افزایش ۵ درصدی اهدای خون در پنج‌ماهه اول سال جاری

اقتصاد ایران: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افزایش ۵ درصدی میزان اهدای خون در پنج‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بشیر حاجی‌بیگی با اعلام این خبر گفت: "در این بازه زمانی، شاخص اهدای مستمر در کل کشور به بیش از ۵۵ درصد رسید که نشان‌دهنده رشد نزدیک به ۲ درصدی نسبت به سال قبل است. همچنین، بیش از ۱۵ درصد از اهداکنندگان، اهداکنندگان جدید بودند و حدود ۳۰ درصد از اهداکنندگان، دارای سابقه اهدای خون بودند. درصد مشارکت بانوان نیز با شیب ملایم افزایشی، هنوز کمتر از ۵ درصد است."

وی افزود که شاخص اهداکننده خون به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۲۷.۳ است. در این مدت، استان تهران با رشد بیش از ۶ درصدی در شاخص اهدا، همچنان نیازمند مشارکت بیشتر مردم برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی است. تهران با اهدای ۱۷۰ هزار و ۵۴۴ واحد خون، یکی از مصرف‌کنندگان عمده خون و فرآورده‌های آن در کشور است.

حاجی‌بیگی تصریح کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد با رشد بیش از ۳۷ درصدی، بیشترین افزایش را در آمار اهدای خون داشته است. استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به ترتیب با نزدیک به ۱۷ درصد و بیش از ۱۴ درصد رشد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

وی همچنین به شاخص اهدای مستمر در استان‌ها اشاره کرد و گفت: "استان سمنان با بیش از ۶۷ درصد، پیشتاز در این شاخص است. استان‌های یزد و قم به ترتیب با بیش از ۶۶ درصد و نزدیک به ۶۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند."

دکتر حاجی‌بیگی افزود: "بالاترین شاخص اهدای بانوان در پنج‌ماهه اول سال جاری مربوط به استان خراسان شمالی است که نزدیک به ۹ درصد از اهداهای خون را به بانوان اختصاص داده است. استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با شاخص‌های نزدیک به ۸ و ۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند."

سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان با اشاره به نقش حیاتی شبکه ملی خون‌رسانی در عبور از تنش‌های فصلی و دمایی، عملکرد این شبکه را در پنج‌ماهه اول سال جاری ارزنده دانست و گفت: "در این مدت، فعالیت شبکه خون‌رسانی بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته و تعداد واحدهای خون جابجا شده از ۸۹ هزار و ۴۷۹ واحد به ۹۹ هزار و ۷۱۰ واحد رسیده است." وی در پایان از تمامی اهداکنندگان سخاوتمند قدردانی کرده و از مردم دعوت کرد تا این عمل انسان‌دوستانه را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ