افزایش بیکاری؛ چالش اصلی اقتصاد ایران

اقتصاد ایران: امروزه عوامل زیادی وجود دارند که زمینه‌ساز بیکاری می‌شوند. عواملی مثل مشکلات اقتصادی و درآمدهای ناچیز. این موارد سبب شده‌اند که افراد زیادی در سرتاسر دنیا با مشکل پیدا کردن شغل دست‌وپنجه نرم کنند.

به گزارش سلامت نیوز و به نقل از روزنامه شهروند، بیکاری در چند سال اخیر به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور تبدیل شده است. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود بیکاری را یکی از ۴ ابرچالش اقتصاد کشور عنوان کرد. اگرچه غلبه بر بیکاری همچنان از دغدغه‌های اصلی مسئولان است، اما آمارها نشان می‌دهند که نرخ بیکاری طی سه سال گذشته روندی نزولی داشته است.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۲۰۲۴ از نظر نرخ بیکاری در رتبه ۱۷ جهان قرار گرفته و از ۶ کشور اروپایی و ترکیه نیز جلوتر است. گزارش بانک جهانی نیز حاکی از کاهش نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد در سال جاری است که نشان‌دهنده کاهش چشمگیر در مقایسه با سال‌های گذشته است.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار، با تاکید بر لزوم بررسی نرخ بیکاری در کنار نرخ مشارکت اقتصادی، اشاره می‌کند که کاهش نرخ بیکاری بدون افزایش مشارکت اقتصادی نمی‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت بازار کار باشد. وی همچنین به کاهش نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان اشاره می‌کند و تأکید می‌کند که این شاخص‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

از سوی دیگر، حسن طائی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، بحران بیکاری را بزرگ‌ترین چالش آینده ایران می‌داند و تاکید می‌کند که باید در رتبه اول اولویت‌های ملی قرار گیرد. او به لزوم سرمایه‌گذاری و تولید برای حل معضل بیکاری اشاره کرده و معتقد است که مدیریت منابع و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی صحیح می‌تواند این بحران را مهار کند.

سید احمد میرزایی، کارشناس دیگر بازار کار، بر آموزش مهارت‌های متناسب با نیاز بازار کار تأکید می‌کند و می‌گوید توسعه جهانگردی، صادرات غیرنفتی، و خدمات فنی مهندسی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌زایی در کشور باشد. او همچنین معتقد است که حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، استارت‌آپ‌ها، و مشاغل خانگی می‌تواند نقش کلیدی در کاهش بیکاری داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ