دستگاه‌های نظارتی به مسکن ۲۵ متری وارد شوند

اقتصاد ایران: کارشناس سیاستگذاری مسکن با اشاره به این‌که به دلیل منافع عده‌ای برای مسکن ۲۵ متری در رسانه‌ها هزینه می‌شود،‌ گفت:مسکن ۲۵ متری جزو سیاست‌های کلان کشور، وزارت راه و شهرداری‌ها نیست.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرشید ایلاتی درباره مسکن 25 متری اظهار کرد: اصول معماری و شهرسازی در کشور اجازه ساخت واحدهای 25 متری را نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که سرانه‌های بخش مسکن کشور مشخص است، افزود: برای هر نفر سرانه مسکن حداقل 35 متر در نظر گرفته شده است. برای دو نفر نیز متراژ 60 تا 70 متری قوانین شهرسازی و معماری به ما اجازه ساخت واحد مسکونی را می‌دهد.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای به‌عنوان تعاونی بخش خصوصی طی یکسال اخیر در چند مرحله به‌صورت مقطعی موضوع مسکن 25 متری را مطرح کرده است. اساسا این طرح جزو سیاست‌های کلان کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها نبوده است.

وی بیان کرد: خیلی صادقانه بخواهیم بگوییم اینها چون منافعی دارند در رسانه‌ها شیطنت کرده و هزینه‌ می‌کنند تا اخبار مسکن 25 متری دیده شود.

کارشناس سیاستگذاری مسکن یادآور شد: در آخرین نمونه در استان البرز عنوان شد که مسکن 25 متری به‌صورت مجموعه اقامتی خواهد بود. وقتی مجتمع اقامتی است باید مثل هتل باشد، چرا به‌عنوان واحد مسکونی در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

ایلاتی اضافه کرد: نیاز است دستگاه‌های نظارتی این موضوع را بیشتر بررسی کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که بر اساس آمار کوچک‌سازی راهکار رفع مسئله مسکن در کشور نیست، گفت: در خیلی شهرها و کلانشهرها مساکن زیر 80 متر ساخته می‌شود. در تهران 54 درصد واحدهای مسکونی زیر 80 متر مساحت دارند. در مشهد نیز 50 درصد واحدهای مسکونی زیر 80 متری است.

وی تاکید کرد: هر چه زمین را خُرد کنیم، مسکن گران‌تر می‌شود. به‌عنوان مثال زمین 1000 متری را در نظر بگیرید؛ اگر متری 10 میلیون تومان قیمت آن باشد یعنی 10 میلیارد تومان، 10 نفر امکان خرید آنرا دارند.

وی ادامه داد: اما اگر همین زمین را به قطعات 100 متری تفکیک کنند، افراد بیشتری توان خرید آنرا دارند.این موضوع باعث افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت زمین می‌شود.

به گزارش تسنیم، یکشنبه گذشته عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن با تأکید بر این‌که مسکن 25متری ناترازی جدیدی به کشور تحمیل می‌کند به تسنیم گفته بود:‌مسکن 25متری مورد تأیید انبوه‌سازان نیست.

حسن محتشم با بیان این‌که ظاهراً یکی از تعاونی‌های مسکن مدعی شده که پروانه ساخت واحدهای 16 تا 25 متری را دریافت کرده است، افزود: هیچ وقت واحدهای کوچک ساختن در این حد برای ما توجیه ندارد؛ یک واحد 16متری،  25متری و 70متری باید حداقل امکانات زندگی از جمله سرویس‌ها، آشپزخانه، اتاق و... را داشته باشد که همه اینها هزینه‌بر است.

وی با یادآوری این‌که "قبلاً پیشنهاد می‌کردیم واحدهای کوچک‌متراژ برای تأمین نیاز کشور ساخته شود البته نه این‌قدر کوچک."، ادامه داد: واحدهای پیشنهادی ما متراژ حداقل 35متری تا 60متری را دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران اضافه کرد: ولی وقتی واحد 16 متر می‌شود این دیگر سوئیت هم نیست، سوئیت هم تعریفی دارد.

محتشم بیان کرد: اگر قرار باشد ناترازی مسکن را با مساکن 16 تا 25 متری رفع کنیم، متأسفانه این کار ناترازی جدیدی را برای کشور به‌دنبال دارد. باید به این مسئله توجه شود که مسکن 16 و 25 متری با شرایط فرهنگی ایران سازگاری ندارد و تبعات بسیار ناگواری به جامعه وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در فرهنگ‌های غربی افراد می‌توانند در خانه‌ای 2 تا 3 نفر به‌صورت مشارکتی زندگی کنند، در فرهنگ غربی‌ها زوج غیرهمگن بدون ارتباط و آشنایی با هم زندگی کنند،
این در حالی است که در فرهنگ ایران اسلامی چنین چیزی قابل قبول نیست، یک واحد 16متری یا 25متری دیگر خانه نیست و نمی‌توان امکانات آن را تأمین کرد.

وی با طرح این پرسش که باید از شهرداری سؤال شود پروانه ادعایی تعاونی‌ها برای ساخت مسکن 25متری بر چه‌مبنایی صادر شده است، گفت: ساخت چنین واحدهایی مورد تأیید جامعه اسلامی ایران نبوده، نیست و نخواهد بود، ضمن این‌که این مثلاً واحدها موردتأیید انبوه‌سازان هم نیست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ