آمادگی چین برای تقویت روابط راهبردی با روسیه

اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه چین در دیدار با دبیر شورای امنیت روسیه، با اشاره به اینکه پکن آماده تقویت و غنی‌سازی روابط راهبردی خود با مسکو است، تاکید کرد: چین همواره موضعی واقع بینانه و عادلانه در قبال بحران اوکراین داشته است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وانگ ایی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که مقامات پکن آمادگی خود برای تقویت روابط راهبردی با روسیه اعلام کرده‌اند. این اظهارات بامداد امروز، چهارشنبه در وب‌سایت رسمی وزارت خارجه چین منتشر شده است.

طبق این اطلاعات، این مقام بلندپایه چینی در جریان دیدار شب گذشته خود با سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه در سن پترزبورگ، با اشاره به اینکه سال جاری 75 سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و چین می‌گذرد، گفت: «جمهوری خلق چین آماده است تا روابط راهبردی خود را با روسیه تقویت کند، به‌طور کامل از نقش مکانیسم مشاوره‌های امنیت راهبردی چین و روسیه و مکانیسم نشست بریکس بهره‌برداری کرده و به‌طور مداوم معنای راهبردی روابط چین و روسیه را غنی‌سازی و تحقق ببخشد.» 

وانگ ایی همچنین در رابطه با بحران اوکراین نیز یادآور شد که چین همواره موضعی واقع بینانه و عادلانه در قبال این مناقشه داشته است. وی افزود: «ما همچنان برای پیشبرد صداهای متعادل، واقع بینانه و منطقی در جامعه بین‌المللی به منظور رسیدن به اجماع بین‌المللی بیشتر و ایجاد شرایط لازم برای پایان دادن هرچه سریع‌تر این جنگ تلاش خواهیم کرد.»

ضمن اینکه، رابرت کندی جونیور، نامزد مستقل سابق ریاست جمهوری آمریکا معتقد است که مقامات ایالات متحده در تلاش هستند تا روسیه و چین را با تمام قوا به یک درگیری نظامی بکشانند. وی روز گذشته گفت: «من فکر نمی‌کنم که چین یا روسیه خواستار درگیری با ما باشند، اما اشنگتن تمام تلاش خود را می‌کند تا آن‌ها را به سمت یک رویارویی بکشاند.»

پیشتر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود که یکی از وظایف جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به چین، اعمال فشار بر مقامات پکن برای کاهش سطح همکاری دوجانبه چین با روسیه بود.

در اواسط ماه آگوست، رسانه‌ها به نگرانی ایالات متحده از مانورهای مشترک روسیه و چین اشاره کردند، زیرا این همکاری راهبردی می‌تواند در منطقه آسیا-اقیانوسیه وزنه‌ای مقابل بلوک‌های حامی آمریکا ایجاد کند. 

پیش از این، در اوایل سپتامبر، مشخص شد که پنتاگون از احتمال وقوع هم‌زمان درگیری با روسیه، چین و کره شمالی بیمناک است. این در حالی است که میزان و سرعت تشدید تنش‌ها ممکن است تا حدودی به رئیس‌جمهور بعدی ایالات متحده بستگی داشته باشد؛ چه این رئیس‌جمهور کامالا هریس از حزب دموکرات باشد که ممکن است به تلاش‌ها برای محدود کردن تسلیحات هسته‌ای ادامه دهد یا دونالد ترامپ که در دوره نخست خود سیاست هسته‌ای تندی را به اجرا گذاشته بود.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ