رشد مشارکت مردمی در طرح‌های عمرانی آب و خاک از طریق تشکل‌ها

اقتصاد ایران: معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: توجه ویژه به نظام‌های بهره‌برداری و تشکل‌ها، موجب رشد مشارکت مردمی در طرح‌های عمرانی آب و خاک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفدر نیازی شهرکی، معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم اختتامیه سمینار تخصصی الگوهای مشارکت مردمی در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست گفت: بر اساس اهداف برنامه هفتم پیشرفت، میزان مصرف آب کشاورزی در پایان برنامه باید به ۶۵ میلیارد مترمکعب و بر اساس سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی تا سال ۱۴۱۱ به ۵۱ میلیارد مترمکعب برسد.

وی افزود: همچنین بر اساس برنامه هفتم توسعه در تولید محصولات اساسی باید به خودکفایی ۹۰ درصدی برسیم و تکالیف متعددی هم در سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سند مذکور در بهره‌وری باید به ۲.۶ کیلوگرم تولید به ازای هر مترمکعب آب برسیم و مجموع این تکالیف فقط در حوزه آب و خاک، سالانه حدود ۱۲۵ همت منابع اعتباری نیاز دارد که بر اساس بودجه‌های سنواتی طرح‌های آب و خاک تنها ۳ درصد این اهداف محقق خواهد شد.

وی افزود: با منابع اعتباری موجود طرح‌ها و کارهای بزرگ قابل اجرا نیست. هزینه‌های دولت در بخش‌های مختلف افزایش یافته است و لذا بودجه طرح‌های عمرانی کاهش یافته است.

نیازی شهرکی گفت: مقام معظم رهبری شعار امسال را مشارکت مردمی و جهش تولید قرار دادند و مشخص است پشت این نامگذاری ایده و اعتقاد و تفکر بوده است تا سهم و مشارکت مردم در تولید و سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

به گفته وی، در کشور همسایه ترکیه عملیات زیرساخت آب و خاک پایان یافته است ولی در کشورمان نیمی از اراضی هنوز به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز نشده و هزاران کیلومتر کانال خاکی داریم، لذا باید در این خصوص توجه جدی‌تری صورت گیرد.

نیازی گفت: سال گذشته ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشور در قالب تسهیلات و یارانه به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد و این در حالی است که ۱۰۵ هزار هکتار توسط خود مردم به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است که نشان می‌دهد در صورت مشارکت مردم و حذف قید و بندهای دولتی، عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افتتاح اخیر پروژه‌های ۵ هزار هکتاری شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب کشور در استان آذربایجان غربی توسط وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از پروژه‌های این طرح که ۱۵۰۰ هکتار وسعت داشت، در اراضی تعاونی تولید بود. تکمیل و راه‌اندازی این پروژه توسط تعاونی تولید انجام و سهم دولت تحویل تجهیزات مورد نیاز به تعاونی بود. در حالی که پروژه مشابه که درگیر ضوابط و مقررات دولتی است ۸ ماه معطل مانده و این نشان دهنده اهمیت و تأثیرگذاری مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تحویل حجمی آب توسط وزارت نیرو نیز گفت: در خصوص این موضوع قانون داریم که در اجرای این قانون از برنامه دوم توسعه اقداماتی از سوی وزارت نیرو شکل گرفته است، لیکن هنوز بخش اعظمی از آب مصرفی بخش کشاورزی به صورت حجمی تحویل نمی‌شود و این مهم مورد انتظار است.

نیازی شهرکی خواهان تعامل بیشتر وزارت نیرو با کشاورزان شد و ادامه داد: عدم تحویل حجمی آب برنامه‌ریزی را برای بخش کشاورزی و تدوین الگوی کشت سخت می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ