی به‌کاررفته، نرخی تعیین می‌کند که به آن قیمت منطقه‌ای ملک گفته می‌شود. در نهایت نیز این مبلغ وارد جداول می‌شود و ارزش ملک تعیین می‌کند که متقاضی چقدر باید حق‌الثبت، تحریر و مالیات بپردازد.»

به گفته دفترداران، هزینه ثبت سند از ابتدای شهریورماه حدوداً دو برابر شده است. آن‌ها همچنین می‌گویند برای ثبت سند یک خانه ۶۰ متری و ساخت سال ۸۰ تا ۹۰ در مرکز شهر تهران باید حدود هشت تا ۹ میلیون تومان پرداخت کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ