استفاده از سیگار الکترونیکی باعث ضعف جسمی در جوانان می‌شود

اقتصاد ایران: در تست‌های دوچرخه‌های ورزشی، افراد رده بیست‌سال که حداقل دو سال سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند، نسبت به کسانی که این کار را نمی‌کردند، توانایی ورزش بسیار پایین‌تری داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «آزمی فیصل»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه متروپولیتن منچستر انگلستان، گفت: «نفس کشیدن برای جوانانی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند، سخت‌تر بود، ماهیچه‌هایشان خسته‌تر بود و به طور کلی تناسب اندام کمتری داشتند.»

فیصل گفت: «در این راستا، تحقیقات ما نشان داد که سیگار الکترونیکی بهتر از سیگار سنتی نیست.»

به گفته فیصل، «مدتهاست که مشخص شده است که استفاده از سیگارهای الکترونیکی با التهاب و آسیب ریه و تغییرات مضر در عروق خونی مرتبط است.»

برای این مطالعه، تیم منچستر ۶۰ نفر را در دهه ۲۰ سالگی به کار گرفتند که بر اساس آزمایشات استاندارد به نظر می‌رسید همه آنها عملکرد طبیعی ریه داشتند.

۲۰ نفر نه سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند و نه سیگار می‌کشیدند، ۲۰ نفر حداقل دو سال سیگار الکترونیکی استفاده می‌کردند و ۲۰ نفر برای حداقل ۲ سال سیگار سنتی می‌کشیدند.

هر یک از شرکت‌کنندگان تحت آزمایش‌های ورزشی روی دوچرخه ثابت قرار گرفتند، و شدت تمرین تا زمانی که هر فرد به حداکثر توانایی خود برسد افزایش یافت.

واکنش‌های قلب، ریه و عضله بررسی شد. عملکرد شریان از طریق آزمایش خون و سونوگرافی ارزیابی شد.

برخی از تفاوت‌ها به راحتی مشخص شد. به عنوان مثال، هر دو گروه افراد سیگاری حتی قبل از رسیدن به ظرفیت ورزش و مدت‌ها قبل از شرکت کنندگانی که هیچ نوع سیگاری نمی‌کشیدند، به وضوح نفس خود را از دست دادند.

هر دو گروه افراد استفاده کننده سیگارهای الکترونیکی و سنتی نیز در حین ورزش زودتر خسته شدند. به گفته محققان، آزمایش‌های خون معمولاً سطوح بالایی از لاکتات (نشانه‌ای از خستگی عضلانی) را قبل از رسیدن به حداکثر ظرفیت نشان دادند.

آزمایش‌های خون و اسکن‌های سونوگرافی نیز نشان دادند، عملکرد رگ‌های خونی در میان هر دو گروه سیگاری‌ها کاهش یافت.

در اندازه گیری ظرفیت ورزش، افراد استفاده کننده سیگار الکترونیکی و سیگاری‌های سنتی تقریباً امتیاز یکسانی را کسب کردند و ظرفیت آنها به ترتیب ۱۸۶ وات و ۱۸۲ وات بود. درحالیکه میانگین حداکثر ظرفیت ورزش در بین افرادی که هرگز هیچ نوع سیگاری نمی‌کشیدند ۲۲۶ وات بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ