جشن بزرگ «مهمانی امت احمد» بیانگر ارادت کُردها به نبی مکرم(ص)

اقتصاد ایران: سنندج_مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: جشن بزرگ «مهمانی امت احمد»بیانگر ارادت کردها به نبی مکرم(ص) است که با حضور هزاران نفر از ارادتمندان به رسول خدا در شهر مسجد و مناره‌ها برگزار می‌شود.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: مردمان سرزمین مجاهدت‌های خاموش سال‌ها است که با جشن و شادی‌های مختلف در ماه مولود و هفته وحدت ارادت خود را به رسول اکرم (ص) به نمایش گذاشته‌اند.

از جشن‌های کوچک و دف نوازی و مولودی‌خوانی‌های چند نفره در منازل گرفته تا مراسم‌های بزرگ در مساجد و تکایا بیانگر این ارادت‌های خالصانه کردستانی‌ها به پیامبر رحمت و مهربانی است.

بزرگ و کوچک، زن و مرد، شیعه و سنی همگی در کنار هم جشن‌های این ماه را برگزار می‌کنند و برای گرامیداشت میلاد رسول اکرم (ص) از پخت و توزیع نذری گرفته تا برگزاری مهمانی‌های شادی‌آفرین در سطح شهر و روستاهای کردستان تدارک می‌بینند.

اما در کنار این جشن‌های مردمی، خانوادگی و یا ادارات دو سالی است که سالروز میلاد نبی مکرم اسلام در شهر سنندج مزین به سرزمین فرهنگ و هنر، پایتخت کتاب ایران، شهر خلاق موسیقی جهان، دیار هزار دف و… است، جشنی برپا می‌شود که لحظه به لحظه‌اش نماد شور و شادی و ارادت‌های مردمان استان کردستان است.

به منظور آشنایی با برنامه‌ها و دلایل برگزاری این جشن در سنندج گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام برومند رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان انجام شده که در ذیل می‌خوانیم.

*لطفاً در خصوص نحوه برنامه‌ریزی جشنی که برای میلاد رسول اکرم (ص) در سنندج برنامه‌ریزی شده توضیحاتی بفرمائید؟

سال گذشته با مشارکت و به خواست گروههای مختلف مردمی از جمله کانون‌های فرهنگی، هیأت‌های مذهبی، مراکز دینی و قرآنی؛ برنامه‌ریزی برای یک جشن بزرگ خیابانی در فضایی باز با حضور جمعیت کثیری از مردم، در این اداره کل مطرح شد و با برگزاری جلسات متعدد برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری جشنی با عنوان «مهمانی امت احمد (ص)» در سنندج به تصویب رسید.

این جشن سال قبل در هفتم مهرماه با برپایی بیش از ۸۰ غرفه مردمی و با اجرای بازیگران، طنزپردازان، خوانندگان و مجریان و دف نوازان استانی و کشوری در سنندج برگزار شد و استقبال باشکوه و بی‌نظیر مردم کردستان از این مراسم موجب شد که در سال‌جاری نیز این مراسم برنامه‌ریزی و برگزار شود.

*دلیل برگزاری این مراسم چه بود و آیا برای حضور گروه‌های مختلف مردم دعوتنامه‌ای ارسال شد.

از آنجا که مردم کردستان ارادت خاصی به رسول مکرم اسلام دارند و در ماه ربیع‌الاول یا ماه مولود صدای دف‌نوازی و مولودی‌خوانی مردم از منازل و مساجد به گوش می‌رسد، برگزاری جشنی که امکان مشارکت همه افراد چه کوچک و چه بزرگ و از مناطق حاشیه شهر گرفته تا داخل شهر سنندج و حتی سایر مردم شهرهای دیگر، برگزاری این جشن خیابانی با برنامه‌های متنوع و شاد در نظر گرفته شد که برنامه‌های آن برای همه سنین شادی‌آفرین است.

اما همین ارادت مردم کردستان کافی بود که فقط با اطلاع رسانی ازطریق رسانه‌ها برگزاری این جشن به اطلاع مردم برسد و استقبال بالای صد هزار نفری مردم در مهمانی سال قبل خارج از تصورات ما بود اما خوشبختانه همین گروه‌های مردمی که علاقمند و دغدغه برگزاری چنین جشنی را داشتند موجب شد که چندین غرفه پذیرایی، فرهنگی، هنری، و اجتماعی در مسیر مراسم که از میدان آزادی آغاز و در پیاده راه فردوسی تا میدان انقلاب استمرار داشت برای خدمت رسانی به مردم تدارک ببینند و خوشبختانه هیچ مشکلی در روند پذیرایی و خدمت رسانی به مردم وجود نداشت و همین امر باعث شد هزاران نفر از مردم حدود هفت ساعت در این مراسم بی‌نظیر مشارکت کنند.

*اشاره کردید به برنامه‌های متنوعی که برای تمام سنین در این جشن برنامه ریزی شده بود در این زمینه توضیحاتی بفرمائید که امسال چگونه خواهد بود؟

گاهاً مراسمات ماه مولود در مساجد فقط برای بزرگترها جذابیت دارد و حس و حال معنوی این برنامه‌ها والدین را به مساجد می‌کشاند اما کمتر می‌تواند کودکان را سرگرم کند.

ما با این دیدگاه که در کنار برگزاری جشن و سرور برای بزرگترها و مولودی خوانی و دف نوازی که حال و هوای معنویت به مراسم شهر سنندج می بخشد، برنامه‌ریزی کردیم که کودکان نیز بتوانند همان اندازه از مراسم بهره ببرند.

به همین دلیل با دعوت از مجریان برنامه‌های کودک شناخته شده کشوری برنامه‌هایی برای کودکان تدارک دیده شد ضمن اینکه در طول مسیر مراسم وسایل بازی و تفریح کودکان از جمله سرسره بازی، اسباب‌بازی‌های مختلف و غیره نیز تدارک دیده شد و بدین شکل روزی شاد و خاطره انگیز برای کودکان نیز رقم خورد.

*امسال مراسم چه روزی و چند ساعت خواهد بود و چه تدابیری برای برگزاری باشکوه‌تر این مراسم اندیشیده شده است؟

«مهمانی امت احمد (ص)» امسال روز جمعه سی‌ام شهریور ماه جاری از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۴ برگزار خواهد شد و در این مراسم ادارات مختلف استان برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشن اعلام آمادگی کرده‌اند تا بتوانند در کنار تشکل‌های مردمی روزی خاطره‌انگیز و به یادماندنی همچون سال قبل برای مردم این دیار رقم بزنند.

اما همانطور که اعلام کردم این جشن چون یکی از دغدغه‌های اصلی تشکل‌های مردمی استان بود امسال نیز با مشارکت همین تشکل‌ها زمینه برپایی بیش از یکصد غرفه فراهم شده تا خدمات گسترده‌ای از جمله پذیرایی، خدمات فرهنگی، خدمات مشاوره و غیره به مردم ارائه شود که همه خدمات کاملاً رایگان انجام خواهد شد.

ما سعی کرده‌ایم امسال نیز مثل سال قبل از وجود هنرمندان خوشنام کشوری، بازیگران مطرح، مجریان توانمند و خوانندگان، دف نوازان و مولودی خوانان به نام در این جشن بهره ببریم تا همچنان شیرینی این روز در خاطر مردم باقی بماند و در سالهای بعدی نیز تشکل‌های مردمی همچنان برای استمرار این مراسم‌ها شادی‌آفرین و امیدبخش پیشقدم شوند.

*بازخورد و بازتاب این مراسم جشن سال گذشته چگونه بود آیا توانست رضایت مردم را بخوبی جلب کند؟

معتقدم علیرغم اینکه سال قبل این جشن برای نخستین بار برنامه ریزی و اجرا شده بود اما توانست با کمترین نقص و اشکال اجرا شود و زمینه رضایت مردم را با استقبال گسترده‌ای که تا پایان مراسم داشتند، فراهم آورد.

گرچه دشمنان در نظر داشتند که مردم را از شرکت در این جشن منع کنند اما آگاهی، بصیرت و هوشیاری مردم این استان مثل همیشه توطئه دشمنان را خنثی کرد و مردم ما نشان دادند که وحدت و همدلی این دیار برای همیشه مثالزدنی، پایدار و با اقتدار خواهد ماند و هیچگاه کردستانی‌ها فریب دشمن را نخورده و نخواهند خورد.

اجرای این مراسم و حضور هزاران نفری مردم در سال قبل باعث شد که امسال همه مسؤولان و حتی تشکل‌های مردمی بیشتری برای برگزاری این جشن پیشقدم شوند و در اجرای مراسم با شکوهی که برای میلاد پیامبر رحمت و مهربانی است همت گمارند.

*آیا تدابیری برای حضور پرشور رسانه‌ها و انعکاس این مراسم اندیشیده شده است؟

پخش زنده این مراسم در شبکه استانی و حتی شبکه سراسری، برپایی غرفه رسانه با تجهیز امکاناتی از سیستم رایانه، اینترنت و میز و صندلی و ایجاد مکانی مناسب برای مصاحبه و گفت‌وگوهای رسانه‌ها با مسؤولان وهنرمندان و افراد مورد نظر رسانه در این جشن برنامه‌ریزی شده و تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان مهیای برگزاری جشنی باشکوه‌تر از سال قبل است.

بی‌شک امسال نیز غوغای حضور مردم کردستان در شهر مسجد و مناره‌ها برای شرکت در جشن «مهمانی امت احمد (ص) را شاهد خواهیم بود و سنندج در ۳۰ شهریور ماه امسال بازهم شاهد روزی شاد و به یادماندنی برای دوستداران رسول اکرم (ص) خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ