سیاسی‌ترین محله تهران کجاست؟

اقتصاد ایران: منطقه ۱۱ در قلب تهران یک محله استراتژیک در قرن اخیر بوده است.

همشهری آنلاین: منطقه ۱۱ در قلب تهران یک محله استراتژیک در قرن اخیر بوده است. وجود بسیاری از مراکز رده بالای سیاسی کشور از جمله دفتر بیت رهبری، حسینیه امام خمینی، نهاد ریاست جمهوری،  شورای عالی امنیت ملی و چندین نهاد مهم کشوری و لشکری اهمیت و حساسیت این محله را نشان می‌دهد.

خیابان پاستور در منطقه۱۱ تهران از مهمترین و سیاسی‌ترین خیابان‌های پایتخت است. سال‌هاست که مهمترین تصمیمات کشوری و لشکری در این خیابان اتخاذ می‌شود. از زمانی‌که رضاشاه در منطقه باغ‌شاه، سال۱۳۰۰ دانشکده افسری ساخت و کاخ مرمر را برای زندگی و کار خاندانش قرار داد، تا پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار محل ریاست جمهوری و بعد از آن بیت رهبری در این خیابان اهمیت آن همچنان حفظ شده است.

نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، درباره خیابان پاستور می‌گوید: «وجود پردیس حکومتی در خیابان پاستور این محل را از حساس‌ترین محل‌ها در تهران و ایران قرار داده است و این موضوع اهمیت منطقه را نسبت به سایر مناطق تهران نشان می‌دهد. در خیابان پاستور و محدوده آن، غیر از بیت رهبری در خیابان پاستور، ساختمان نهاد ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی، دبیر خانه قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان و انستیتو پاستور نیز وجود دارد.»

دروتادور محله پاستور خیابان فلسطین جنوبی، آذربایجان و خیابان کشوردوست و خیابان امام خمینی توسط نیروهای ویژه امنیتی تحت تدابیر شدید حفاظتی قرار دارد. تردد برای ساکنین این منطقه با کارت تردد صورت می‌گیرد و داخل پردیس فقط خودروهای پلاک سبز مخصوص یگان‌های امنیتی و نیروهای مسلح یا خودروهای ویژه مقامات و یا دیپلماتیک با مجوز امکان‌پذیر است. شاید برای مردم عادی محله که با محدودیت‌هایی مواجهند کمی سخت به نظر برسد اما زندگی عادی در اطراف استقرار مقامات بلند پایه کشور، بطور طبیعی جریان دارد.

سیاسی‌ترین محله تهران کجاست؟

حدادی ادامه می‌دهد: «از نقطه نظر تاریخی منطقه۱۱ بعد از منطقه ۱۲ مهمترین آثار تاریخی شهر را در دل خود جای داده است و از این منظر یک برتری نسبت به سایر مناطق دارد. اما اگر در مقایسه دو مجموعه کاخ موزه گلستان در منطقه ۱۲ و کاخ موزه مرمر در منطقه ۱۱ در نظر بگیریم، کاخ موزه مرمر از ارزنده‌ترین بناهای تهران و ایران محسوب می‌شود.

از نظر معماری، برتری شاخصی نسبت به کاخ گلستان دارد چون در آن انواع و اقسام هنرهای ظریفه مانند منبت‌کاری، حجاری، مقرنص‌کاری، آینه‌کاری و سنگ‌کاری در معماری آن به کار رفته است که در مجموعه کاخ گلستان کمتر دیده می‌شود. از نظر ساخت هم سن کاخ مرمر کمتر از یک قرن است و فقط خاندان پهلوی از آن استفاده کردند که نسبت به کاخ گلستان برتری دارد. این کاخ موزه بیش از دویست سال از ساخت آن می‌گذرد.»

سیاسی‌ترین محله تهران کجاست؟

خیابان پاستور از شمال به خیابان آذربایجان، از سمت غرب به خیابان کارگر جنوبی، از شرق به خیابان ولیعصر و از جنوب به خیابان امام خمینی (ره) محدود می‌شود. نام این خیابان به افتخار دانشمند فرانسوی، با افتتاح اولین مرکز تحقیقاتی کشور در سال ۱۲۹۹ «لویی پاستور» گذاشته شد. انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مرکز تحقیقاتی و بهداشتی کشور شناخته می‌شود که از زمان شروع کار، نقش مهمی در شناخت و کنترل بیماری‌ها و ساخت واکسن در ایران داشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ