ساماندهی اتباع خارجی؛ گام‌های نهایی برای خروج غیرمجازها!

اقتصاد ایران: وزارت کشور و فراجا با برنامه‌ای جدید به دنبال خروج اتباع غیرمجاز از کشور هستند. تا پایان سال تعداد زیادی از این افراد از ایران خارج خواهند شد و برخورد با کارفرمایان متخلف تشدید می‌شود.

خبرگزاری مهر-زهرا فرزام: در روزهایی که حضور اتباع غیرمجاز به یکی از دغدغه‌های جدی کشور تبدیل شده، نگاه‌ها به وزارت کشور و فرماندهی کل انتظامی کشور دوخته شده است. نهادهایی که با برنامه‌ریزی دقیق و عزم جدی، قصد دارند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های داخلی را مدیریت کنند.

از مرزها تا قلب پایتخت، اتباعی که سال‌ها به عنوان مهمان در ایران حضور داشتند، حالا در مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم قرار گرفته‌اند. برنامه‌ای که هدفش بازگرداندن نظم به جامعه و ساماندهی حضور مهاجران غیرقانونی است.

موضوع ساماندهی اتباع خارجی و خروج اتباع غیرمجاز از کشور به یکی از محورهای اصلی میان وزارت کشور و فراجا تبدیل شده است؛ جایی که سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، اسکندر مؤمنی، وزیر کشور و سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی درباره این مسئله اظهارنظر کرده‌اند.

اتباع غیرمجاز به کشور خود برگردند / ‏به‌کارگیری اتباع غیرمجاز جرم است

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور تاکید کرد: حضور اتباع غیرمجاز در کشور جرم است و به‌کارگیری این افراد توسط ایرانیان نیز جرم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته این افراد در ایران حضور داشته‌اند، گفت: اکنون کشور افغانستان امنیت لازم برای بازگشت این افراد را دارد و اتباع غیرمجاز باید کشور را ترک کنند.

سردار رضایی گفت: نیروی انتظامی مسئولیت دارد تا هر جا این افراد را مشاهده کرد، دستگیر و طبق قوانین کشور آنها را طرد کند. این اقدام قانونی و خواسته مردم است.

وی همچنین به شهروندان هشدار داد که هرگونه همکاری با اتباع غیرمجاز از جمله به‌کارگیری آنها در مشاغل یا خرید املاک برای آنها جرم محسوب می‌شود و با عاملان آن برخورد خواهد شد.

ساماندهی اتباع خارجی؛ گام‌های نهایی برای خروج غیرمجازها!

سازمان ملی مهاجرت، نهاد ساماندهی اتباع

همچنین اسکندر مؤمنی وزیر کشور در یک گفت و گو تلویزیونی درباره برنامه‌های ساماندهی اتباع خارجی اعلام کرد که سازمان ملی مهاجرت تشکیل شده است و در برنامه هفتم توسعه به آن جنبه قانونی داده شده است.

وی تصریح کرد: این سازمان وظیفه دارد تا تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع اتباع خارجی را هماهنگ کند و برای ساماندهی حضور اتباع، به‌ویژه مهاجران غیرمجاز، برنامه‌ریزی و اجرا کند.

وی همچنین به فرهنگ و سخت‌کوشی ملت افغانستان اشاره کرد و اظهار داشت: علیرغم اشتراکات فرهنگی با این کشور، ایران ظرفیت پذیرش این حجم از مهاجران را ندارد.

مؤمنی افزود: ملت افغانستان باید به کشور خود بازگردند و آنجا را بسازند. ما به آنها احترام می‌گذاریم، اما شرایط کشور ما اجازه این حجم از مهاجرت را نمی‌دهد و این با یک برنامه‌ریزی مناسب با سرعت مناسب انجام خواهد شد.

خروج دو میلیون اتباع غیرمجاز تا پایان سال

در ادامه همچنین سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور درباره این موضوع اعلام کرد: تا پایان سال جاری، نزدیک به دو میلیون نفر از اتباع غیرمجاز از کشور خارج خواهند شد.

وی اظهار داشت: آمار حضور این اتباع توسط سازمان اتباع وزارت کشور مشخص شده و هدف نیروهای انتظامی خروج آنها از کشور است.

سردار رادان تأکید کرد: این برنامه در همکاری نزدیک با وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

ساماندهی اتباع خارجی؛ گام‌های نهایی برای خروج غیرمجازها!

اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال ۱۴۰۳ کشور را ترک کنند

سردار احمدعلی گودرزی در رابطه با حضور اتباع غیر مجاز گفته بود: سیاست ما این است که اتباع غیرمجاز باید تا پایان سال ۱۴۰۳ کشور را ترک کنند.

وی افزود: ما کشور مهمان نوازی هستیم این افراد مدت‌ها است از همه امکانات در کشور ما استفاده کرده‌اند اما دیگر باید از کشور خارج شوند و این امر، خواسته مردم ماست و در راستای ایجاد امنیت این امر باید محقق شود.

افزایش اتباع غیر مجاز باعث مشکلات اجتماعی و اقتصادی در ایران شده است

محمدرضا طورانی کارشناس امنیت اجتماعی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های کشور به بررسی پیامدهای حضور اتباع غیرمجاز در ایران پرداخت و گفت: با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی میان ایران و افغانستان در حالی که بسیاری از اتباع افغانستانی به خوبی در ایران زندگی می‌کنند، افزایش تعداد این افراد مشکلاتی را به دنبال داشته است.

طورانی به مشکلاتی مانند افزایش جرایم نظیر سرقت و تأثیرات منفی آن بر جامعه اشاره کرد و تأکید کرد: این وضعیت موجب نارضایتی عمومی و فشار بر فرصت‌های شغلی برای جوانان ایرانی شده است.

وی همچنین هشدار داد: تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز ممکن است مشکلات اقتصادی و اجتماعی بیشتری را در آینده به همراه داشته باشند و تأکید کرد که وزارت کشور باید اقدامات لازم را برای شناسایی، خروج و جلوگیری از ورود مجدد این افراد انجام دهد.

طورانی افزود: حضور این اتباع باید از جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی مورد بررسی مجدد قرار گیرد تا از ایجاد آسیب‌های بیشتر در آینده جلوگیری شود.

ساماندهی اتباع خارجی؛ گام‌های نهایی برای خروج غیرمجازها!

محرومیت اتباع غیرمجاز از خدمات شهری و غیرشهری

علیرضا فخاری استاندار تهران با تأکید بر اینکه اتباع غیرمجاز باید به‌سرعت کشور را ترک کنند، اظهار کرد: این افراد از خدمات محروم خواهند بود و هزینه‌های مرتبط بر حوزه‌های شهری و غیرشهری در محل‌هایی که اتباع غیرمجاز وجود دارند به‌طورقطع از آنها اخذ خواهد شد.

فخاری در خصوص طرح جمع‌آوری و ساماندهی اتباع غیرمجاز گفت: این طرح در سطح استان تهران، امری جدی و بدیهی بوده که باید انجام شود و بخش عمده‌ای از این طرح در حال انجام است و روزانه با اقداماتی که توسط فراجا صورت می‌گیرد اتباع مجاز و غیرمجاز پالایش می‌شوند و کسانی که مجاز بودند و تاریخ اسکان آنها پایان‌یافته، باید به‌سرعت کشور را ترک کنند یا مجوز جدید برای حضور در کشور اخذ کنند.

گام‌های نهایی برای خروج اتباع غیرمجاز

با توجه به اظهارات مسئولان ارشد کشور، خروج اتباع غیرمجاز از ایران به یکی از اولویت‌های اصلی نیروی انتظامی و وزارت کشور تبدیل شده است.

با تشکیل سازمان ملی مهاجرت و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف، به‌نظر می‌رسد که طی ماه‌های آینده شاهد خروج تعداد زیادی اتباع از کشور خواهیم بود.

این برنامه با هدف حمایت از فرصت‌های شغلی داخلی و رعایت قوانین و مقررات اجرایی کشور، به‌طور هدفمند و سازمان‌یافته اجرا خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ