پاکستان: آمریکا مانعی در تکمیل خط لوله گاز با ایران است

اقتصاد ایران: وزیر دفاع پاکستان با مقصر دانستن آمریکا برای عدم اجرای تعهدات این کشور درباره خط لوله گاز صلح گفت شاهد تعاملات نفتی دیگر کشورها با ایران هستیم اما وقتی نوبت به پاکستان می‌رسد، با باج خواهی دیگران مواجه می‌شویم.

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان تکمیل پروژه مشترک گازی با ایران را نیاز مبرم آن کشور و مسئله‌ای حیثیتی خواند و ضمن انتقاد صریح از کارشکنی آمریکا در بحث تجارت با ایران گفت: اسلام‌آباد باید از نفوذ کشورهای ثالث برای متقاعد کردن واشنگتن استفاده کند.

وی در گفتگو با «ایندیپندنت اردو» با ادعای اینکه فشارهای خارجی و تحریم‌ها مانع اصلی در مسیر پاکستان برای تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران است، اظهار داشت: طبق تعهد ما این پروژه باید یک دهه قبل به بهره‌برداری می‌رسید و حتی قرار بود خط لوله گاز صلح از خاک پاکستان عبور کرده و به هند برسد.

خواجه آصف در پاسخ به پرسشی درباره حق ایران برای پیگیری حقوقی پروژه مشترک گازی افزود: ما معتقدیم تهران از حق کامل برای پیگیری منافع خود در مجامع حقوقی برخوردار است، در غیر اینصورت این گزینه را از دست خواهد داد؛ با این حال پاکستان باید برای خروج از این بن بست، دیپلماسی جدیدی را آغاز کند.

وزیر دفاع پاکستان با انتقاد از دوگانگی آمریکا در بحث تجارت و همکاری سایر کشورها با ایران گفت: ما شاهد تعاملات نفتی دیگر کشورها با ایران و روسیه هستیم اما وقتی نوبت به پاکستان می‌رسد، با باج خواهی دیگران مواجه می‌شویم.

وی همچنین تصریح کرد: هرگز متحمل پیامدهای حقوقی ناشی از عدم تکمیل خط لوله گاز نخواهیم بود و نه قادر به پرداخت جریمه چه 18 میلیارد دلار چه 18 میلیون دلار هستیم.

ایران و پاکستان در سال 2009 قراردادی برای تامین روزانه 750 میلیون فوت‌مکعب گاز به مدت 25 سال امضا کردند و قرار بود این پروژه تا دسامبر 2014 تکمیل شود و نیز طرفین ملزم بودند خط لوله را در خاک خود احداث کنند.

به‌رغم اینکه طرف ایرانی حتی پیش از زمان مقرر با عمل به تعهداتش و صرف هزینه دو میلیارد دلاری، خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرده بود، اما طرف پاکستانی تاکنون اقدام قابل توجهی برای اجرای تعهداتش انجام نداده و هر بار تحریم‌های آمریکا را برای بی‌تعهدی خود بهانه قرار می‌دهد.

ایران پیش از این ضمن تمدید مهلت پاکستان برای تکمیل این خط لوله تا سپتامبر 2024 تاکید کرده بود اگر مقامات اسلام‌آباد تا این زمان موفق به تکمیل این پروژه نشوند، باید به ایران 18 میلیارد دلار غرامت بپردازند.

انتهای پیام/.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ