تولید نسل جدید داروهای درمان سرطان

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید نسل جدیدی از داروهای نوین در درمان سرطان شده است که با کمتر از یک دهم قیمت در اختیار بیماران قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، نانودارو در سال ۱۳۹۰ به همت گروهی از اساتید و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف توسعه و تولید داروهای پیشرفته برمبنای فناوری‌های پیچیده دارویی در حوزه سامانه‌های نوین دارو رسانی(Novel Drug Delivery System) تاسیس شد.

نوید گودرزی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانودارو، در خصوص زمینه فعالیت این شرکت گفت: نانودارو فعالیت خود را با تولید یک نانو ذره پروتئینی در حوزه سرطان آغاز کرد و همزمان در جهت توسعه یک محصول پیوسته رهش در حوزه ترک اعتیاد در بستر میکروسفرهای پلیمری برنامه ریزی کرد. با گذشت زمان و موفقیت در تامین فرآورده های پیشرفته دارویی و ایجاد بستری مناسب جهت دسترسی هرچه راحت تر بیماران به داروهای باکیفیت، انگیزه موسسین جهت حرکت رو به جلو بیشتر شد.

وی ادامه داد: امروز ۱۳ سال از تاسیس نانو دارو می‌گذرد، بیش از ۲۰۰ نفر نیروی در حال اشتغال دارد و در این تلاش ۱۳ ساله با پایبندی به استانداردهای اجرایی و انطباق با قوانین بین‌المللی داروسازی به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.

به گفته او شرکت داروسازی نانو دارو در چند حوزه درمانی اصلی از جمله تولید داروهای هدفمند درمان سرطان، فرآورده‌های تزریقی بیماری‌های ارتوپدی، داروهای نوین ترک اعتیاد و دارو درمانی بیماری‌های نادر فعالیت دارد و با در اختیار داشتن پلتفرم‌های فناوری‌های نوین دارویی و سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه، توانسته الگوی کارآمدی را در تولید محصولات باکیفیت و دانش محور، با پتانسیل صادرات بالا و پایدار ایجاد کند. نانو ذرات پروتئینی، میکروسفرهای پلیمری، داروهای کانژوگه (متصل شده) به آنتی بادی و in-situ forming gel ها از جمله این پلتفرم‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانودارو با بیان اینکه توسعه و بومی سازی این تکنولوژی ها، نانو دارو را در تولید هر چه سریع تر داروهای جدید بر پایه این تکنولوژی ها توانمند کرده است، تصریح کرد: به عنوان مثال داروی تدروکس، دومین داروی این شرکت بر پایه تکنولوژی کنژوگه آنتی بادی - دارو است که با فاصله کوتاهی بعد از سازنده اصلی، در اختیار بیماران قرار گرفته است. داروی تدروکس نسل جدیدی از داروهای نوین در درمان سرطان است که با دارورسانی هدفمند به بافت سرطانی، ضمن افزایش قابل توجه بقای بیماران و کاهش نرخ پیشرفت بیماری، عوارض جانبی ناشی از درمان را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: حاصل آنچه که در قالب این فناوری‌ها به دست آمد، فارغ از تامین نیاز داخلی، به چرخه ارزآوری کشور کمک کرد. کشورهایی از جمله روسیه، اکوادور، سوریه، ترکیه و عراق از جمله مقاصد صادراتی این شرکت بوده‌است.

به گفته او، این شرکت، همچنین ارزآوری سالانه بیش از ۳ میلیون دلار و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در درمان بیماری‌های صعب العلاج را در کارنامه خود دارد و در این راستا، موفق به کسب جایزه صادر کننده نمونه ملی در حوزه صنایع پیشرفته در چندین دوره متوالی و اشتغال زایی برای حدود ۲۵۰ نفر بوده است.

گودرزی در خصوص اقلام صادراتی این شرکت افزود: نانودارو، صادرات داروهای ضد سرطان پادینکس و پاکلینب را به کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، روسیه، عراق، سوریه، اکوادور و .... را در کارنامه خود دارد.

وی قیمت تمام شده داروی تدروکس را نسبت برند خارجی کمتر از ١٠٪؜ (یک دهم) دانست و دسترسی همیشگی و بدون مشکلات زنجیره تامین در داخل کشور را از دیگر مزایای این محصول برشمرد و افزود: پیشبینی می‌شود داروی تدروکس به تنهایی صرفه جویی ارزی چند ده میلیون دلاری را به همراه داشته باشد اما با این حال تاکید کرد: از آن جهت که به تازگی وارد بازار شده‌است، از میزان صرفه جویی ارزی آن نمی‌توان آمار دقیقی ارائه‌کرد.

گفتنی است پیشتر در مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان که با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد، ۱۲ شرکت دانش‌بنیان توانمند که رشد مستمر و پایداری را تجربه کرده و سهم خوبی در اشتغال نیروی انسانی متخصص، فروش دانش‌بنیان صادرات و خلق ارزش افزوده داشتند، نشان «غزال دانش‌بنیان» را دریافت کردند؛ در این برنامه شرکت نانو دارو هم به عنوان غزال دانش بنیان معرفی و نشان ملی دریافت کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ