سیگار الکترونیکی عامل کاهش توان جسمی جوانان

اقتصاد ایران: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف سیگار الکترونیکی می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی ورزشی جوانان تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، دکتر «آزمی فیصل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه متروپولیتن منچستر، اعلام کرد: جوانانی که حداقل دو سال از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند، نسبت به افرادی که از این نوع سیگار استفاده نمی‌کنند، در تست‌های ورزشی عملکرد ضعیف‌تری نشان دادند. این افراد به ویژه در هنگام ورزش دچار تنگی نفس و خستگی عضلانی بیشتری شدند و تناسب اندام کلی کمتری داشتند.

دکتر فیصل افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار الکترونیکی به اندازه سیگارهای سنتی آسیب‌رسان است. پیش‌تر ثابت شده است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی به التهاب و آسیب ریه و تغییرات مضر در عروق خونی مرتبط است.

برای این تحقیق، تیم پژوهشی ۶۰ نفر از جوانان در دهه بیست‌سالی را مورد بررسی قرار داد. از این تعداد، ۲۰ نفر سیگار الکترونیکی استفاده نکردند، ۲۰ نفر حداقل دو سال از سیگار الکترونیکی استفاده کردند و ۲۰ نفر برای حداقل دو سال سیگار سنتی مصرف کرده بودند. همه شرکت‌کنندگان تحت تست‌های ورزشی بر روی دوچرخه ثابت قرار گرفتند و میزان عملکرد آنها بررسی شد.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد که هر دو گروه سیگاری (چه سیگار الکترونیکی و چه سنتی) قبل از رسیدن به حداکثر ظرفیت ورزشی خود، به وضوح دچار خستگی شدند و سطح لاکتات خون آنها (که نشان‌دهنده خستگی عضلانی است) بالاتر بود. همچنین، عملکرد رگ‌های خونی در هر دو گروه سیگاری کاهش یافت. در مقایسه با گروه غیرسیگاری، ظرفیت ورزشی گروه‌های سیگاری به طور قابل توجهی پایین‌تر بود، به طوری که ظرفیت ورزشی افراد سیگاری الکترونیکی و سنتی به ترتیب ۱۸۶ وات و ۱۸۲ وات بود، در حالی که میانگین حداکثر ظرفیت ورزشی در افراد غیرسیگاری ۲۲۶ وات بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ