مروری بر فعالیت شرکت‎های تعاونی در گیلان

اقتصاد ایران: رشت- واگذاری بسیاری از خدمات و فعالیت‌ها به تعاونی‌ها در گیلان منجر به کسب توفیقات فراوان از جمله صادرات ۹۲ میلیون دلاری در این استان شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: شکل گیری تعاونی‌ها پس از انقلاب اسلامی سرعت بیشتری به خود گرفت تا جایی که امروزه نقش شرکت‌های تعاونی در تمام بخش‌های زندگی اجتماعی و فردی ملموس است.

اگر خیلی به عقب برگردیم یعنی تقریباً یک قرن پیش؛ همان روزهایی که اولین شرکت تعاونی‌ها شکل گرفت البته به تعداد انگشتان دست با جذب اعضای بسیار کم و پس از آن هم تا پس پیروزی انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی در شکل گیری شرکت تعاونی‌ها شاهد نبودیم.

این‌طور که داده‌های آماری روایت می‌کند تا پایان بهمن ۱۳۵۷، فقط ۲۹۳۹ شرکت تعاونی روستایی با بیش از ۳ میلیون عضو وجود داشته است، یعنی در بازه نیم قرن ماقبل انقلاب تعداد شرکت تعاونی‌ها به ۳ هزار هم نرسیده و اما این آمار در ۴۰ و اندی سال عمر با برکت انقلاب اسلامی، بیش از ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی تأسیس شده که به نسبت مقایسه داده‌های آماری قبل و پس از انقلاب اسلامی، اختلاف فاحش بیش از ۳۳ برابری وجود دارد که این مساله در مورد تعداد عضویت، تأثیرگذاری و اشتغالزایی هم صدق می‌کند.

تعاونی‌ها به دلیل رویکرد مردم محوری که دارند توانسته‌اند در اعتمادسازی اجتماعی خوب عمل کنند و لذا در نقش‌های مشارکتی، خدماتی، تولیدی و اقتصادی عملکرد قابل دفاعی از خود نشان داده‌اند و خیلی زود مخاطب پسند شده‌اند.

واگذاری بسیاری از خدمات و فعالیت‌ها به تعاونی‌ها و مشارکت دادن این نوع شرکت‌ها تجربه موفقی است که با شکل گیری انقلاب اسلامی پررنگ‌تر شد و امروزه جرأت می‌توان گفت که شرکت تعاونی‌ها در همه رسته‌ها و بخش ورود کردند و فعالیت می‌کنند و به نوعی اعتماد و خدمات سپاری در همه بخش‌ها به تعاونی‌ها صورت گرفته است که این خود گواه اصل مدیریت مردم بر مردم است.

فعالیت ۲ هزار و ۴۷۱ شرکت تعاونی در گیلان

سیاوش آقاجانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی فعال و در دست اجرا در کشور گفت: این تعداد شرکت تعاونی زمینه اشتغال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را در کشور فراهم کرده است.

وی از فعالیت ۲ هزار و ۴۷۱ شرکت تعاونی در این استان خبر داد و اضافه کرد: این تعداد شرکت تعاونی بیش از ۲۱۰ هزار نفر عضو داشته که با احتساب اعضای تعاونی سهام عدالت به ۲ میلیون نفر می‌رسد، برای ۳۳ هزار و ۲۶۲ نفر شاغل ایجاد کرده است.

به گفته آقاجانی، ۱۷ اتحادیه با ۳۱۵ عضو در گیلان فعالیت می‌کنند که نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا می‌کنند.

وی از فعالیت ۳ شرکت تعاونی دانش بنیان قوی در حوزه‌های مختلف خدماتی و صنعتی خبر داد و افزود: ۱۲ شرکت دانش بنیان دیگر هم در روند دریافت مجوز قرار دارند.

اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه تسهیلات برای تعاونیها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به ثبت ۱۳ تعاونی توسعه و عمران در این استان بیان کرد: تقویت تعاونی توسعه و عمران در گیلان در دستور کار قرار دارد.

آقاجانی به اختصاص ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه تسهیلات برای تعاونیها در گیلان اشاره و اضافه کرد: این آمار اعتباری برای سه سال اخیر به ترتیب ۲ هزار، ۳ هزار و ۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اجرای سند توسعه بخش تعاون در گیلان افزود: گیلان اولین استان در کشور بود که با دستور استاندار جلسه شورای توسعه تعاون را جهت اجرایی شدن سند توسعه بخش تعاونی تشکیل داد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از تحویل ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهر در قالب ۱۳۲ واحد در این استان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر کمتر از ۹۰۰ واحد در کل استان باقیمانده است.

آقاجانی با اشاره به عضویت حدود ۱۱۰ هزار نفر در تعاونیهای مصرف گیلان و اضافه کرد: تعاونیهای اعتبار در بیشتر ادارات و کارخانه‌ها و صنوف به کارکنان خود تسهیلات قرض الحسنه می‌دهند و بزرگترین مراکز تشخیص طبی توسط تعاونیهای متشکل از پزشکان صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به فعالیت تعاونی‌ها در تمام مراحل تولید مرغ از تولید دان تا جوجه یک روز اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۲۰ شرکت تعاونی مرغداری در پرورش مرغ گوشتی تا مرحله کشتار مرغ و عمده مراکز تولید جوجه یک روزه در قالب تعاونی فعالیت می‌کنند.

فعالیت بزرگترین مرکز دیالیز شمال کشور در قالب تعاونی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به نقش تعاونی‌ها در سرفصل‌های مختلف بیان کرد: تعاونی‌ها در حمل و نقل بار و مسافر استان گیلان نقش و سهم ۸۰ درصدی دارند.

آقاجانی با اشاره به فعالیت بزرگترین مرکز دیالیز گیلان در قالب تعاونی اضافه کرد: قرار است این مرکز با اخذ تسهیلات و افزایش ظرفیت از ۳۰ به ۱۰۰ تخت، به بزرگترین مرکز دیالیز شمال کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مراکز پرورش و صادرات ماهیان خاویاری توسط تعاونی‌ها فعال است، افزود: تخلیه بخش قابل توجهی از بار در بندرانزلی توسط تعاونیهای متشکل از متخصصین و کارگران مربوطه عملیات لایروبی و امداد در دریای خزر و بخشی از خلیج فارس توسط یک تعاونی گیلانی انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه تعاونی‌ها در بخش مختلف نقش آفرین هستند، تصریح کرد: بزرگترین مجموعه پرورش زیتون استان گیلان با بیش از ۶۰۰ عضو در شهرستان رودبار و در مجموع بیش از ۱۱۰۰ هکتار باغ زیتون در قالب تعاونی فعالیت می‌کند.

آقاجانی از فعالیت بیش از هزار کارخانه شالیکوبی در قالب تعاونی خبر داد و اضافه کرد: تاکنون ۱۸۷ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی و سایر موارد به جهت مشارکت هرچه بیشتر مردم در تعاونی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار و۴۶۰ مورد نظارت عمومی و بازدید مالی از تعاونی‌ها در گیلان انجام شده است، گفت: ۱۲ شرکت تعاونی سهام عدالت و ۱۶ تعاونی در سطح استان گیلان به روز رسانی شده است.

صادرات ۹۲ میلیون دلاری شرکت تعاونی‌ها از گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از صادرات ۹۲ میلیون دلاری شرکت تعاونی‌ها خبر داد و بیان کرد: این میزان صادرات توسط ۲۵ شرکت تعاونی به ۲۳ کشور آسیایی و اروپایی صورت گرفته است.

آقاجانی با اشاره به اینکه ۴۰ هزار نفر-ساعت دوره آموزشی به صورت مجازی و حضوری در گیلان برگزار شده است، اضافه کرد: این دوره‌های آموزشی در سه بخش حقوقی، تخصصی و مدیریتی برای مدیران و اعضای شرکت‌های تعاونی استان گیلان تشکیل شد.

وی از ۱۰۴ طرح تعاونی با فرصت شغلی ۲۳۰۸ نفر در گیلان خبر داد و افزود: گیلان با ثبت نام ۶۸۴ تعاونی، به لحاظ تعداد ثبت نام در جشنواره در کشور حائز رتبه برتر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به تشکیل ۲۴ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۱,۲۶۲ میلیارد ریال در این استان اضافه کرد: با اجرای این طرح‌ها برای ۷۴۰ نفر شغل ایجاد شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ