رسانه عبری: اسرائیل در چاهی عمیق گرفتار شده است

اقتصاد ایران: یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد اسرائیل در حفره و چاهی استراتژیک افتاده که هر لحظه عمیق‌تر می‌شود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یدیعوت آحارانوت در یادداشتی که به قلم گیورا آیلند، رئیس سابق شورای امنیت رژیم صهیونیستی منتشر شده به ارزیابی شرایط واقعی رژیم صهیوینستی بعد از 11 ماه جنگ در نوار غزه پرداخت و آن را گرفتاری اسرائیل در حفره‌ای راهبردی توصیف کرد که هر لحظه هم به عمق آن افزوده می‌شود.

آیلند در مقدمه این یادداشت که با تیتبر آستانه یک سالگی این راهی نیست که ما با آن می‌توانیم جنگ را پیروز شویم ، در شماره امروز سه شنبه این رسانه منتشر کرده، آورده است.

بعد از گذشت 11 ماه از 7 اکتبر، اسرائیل خود را در یک حفره راهبردی یافته است که هر لحظه عمق آن افزوه می‌شود، حتی اگر ما تصمیم به ادامه جنگ هم بگیریم، در حالی که عملا ما از بازگشت ربوده شدگان (اسرای صهیونیست موجود در نوار غزه) هم دل کنده‌ایم، باز هم باید حداقل راهبردی متفاوت از آنچه تاکنون بوده در پیش بگیریم، تا حداقل از مزایایی که حماس در این جنگ از آن بهره می‌برد، بکاهیم و در این رابطه به طور مثال باید به سلطه کامل بر شمال نوار غزه اشاره کرد.

این مقام ارشد سابق امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: حتی شوهای لاکچری که نخست وزیر برای ما ترتیب می‌دهد هم نمی‌توانند شرایط سخت اسرائیل را در عمق حفره‌ای راهبردی که لحظه به لحظه هم عمیق تر می‌شود را پنهان کنند، ما امروز به شرایطی رسیدیم که مجبوریم در هفت جبهه به طور همزمان در حال جنگیم و در تمامی آنها در کسب پیروزی ناکام مانده‌ایم.

گرچه اصل و اساس این حوادث رخداد 7 اکتبر است، اما اسرائیل بعد از آن سه تصمیم راهبردی اشتباه را اتخاذ کرد.

اشتباه اول اسرائیل تکیه بر اصل روایت گراییی بود، گویی که ما هم باورمان شده است که در حال جنگ علیه یک سازمان تروریستی هستیم، اما آنچه که در واقعیت رخ داده آن بود که ما در مقابل یک دولت قرار داریم، دولت غزه که در سال 2007 عملا شکل گرفته بود، و این دولت غزه بود که جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرد.

در جنگ بین کشورها باید از ویژگی‌ها برتری نسبی بر دشمن استفاده کرد که در این مورد این برتری در بخش نظامی نیست بلکه ما باید طرف مقابل را از لحاظ اقتصادی خفه می‌کردیم.

اشتباه دوم ما، پافشاری صرف بر شعار "فقط فشار نظامی" است، طرفداران این راهبرد از شکل و طبیعت جنگ‌های قرن بیست و یکم اطلاعی ندارند، عامل اصلی در این جنگ‌ها جمعیت غیر نظامی است، حماس این مسئله را به خوبی درک کرده است اما ما هرگز.

افرادی همچون السنوار از فشار نظامی نمی‌ترسند و تحت تاثیر شمار زیاد کشته‌های خود قرار نمی‌گیرند.

این در حالی است که باید ما به دنبال ایجاد جایگزینی برای ساختار حاکمیتی السنوار از یک سو و گرسنه سازی و خشمگین کردن مردم می‌پرداختیم.

همین امر باعث شد ما سومین اشتباه خود را مرتکب شویم: زمانی که رئیس جمهور بایدن در اکتبر در مورد روز بعدی پس از پاین جنگ پرسید، بنیامین نتانیاهو تصور کرد که بگین، شامیر، رابین، باراک و شارون همگی اشتباه کرده اند، از اینرو پاسخ داد، مشکل فلسطینیان مشکل ماست و ما آن را حل می‌کنیم.

این در حالی است که در همان اکتبر این فرصت برای اسرائیل فراهم شد تا این مشکل را به شکل دیگری تغییر دهیم اما ما پافشاری کردیم و گفتیم: در روز بعد از پایان جنگ دیگر خبری از حکومت حماس در غزه نخواهد بود، اما در عین حال خبری از حکومت نظامی اسرائیلی هم نخواهد بود، اسرائیل اینجا آمادگی دارد که با کشورهای عربی و غربی در این رابطه مذاکره کند و هر راه حلی که منجر به غزه‌ای خلع سلاح شده باشد برای ما قابل پذیرش است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ