رشد ۷.۵ درصدی بازار جهانی صنعت پتروشیمی در سال‌های آینده

اقتصاد ایران: کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: ارزش بازار پتروشیمی جهان در ۲۰۲۳ بدون احتساب صنایع پایین‌دست ۶۱۷ میلیارد دلار بود و این رقم با رشد متوسط ۷.۵ درصدی در ۲۰۳۲ به یک تریلیون و ۱۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد جزایری در کارگاه آموزشی نقش صنعت پتروشیمی در توسعه پایدار که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست برگزار شد، در مقایسه رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی با تأکید بر تولید ناخالص داخلی و مصرف، نگاه کوتاه‌مدت در خصوص کمیت‌ها دارد اما توسعه اقتصادی با تأکید بر کیفیت، نگاه بلند مدت دارد و درون‌زاست.

وی افزود: با تداوم توسعه باید اقتصاد، فناوری و سیاست را به سمت توسعه پایدار حرکت داد.

کارشناس صنعت پتروشیمی ادامه داد: کشوری همسو با توسعه پایدار حرکت می‌کند که به صورت همزمان و موازی به سه حوزه اجتماع، اقتصاد و محیط زیست بپردازد.

جزایری، سرمایه انسانی، مدیریت مصرف و کربن‌زدایی را از معیارهای ارتقای توسعه پایدار برشمرد و گفت: با توجه به نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۸ در امارات، کشورهای جهان باید تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر را سه برابر کنند، تأکید کرد: هم‌اکنون در ایران ۵.۵ میلیارد دلار گازسوزی در مشعل‌ها انجام می‌شود که این رقم هدررفت ثروت است و باید آن را تبدیل به سرمایه کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی به تولید ۸ محصول پایه پتروشیمی به ظرفیت تولید سالانه حدود ۳۲ میلیون تن در ایران اشاره و اظهار کرد: ارزش بازار صنعت پتروشیمی جهان در سال ۲۰۲۳ بدون احتساب پایین‌دست ۶۱۷ میلیارد دلار بود که این رقم با رشد متوسط ۷.۵ درصدی در سال ۲۰۳۲ به یک تریلیون و ۱۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

به گفته جزایری، محیط زیست از جمله چالش‌های توسعه صنعت پتروشیمی است که با توجه به رشد این صنعت در سال‌های آینده باید نگاه ویژه‌ای به حل این چالش کرد.

وی بر توسعه زنجیره ارزش سازگار با محیط زیست، مدیریت منابع و هزینه‌ها، کاهش شدت مصرف انرژی، مدیریت پسماند، توسعه صنعت سبز و رعایت قوانین بین‌المللی محیط زیستی به منظور توسعه پایدار در توسعه صنعت پتروشیمی تأکید کرد.

کارشناس صنعت پتروشیمی در پایان در خصوص کربن زدایی در صنعت پتروشیمی اعلام کرد: شرکت" هانی ول " به تازگی از یک‌نوع فن آوری رونمایی کرده که علاوه بر افزایش بهره وری تولید پروپیلن و اتیلن، از طریق آن ۵۰ درصد انتشار دی اکسید کربن کاهش می‌یابد.

گفتنی است هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور ۲۸۸ شرکت خارجی و ۵۲۵ شرکت داخلی به‌مدت چهار روز از ۱۸ تا ۲۱ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ