تحولات اوکراین|حمله به شهرهای روسیه اعلان علنی جنگ غرب است

اقتصاد ایران: اظهارات هریس و ترامپ درباره مناقشه اوکراین در جریان مناظره دیشب، امکان مجوز آمریکا به کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه، اولویت اصلی پنتاگون در حمایت نظامی از اوکراین و تاکید کاخ سفید بر تصمیم زلنسکی برای مذاکره، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفارت ایالات متحده در مسکو اعلام کرد که واشنگتن مسئولیت تصمیمات کی‌یف برای استفاده از تسلیحات آمریکایی در حملات به عمق خاک روسیه را بر عهده نمی‌گیرد. 

این سفارتخانه با انتشار بیانیه‌ای یادآور شد: «تصمیم‌گیری درباره چگونگی دفاع اوکراین از خود در برابر تجاوز نظامی روسیه، بر عهده مقامات کی‌یف است. هیچ تغییری در توصیه‌های ما به اوکراینی‌ها در خصوص مکان و نحوه استفاده از تسلیحات آمریکایی برای دفاع از خود در آن سوی مرزها وجود نداشته است.»

این بیانیه در پاسخ به درخواست برخی رسانه‌های روسی درباره موضع گیری فعلی دولت ایالات متحده در خصوص حملات نیروهای مسلح اوکراین به روسیه ارائه شده است. 

روز گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که کاخ سفید روز جمعه آینده در خصوص ارائه مجوز به کی‌یف برای حملات به عمق خاک روسیه با مقامات بریتانیایی بحث خواهد کرد. 

پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند که تصمیم برای لغو این محدودیت‌ها گرفته شده است. در اوایل سپتامبر، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، پس از نشست «رامشتاین» اعلام کرد که واشنگتن مجوز چنین حملاتی را به دلیل «وجود قابلیت‌های خاص که فراتر از توانایی‌های موشک‌های ATACMS یا Storm Shadow هستند» صادر نکرده است.

این در حالی است که اسکات بنت، افسر سابق ارتش آمریکا و تحلیلگر سیاسی، معتقد است که حملات به شهرهای روسیه با استفاده از 144 پهپاد، نه تنها توسط اوکراینی‌ها، بلکه  توسط حامیان مالی و متحدان آن‌ها در غرب انجام شده است. وی گفت: «حملات پهپادی گسترده به عمق خاک روسیه، اعلان جنگی است که نه تنها از سوی اوکراینی‌ها، بلکه مهم‌تر از آن، از سوی حامیان مالی و متحدانشان در ناتو، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کشورهای بالتیک صورت می‌گیرد. این اقدام تروریستی گسترده، اهداف غیرنظامی، آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی را در شهرهای روسیه، از جمله حومه پایتخت روسیه هدف قرار می‌دهد.» 

به گفته او، پس از این حملات هوایی، روسیه می‌تواند به سازمان ملل مراجعه کرده و درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت را برای اعلام تروریسم اوکراین به جهان داشته باشد. این کارشناس آمریکایی همچنین یادآور شد که اوکراین در وضعیت «بسیار ناامید کننده‌ای» قرار دارد و به‌سرعت در حال غرق شدن است. وی اضافه کرد که زلنسکی می‌داند که زمان اندکی تا برکناری یا ناپدید شدن کامل او از  عرصه سیاسی جهان باقی مانده است و او به‌طور ناامیدانه‌ای سعی دارد روسیه را به یک توافق صلح سوق دهد تا قدرت خود را برای مدت بیشتری حفظ کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سی‎ و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

ترامپ دوباره وعده داد: قبل از مراسم تحلیف، به درگیری اوکراین پایان خواهم داد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در جریان مناظره شب گذشته خود با کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، بار دیگر این وعده را تکرار کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، درگیری اوکراین را حتی تا قبل از ورود به دفتر ریاست‌جمهوری خاتمه خواهد داد. 

وی گفت: «من به سرعت این کار را انجام خواهم داد و به درگیری در اوکراین پایان خواهم داد. اگر من به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شوم، این کار را قبل از ورود به دفتر ریاست‌جمهوری انجام خواهم داد.» 

به عقیده ترامپ، منافع ایالات متحده در پایان دادن به این درگیری و رسیدن به توافق نهفته است. او همچنین بیان کرد که دولت فعلی آمریکا حتی تلاشی برای متوقف کردن درگیری اوکراین نمی‌کند. 

این سیاستمدار افزود: «من [ولادیمیر] زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به خوبی می‌شناسم، پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را هم بسیار خوب می‌شناسم. ما روابط خوبی داریم، آن‌ها به من احترام می‌گذارند. آن‌ها به بایدن احترام نمی‌گذارند. به چه دلیلی باید به او احترام بگذارند؟ چرا؟  او در این دو سال حتی یک بار با پوتین تماس نگرفته است و با هیچ‌کس درباره حل‌وفصل مناقشه اوکراین صحبتی نکرده است.» 

ترامپ قول داد که مذاکرات میان پوتین و زلنسکی برای حل‌وفصل این مناقشه را ترتیب دهد. وی گفت: «من با هر دو صحبت خواهم کرد و آن‌ها را دور یک میز جمع خواهم کرد.»

هریس ترامپ را به نداشتن تمایل برای کمک به اوکراین متهم کرد

کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیز به نوبه خود، در جریان این مناظره، دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود را به تلاش برای قطع کمک‌ها به اوکراین متهم کرد.  خانم هریس گفت: «من معتقدم که دلیل این‌که دونالد ترامپ می‌گوید این جنگ ظرف 24 ساعت پایان خواهد یافت، این است که او به سادگی از آن صرف‌نظر خواهد کرد.»

او بر این باور است که ترامپ آماده است تا برای حفظ دوستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، کمک به اوکراین را متوقف کند. علاوه بر این، هریس یادآور شد که پیش از آغاز درگیری نظامی، با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دیدار داشته و این دیدارها برای انتقال اطلاعات امنیتی انجام شده بود.

امکان اجازه آمریکا به کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه در هفته‌های آینده 

 روزنامه انگلیسی «تایمز» با استناد به منابع دولتی این کشور  گزارش داده است که مقامات واشنگتن ممکن است طی هفته‌های آینده به کی‌یف اجازه دهند تا با استفاده از موشک‌های آمریکایی به عمق خاک روسیه حمله کند.

در این گزارش آمده است: «دولت بریتانیا معتقد است که ایالات متحده  طی چند هفته آینده ممکن است به اوکراین اجازه دهد از موشک‌های کروز دوربرد برای حمله به اهداف در خاک روسیه استفاده کند.» 

این روزنامه اشاره کرده که مواضع کاخ سفید ممکن است کمی قبل از نشست رهبران کشورها و وزرای خارجه در هفته سطح بالای 79مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد تغییر کند. این نشست‌ها در اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار خواهند شد. یکی از منابع در دولت بریتانیا احتمال داده که چند عضو دولت ایالات متحده ممکن است مواضع خود در قبال حملات به روسیه را تغییر داده باشند. با این حال، به گفته منابع تایمز، این گروه از مقامات آمریکایی باید بقیه کاخ سفید و رئیس‌جمهور جو بایدن را به ضرورت این اقدام متقاعد کنند.

بایدن در فکر لغو محدودیت‌ها برای حملات ارتش اوکراین به عمق خاک روسیه است

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعتراف کرده است که در دولت آمریکا اقداماتی در زمینه لغو محدودیت‌ها برای حملات نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه در حال انجام است. وی شب گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «ما اکنون در حال کار روی این موضوع هستیم.» 

پیشتر در همان روز، اعلام شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، به کی‌یف سفر خواهند کرد تا به مقامات اوکراین مجوز حملات به روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی ATACMS را اعلام کنند. 

در اواسط آگوست، شبکه CNN گزارش داد که مقامات ایالات متحده نسبت به استفاده از موشک‌های گران‌قیمت دوربرد ATACMS برای حملات نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک تردید دارند و تمایل دارند که این حملات بر روی کریمه متمرکز شوند.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که ایالات متحده ممکن است موضع خود را در خصوص حملات نیروهای مسلح اوکراین به عمق خاک روسیه به دلیل تغییر شرایط، بازنگری کند.

پنتاگون: تأمین سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین اولویت حمایت نظامی آمریکا است

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد که اولویت حمایت نظامی ایالات متحده تأمین سامانه‌های پدافند هوایی برای نیروهای مسلح اوکراین است. 

وی شب گذشته در یک نشست خبری گفت: «پدافند هوایی برای گروه تماس دفاعی اوکراین و ایالات متحده همچنان در اولویت قرار دارد و من تغییری در این موضوع نمی‌بینم.» 

به گفته سخنگوی پنتاگون، واشنگتن بر تأمین نیازهای فوری کی‌یف و همچنین نیازهای بلندمدت متمرکز است. پیشتر، در اواخر آگوست، کاخ سفید اعلام کرد که در چارچوب بسته جدید کمک‌های نظامی ایالات متحده، موشک‌های سامانه‌های پدافند هوایی، سلاح‌های ضد پهپاد و ضد تانک به اوکراین ارسال خواهد شد.

نماینده دائم روسیه: غرب تمایلی به اعتراف به وجود نازیسم در اوکراین ندارد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده، تمایلی به مشاهده و اعتراف به وجود نازیسم در اوکراین ندارند. 

او گفت: «ایالات متحده و اقمار آن، هنگامی که حکومت کی‌یف ماهیت نازیستی خود را نشان می‌دهد، دچار نوعی کوری می‌شوند. این موضوع با چشم غیرمسلح در تصاویر منتشر شده در اینترنت که نظامیان اوکراینی نمادها، پرچم‌ها و نشان‌های نازی را بدون هیچ تلاشی برای پنهان کردن به نمایش می‌گذارند، قابل مشاهده است. در غرب، تنها تعداد کمی از شجاعت کافی برای اذعان به این مشکل شرم‌آور برخوردارند.» 

نبنزیا همچنین به اسناد ثبت‌شده‌ای که شامل شواهدی از شکنجه و خشونت جنسی علیه ساکنان محلی در منطقه کورسک است، اشاره کرد. وی تأکید کرد که «سیاست غرب در این خصوص» به معنای «تلاش برای سفید کردن روی افرادی است که مرتکب جنایات جنگی شده‌اند»، نه مبارزه با نازیسم و نئونازیسم.

کشته شدن تعداد زیادی مزدوران خارجی در جریان حملات اخیر روسیه به اوکراین 

واسیلی نبنزیا در جریان جلسه شورای امنیت سازمان ملل همچنین یادآور شد که پس از مجموعه‌ای از حملات نیروهای روسی به اهداف نظامی مشخصی در اوکراین، باید انتظار آگهی‌های ترحیم مزدوران غربی، از جمله آمریکایی‌ها را داشت، زیرا غرب به شدت در این درگیری درگیر شده است. 

وی توضیح داد که این حملات نیروهای مسلح روسیه به اهداف نظامی اوکراین، از جمله به مرکز آموزشی نیروهای مسلح اوکراین در پولتاوا و هتلی که محل اقامت افسران اطلاعاتی اوکراین بود، انجام شده است.

 او گفت: «ویژگی متمایز این سری از حملات، کشته شدن تعداد قابل توجهی از مربیان نظامی، متخصصان و مزدوران خارجی بود. بنابراین کسانی که این موضوع را دنبال می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که تعداد زیادی از آگهی‌های ترحیم برای مرگ ناگهانی نظامیان بلندپایه آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی، لهستانی و سوئدی منتشر شود.» 

نبنزیا همچنین اشاره کرد که افزایش تعداد کشته‌شدگان خارجی در اوکراین نشان‌دهنده این است که غرب «به شدت در درگیری اوکراین غرق شده است.» 

پیش از این در اوایل سپتامبر، منابع خبری فاش کردند که نیروهای مسلح اوکراین در حمله نظامی روسیه به منطقه پولتاوا تا 500 متخصص را از دست داده‌اند. در این حمله، مزدورانی از لهستان، فرانسه، آلمان و سوئد که نیروهای اوکراینی را آموزش می‌دادند، کشته شدند.

 کنترل چند منطقه مسکونی دیگر در دونتسک به دست نظامیان روسیه

آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه، پیام تبریکی برای فرماندهی و نیروهای یگان‌ها و واحدهایی که در آزادسازی مناطق مسکونی ودیانوئه و گالیتسینوفکا در جمهوری مردمی دونتسک از دست نظامیان اوکراینی مشارکت داشتند، ارسال کرد. 

وی در تلگرام خود به نظامیان شرکت کننده در این عملیات، یادآور شد که به خاطر شجاعت و قهرمانی‌های انجام شده در انجام مأموریت‌های جنگی، بیش از 4 هزار نشان و مدال دولتی و افتخار به این نیروها اعطا شده است.

روز گذشته نیز بلویوسوف تلگرام‌هایی در رابطه با  تحت کنترل قرار دادن روستای کراسنوگورافکا در منطقه دونتسک به نیروهای گروه‌ "جنوب"، "مرکز" و "شرق" که در این عملیات مشارکت داشتند، ارسال کرده و این موفقیت را به آنها تبریک گفت. 

بورل: اتحادیه اروپا باید اقداماتی علیه ایران به دلیل تحویل موشک به روسیه انجام دهد

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، پیشنهاد کرد که کشورهای عضو این اتحادیه باید در پاسخ به این گزارش که گویا ایران موشک‌هایی را به روسیه تحویل داده، اقدامات هدفمند و قاطعانه‌ای را اتخاذ کنند. 

این موضوع توسط پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا فاش شد. وی گفت: «جوزپ بورل مجموعه‌ای از اقدامات قاطعانه و هدفمند را به‌عنوان پاسخ اتحادیه اروپا ارائه کرده که باید به تأیید همه اعضای اتحادیه برسد.» 

وی مدعی شد که اتحادیه اروپا اطلاعات موثقی درباره ادعای حمایت ایران از روسیه با موشک‌های بالستیک در اختیار دارد. 

این در حالی است که پیش از این دنیس شمیگال، نخست‌ وزیر اوکراین، اعلام کرده بود که اطلاعات دقیقی که  این موضوع را ثابت کند، وجود ندارد. 

استانو یادآور شد که تحویل این نوع موشک‌ها به افزایش تلفات و تخریب‌ها در اوکراین منجر خواهد شد و به تشدید حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین کمک خواهد کرد. 

در تاریخ 6 سپتامبر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داد که کشورهای غربی از تحویل موشک‌های کوتاه‌برد ایران به روسیه مطلع شده‌اند. این اطلاعات توسط مقامات ایالات متحده ارائه شده بود. 

بعد از آن دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین یادآور شد که ایران و روسیه در زمینه‌های مختلفی از جمله موضوعات حساس امنیتی همکاری می‌کنند، ولی گزارش‌های مربوط به  تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه با واقعیت مطابقت ندارد.

کاخ سفید: آغاز مذاکرات صلح اوکراین به تصمیم زلنسکی بستگی دارد

جان کربی، هماهنگ‌کننده کاخ سفید، شب گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که واشنگتن اوکراین را مجبور به آغاز مذاکرات صلح نخواهد کرد و این تصمیم تنها بر عهده ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور است. کربی گفت: «این مسئله به زلنسکی بستگی دارد که چه زمانی مذاکرات را آغاز کند.» 

این مقام کاخ سفید همچنین درباره سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به کی‌یف که برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده، اظهار نظر کرده و گفت که رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده فشار زیادی به مقامات اوکراین برای آغاز مذاکرات صلح نخواهد آورد.

پیشتر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داده بود که حمایت از آغاز مذاکرات صلح با روسیه در میان مردم اوکراین و کشورهای غربی در حال افزایش است.

مانورهای فنلاند در نزدیکی مرزهای روسیه بخشی از جنگ ترکیبی ناتو است

الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو مانورهایی را که هلسینکی در نزدیکی مرزهای روسیه برگزار می‌کند، بخشی از جنگ ترکیبی ناتو می‌داند. 

وی به خبرگزاری تاس گفت: «این تمرینات بخشی از برنامه کلی ادغام فنلاند در ناتو است، همچنین به وضوح تلاشی از سوی ناتو برای نمایش قدرت به فدراسیون روسیه است.» 

این دیپلمات فزود که این نوع مانورها عناصری از جنگ ترکیبی جدیدی است که ناتو علیه روسیه به راه انداخته است.

ارتش روسیه شش حمله نیروهای اوکراین در منطقه کورسک را دفع کرد

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور طی 24 ساعت گذشته شش حمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کرده و تلاش‌های آن‌ها برای حمله به سه روستا در منطقه کورسک را ناکام گذاشت. 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «یگان‌های گروه نظامی "شمال" با حمایت نیروهای هوایی ارتش و آتش توپخانه شش حمله دشمن را در جهت چند ناحیه مسکونی در منطقه کورسک دفع کردند و  تلاش‌ها برای حمله به مناطق مسکونی دیگر نیز ناکام گذاشته شد.» 

نیروهای مسلح اوکراین در این مناطق حداقل 40 کشته و مجروح داشته‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز به اسارت درآمده‌اند. ارتش روسیه به عملیات شناسایی خود ادامه داده و گروه‌های خرابکار دشمن را در مناطق جنگلی شناسایی و از بین می‌برد. علاوه بر این، ارتش روسیه  نیروهای دشمن و تجهیزات آن‌ها در منطقه مرزی کورسک را مورد هدف حملات دقیق قرار داده است.

ارتش روسیه برنامه‌ مشخصی برای پاکسازی منطقه کورسک دارد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ارتش روسیه برنامه‌هایی برای بیرون راندن کامل نیروهای مسلح اوکراین از منطقه کورسک دارد، اما درباره این برنامه‌ها به‌صورت عمومی بحث نخواهد شد. 

وی گفت: «بدیهی است که نظامیان برنامه‌های لازم را دارند. اما واضح است که این برنامه‌ها بصورت علنی قابل بحث نیستند.» 

پیشتر در همان روز، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه یادآور شد که بخشی از نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک نفوذ کرده‌اند تا توجه نیروهای مسلح روسیه را از حملات در دونباس منحرف کنند، اما ارتش روسیه به اندازه کافی نیرو دارد و به پیشروی خود در جبهه نبرد ادامه می‌دهد. 

دبیر شورای امنیت همچنین افزود که کی‌یف قصد داشت مسکو را به مذاکرات بر اساس شرایط خود وادار کند، اما هیچ مذاکره‌ای با او انجام نخواهد شد تا زمانی که نیروهای مسلح اوکراین در خاک روسیه حضور دارند. 

شویگو یادآور شد که هدف کی‌یف از حمله به منطقه کورسک، وادار کردن مسکو به مذاکرات بر اساس شرایط او بوده است. وی همچنین تأکید کرد که تا زمانی که نیروهای مسلح روسیه عناصر نظامی اوکراین را از خاک روسیه بیرون نکنند، هیچ مذاکره‌ای با کی‌یف صورت نخواهد گرفت.

ضمن اینکه روز گذشته آندری بلویوسوف، وزیر دفاع روسیه نیز، جلسه شورای هماهنگی در خصوص امنیت نظامی مناطق مرزی بلگورود، بریانسک و کورسک را برگزار کرد. در جریان این نشست وزیر دفاع روسیه گزارشهایی در رابطه با اقدامات انجام شده برای حل مشکلات موجود که به گروه عملیاتی را دریافت کرده و بر لزوم حفاظت از مردم غیرنظامی و زیرساخت‌های مناطق مرزی تاکید کرد. علاوه بر این، بلویوسوف با فرماندهان گروه‌های نظامی و رؤسای سه منطقه درباره وضعیت فعلی در مناطق مرزی تبادل نظر کرده و دستورات لازم در این خصوص را صادر کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ