حضور مشترک نظامیان چینی و آمریکایی در رزمایش برزیل

اقتصاد ایران: نظامیان ارتش چین برای نخستین بار به‌همراه نظامیان آمریکایی در رزمایش نظامی سالانه برزیل شرکت خواهند کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نیروی دریایی برزیل اعلام کرد نظامیان ارتش چین برای نخستین بار در هفته جاری به‌همراه نظامیان آمریکایی در رزمایش نظامی سالانه برزیل شرکت خواهند کرد.

در همین حال سخنگوی پنتاگون دراین‌باره گفت: نظامیان چین و آمریکا در مانورهای ارتش برزیل  با نام «عملیات فورموسا»، با یکدیگر تمرین نخواهند کرد.

وی افزود: در حالی که نظامیان جمهوری خلق چین در این رزمایش حضور دارند، نظامیان آمریکایی کنار یا به‌همراه نظامیان چینی تمرین نخواهند کرد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: ما در این رزمایش با همکاری نزدیک با همتایان برزیلی خود، توانایی جمعی خود را برای پاسخ دادن به چالش‌های امنیتی منطقه‌ای، تقویت می‌کنیم.

نیروی دریایی برزیل که مسئولیت هماهنگی این رزمایش را به‌عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت چین سال گذشته ناظرانی را به این عملیات اعزام کرده بود اما امسال اقدام به اعزام نیروهای نظامی کرد. نیروهای آمریکایی نیز مانند سال گذشته، در این رزمایش حضور دارند.

در این بیانیه در توصیف حضور نیروهای آمریکایی و چینی آمده است؛ "در عملیات فورموسای 2024، ما برای نخستین بار شاهد حضور نظامیانی هستیم که از سوی کشورهای دوست اعزام شده‌اند."، اما در عین حال به جزئیات دقیقی دراین‌باره اشاره نشد.

براساس این بیانیه، ارتش برزیل حدود 3 هزار نفر از نیروهای خود را برای برگزاری رزمایشی سه‌روزه که از امروز چهارشنبه آغاز می‌شود، به‌کار گرفته است و این نیروها تمریناتی را با استفاده از هواپیما، تانک، خودروهای زرهی و آبی‌خاکی، پرتاب‌کننده‌های توپخانه، موشک و راکت، انجام خواهند داد.

این رزمایش در خارج از شهر فورموسا در 80کیلومتری شمال شرقی شهر برازیلیا پایتخت برزیل به‌مدت 3 روز انجام می‌شود.

در بیانیه نیروی دریایی برزیل آمده است نظامیان دعوت‌شده در این رزمایش حضور می‌یابند تا تجربیات خود را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند، ناظرانی از هشت کشور از جمله آرژانتین، فرانسه، ایتالیا، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند.  

این در حالی است که واشنگتن و پکن روز گذشته نخستین گفتگوهای خود در سطح فرماندهان مناطق عملیاتی را با هدف تثبیت روابط نظامی و پرهیز از درک نادرست، برگزار کردند.

براساس این گزارش، ژنرال «سم پاپارو»، رئیس فرماندهی حوزه هند ـ اقیانوس آرام ارتش آمریکا، و همتای چینی وی، «وو یانان» از فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، تماسی تصویری را از طریق تلفن با هم برگزار کردند.

دامنه فعالیت فرماندهی حوزه هند ـ اقیانوس آرام ارتش آمریکا، شامل دریای چین جنوبی و تنگه تایوان است، حوزه‌ای که باعث تنش‌های فزاینده منطقه‌ای در روابط نظامی بین واشنگتن و پکن شده است.

این تماس پس از آن برقرار شد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مشاور نظامی ارشد دولت چین، ماه گذشته در پکن با یکدیگر دیدار کردند، دیداری که در آن درباره این گفتگوها توافق شده بود.

براساس این گزارش، واشنگتن از زمان ایجاد تنش بی‌سابقه در روابط با پکن پس از سرنگونی بالون جاسوسی این کشور بر فراز آسمان آمریکا در سال گذشته، به‌دنبال گشودن کانال‌های جدید ارتباطات منظم نظامی با پکن است.

همچنین اغلب ارتباطات نظامی دوجانبه بین آمریکا و چین برای تقریباً 2 سال پس از سفر نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوت 2022، به حالت تعلیق درآمده بود.

اواخر هفته جاری، ایالات متحده اعلام کرد که قصد دارد یک مقام ارشد پنتاگون را برای شرکت در یک اجلاس امنیتی مهم راهی چین کند.

این در حالی است که هفته گذشته رئیس کمیسیون ویژه مجلس نمایندگان آمریکا در امور چین و چندین نماینده کنگره طی سفر خود به ژاپن در روزهای اخیر اظهار داشتند: هدف این سفر حمایت از اتحاد آمریکا و ژاپن، بحث در مورد همکاری آمریکا و ژاپن برای مقابله با چالش‌های نظامی، اقتصادی و ایدئولوژیک روزافزون چین و تشویق ژاپن به ادامه مقاومت در برابر برنامه‌های اقتصادی "بدخواهانه" چین است.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری این وزارتخانه به این اظهارات مقامات آمریکایی واکنش نشان داد: این نهادها و مقامات به‌دلایل سیاسی و به‌مدت طولانی چین و حزب کمونیست چین را بدنام کرده‌اند. اظهارات این سیاستمداران مملو از تفکرات جنگ سرد و تعصبات ایدئولوژیک است که "تهدید چین" را ترویج می‌کنند و به تقابل‌های جناحی دامن می‌زنند.

وی تأکید کرد: چین از سیاستمداران آمریکایی می‌خواهد که به‌طور عینی و منطقی به توسعه چین نگاه کنند، از ایجاد تقابل‌های جناحی و ترویج "جنگ سرد جدید" خودداری کنند و از دامن زدن به تنش‌ها در منطقه بپرهیزند.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ