رئیس جمهور بر تقویت بنیان‌های ایران و عراق تاکید کند

اقتصاد ایران: یک تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی، گفت: رئیس جمهور می‌تواند در سفر به عراق بر تقویت بنیان‌های دو کشور تاکید کند و بر جلوه‌های همکاری‌هایی که منجر به تقویت امنیت منطقه خواهد شد بیفزاید.

سیدجلال ساداتیان تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت سفر رئیس جمهور به کشور عراق به سابقه دیرینه دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: عراق همسایه ما است و از نظر اعتقادی و مذهبی، اشتراکات بسیاری با عراق داریم چرا که اکثریت مردم عراق شیعه هستند، عتبات عالیات نیز ارتباط ایران را از گذشته‌های دور کاملاً با کشور عراق برقرار کرده است؛ همچنین ارتباطاتی که از گذشته‌های دور بین حوزه‌های علمیه ایران و عراق وجود داشته است این ارتباط را مستحکم کرده بود.

وی ادامه داد: حتی در دوره‌هایی که مرزهای دولت-ملت‌ها تعیین نشده بود ارتباط‌های مردم ایران و عراق در آن مناطق، همواره برقرار بوده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: اما در دنیای امروز به خصوص بعد از مسئله سقوط صدام و ارتباطات جدیدی که برقرار شده، عراق از اهمیتی بالا برای ایران برخوردار بوده که هم در بُعد تجاری و در بُعد فرهنگی از نظر امنیت منطقه‌ای دو کشور دارای موقعیت‌های ژئوپلیتیکی خاص هستند و می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی با همدیگر داشته باشند.

ایران عراق را از دام داعش نجات داد

ساداتیان افزود: رقابت‌های فرامطقه‌ای در روابط دو کشور تأثیرگذار است، وقتی به طور واضح ایران عراق را از دام داعش نجات می‌دهد؛ داعش را چه کسانی تحریک کردند که در این منطقه بتواند امنیت منطقه را بر هم بریزد؟ از این بابت عراق بسیار مدیون ایران است.

وی بیان کرد: بخشی از عراق به عنوان اقلیم کردستان که وقتی نفوذ رژیم اسرائیل در آنجا افزایش پیدا می‌کند و به علاوه برخی از گروهک‌ها فعالیت دارند و این موارد اهمیت همسایگی و نوع تعاملات این دو کشور را نشان می‌دهد. اینکه آقای رئیس جمهور اولین سفر خود را عراق انتخاب کرده است و خودش اعلام کرد که می‌خواهد به صورت غیر رسمی به عنوان یک زیارت به عراق برود چرا که با تاکید بر قرائت بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در مقاطع مختلف، نهج‌البلاغه را به جان خود وارد کرده و سعی دارد بخش‌های مهمی از نهج‌البلاغه را به عنوان راهنمای زندگی خود وارد شرایط حکمرانی نیز بکند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی عنوان کرد: رئیس جمهور به عنوان سپاسگزاری قصد این سفر خصوصی را داشت تا به زیارت حضرت علی (ع) برود که به او توصیه شده است در کنار این سفر بتواند به یک سفر رسمی ترتیب دهد و در آن در مورد مشکلات و روابط آتی گفت‌وگو کند. مشکلاتی که وجود داشته و در اربعین هم شاهد آن بودیم البته که همکاری نسبتاً خوبی بین مردم و حاکمیت عراق و از طرف دیگر کمک‌هایی که ایران برای تسهیل سفر مشتاقان انجام شد و حدود سه و نیم میلیون نفر مطابق آخرین آمار از ایران به زیارت رفتند و ۱۸ میلیون نفر هم از عراق و سایر کشورها آمدند و حدود ۲۰ میلیون نفر به زیارت اربعین رفتند.

ساداتیان ادامه داد: البته از الناصریه و بصره و عراق زائرین زیادی پیاده‌روی اربعین را انجام می‌دهند و در سال‌های اخیر افزایش مشارکت مردم و دولت رنگ و بوی خاصی گرفته است هرچند که این اقدام منتقدانی نیز در داخل کشور دارد اما به هر حال این راهپیمایی و پیاده‌روی اربعین جلوه‌های خاص خود را دارد و آثار خودش را دارد و تأثیرات پیوندی شیعیان را در این منطقه و حتی غیر شیعیان و غیر مسلمانان را مستحکم می‌کند.

رفع مشکل از برداشت ذخایر مشترک مورد توجه پزشکیان باشد

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی، گفت: رئیس جمهور از این منظر هم می‌خواست که سفر غیر رسمی خود را به سفر رسمی تبدیل کند تا بتواند بر تقویت بنیان‌های دو کشور تاکید کند و بتواند بر جلوه‌های همکاری‌هایی که منجر به تقویت امنیت منطقه خواهد شد بیفزاید و در کنار آن مراودات دو کشور و رفع مشکل از برداشت ذخایر مشترک و تبادلاتی که در زمینه برق و گاز وجود داشته و بقیه قضایا را می‌تواند حل و فصل کند. امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود در دو کشور بتوانند با همدیگر بیش از پیش نزدیک شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ