نقش تعاون در تحقق اقتصاد پایدار کشور اجتناب ناپذیر است

اقتصاد ایران: لنگرود- فرماندار لنگرود گفت: نقش تعاون در تحقق اقتصاد پایدار کشور اجتناب ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا جلالی پیش از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای توسعه تعاون شهرستان حفظ و پایداری استقلال سیاسی را منوط به کسب استقلال اقتصادی دانست و اظهار کرد: در قانون اساسی به بخش تعاون در کنار دو بخش دولتی و خصوصی توجه ویژه شده است.

وی با بیان اینکه سهم تعاون به دلیل بی توجهی در سیاست‌های اقتصاد کلان، در عمل چندان نسبتی با سیاست‌های اقتصاد ملی نداشته است، افزود: به لحاظ فقدان حمایت‌های لازم از بخش‌های تعاونی بعد از چهار دهه همچنان شاهدیم بخش وسیعی از اقتصاد کشور اقتصاد دولتی است، البته در طی یکی دو سال گذشته سهم تعاون اندکی افزایش پیدا کرده ولی کافی نیست.

جلالی تصریح کرد: سهم بخش تعاون از تولید ناخالص ملی مبهم و طبق برخی برآوردها بین شش تا هشت در صد است که این سهم شایسته بخش تعاون نیست باید تلاش بیشتر شود تا سهم شایسته تعاون افزایش پیدا کند.

فرماندار لنگرود با تاکید بر اینکه نقش تعیین کننده بخش تعاون در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: مقام معظم رهبری تعاونی را منطقی‌ترین، بنیانی ترین، سودمند و پر جاذبه تعریف کرده‌اند ولی شوربختانه نتوانستیم آحاد جامعه را متوجه این بخش جذب کنیم.

وی توجه به بخش تعاونی را کلید استقرار عدالت در جامعه دانست و افزود: اگر قرار است توسعه شکل گیرد مردم در کنار نخبگان، رهبران، گروه‌های سیاسی و فعالان این عرصه باید نقش آفرین باشند لذا بستر حضور مردم در عرصه‌های مختلف از جمله واگذاری امور اقتصادی و گسترش تعاونی را باید فراهم کرد.

جلالی، بخش تعاون را بازوی قوی حاکمیت در تحقق اقتصاد پایدار عنوان کرد و گفت: در شهرستان لنگرود با توجه به ظرفیت‌های متعدد، مثلاً در بخش صید و صیادی و تولیدات آبزیان، متأسفانه در این حوزه توجه کافی صورت نگرفته، که لازم است جبران شود و شرکت‌های تعاونی در این حوزه بیشتر نقش آفرین شوند.

وی اضافه کرد: اگر تعاونی‌ها می‌خواهند تأثیر گذار باشند ضروری است افزایش سرمایه داشته و با تکیه به سرمایه اعضای خود نقش آفرینی کنند چون آفت منبع محوری عامل رکود در کشور شده و ما از منابع حاصل از نفت و ذخایر استراتژیک باید در کارهای توسعه آفرین و ثروت آفرین بهره برده شود و اگر از این منابع به خوبی استفاده نکنیم در آینده پشیمان خواهیم شد.

جلالی نقش تعاونی‌های دانش بنیان را در رشد و توسعه شهرستان بسیار مهم ذکر کرد و افزود: از حوزه‌های مهمی که می‌تواند و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تعاونی‌های دانش بنیان است که در حال حاضر در شهرستان متأسفانه دارا نیستیم لذا انتظار است این امر مورد اهتمام، تشویق، حمایت و تقویت قرار گرفته و از حوزه‌ها ی دانشگاهی برای تأسیس استمداد به عمل آید.

وی در ادامه آسیب شناسی در بخش تعاون را ضروری و حمایت در ترویج، توسعه و پایداری بخش‌های تعاونی را لازم دانست و گفت: موفقیت بخش تعاون می‌تواند سرانگشت گره گشایی و بازوان ستبر اقتصادی و اجتماعی در جامعه باشد.

گفتنی است، در پایان این جلسه از شرکت تعاونی‌های برتر شهرستان تجلیل به عمل آمد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ