جریمه میلیاردی دادگاه عالی اروپا علیه غول‌های فناوری آمریکا

اقتصاد ایران: شرکت‌های بزرگ گوگل و اپل بر اساس حکم دادگاه عالی اروپا مجرم شناخته شده و به پرداحت جریمه میلیاردی ملزم شدند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس، بر اساس حکم دادگاه عالی اروپا (ECJ)، شرکت فن آوری آمریکایی گوگل باید 2.4 میلیارد یورو جریمه به اتحادیه اروپا بپردازد. قضات عالی این دادگاه در لوکزامبورگ حکم دادند که این غول فناوری به خدمات مقایسه قیمت خود یک مزیت غیرقانونی داده و در نتیجه از موقعیت غالب خود در بازار سوء استفاده کرده است.

کمیسیون اتحادیه اروپا در سال 2017 گوگل را 2.4 میلیارد یورو جریمه کرد. دلیل آن این ارزیابی بود که این غول اینترنتی نتایج خدمات مقایسه قیمت خود را بر نتایج رقبای خود در صفحه نتایج جستجوی عمومی ترجیح می دهد. بر اساس این اطلاعات، گوگل نتایج جستجوی سرویس مد نظر خود را در بالا و با تصاویر و متن هایلایت می کرده است. نتایج جستجو برای خدمات رقیب فقط در زیر به عنوان یک پیوند آبی ظاهر می شده است.

به همین دلیل است که بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، کاربران بیشتر از رقبا روی نتایج سرویس قیمت گذاری گوگل کلیک می کنند. این نهاد بروکسل در سال 2017 استدلال کردند، بنابراین، گوگل از موقعیت غالب خود سوء استفاده کرد.

گوگل و شرکت مادرش آلفابت در ابتدا از این جریمه اتحادیه اروپا در دادگاه اتحادیه اروپا و سپس به بالاترین دادگاه اروپایی، ECJ شکایت کردند. این دادگاه اکنون درخواست تجدیدنظر را رد کرده و در نهایت با نظر کمیسیون اتحادیه اروپا موافقت کرد. این دادگاه عالی این گونه رای داد که رفتار گوگل در این مورد تبعیض آمیز است و با رقابت از نظر شایستگی مطابقت ندارد.

ناظران رقابت کمیسیون اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر چندین میلیارد دلار جریمه برای گوگل اعمال کرده‌اند که البته این جریمه‌ها به دلیل رونق تجارت تبلیغات آنلاین، مشکل خاصی برای این شرکت ایجاد نکرده است.

دادگاه اتحادیه اروپا در اوایل هفته آینده در مورد پرونده مشابهی تصمیم خواهد گرفت. سوال این است که آیا گوگل هنگام تبلیغات موتورهای جستجو در سرویس AdSense for Search به طور نامناسبی مانع دیگر ارائه دهندگان شده و آیا جریمه 1.49 میلیارد یورویی کمیسیون اتحادیه اروپا موجه است یا خیر.

دادگاه عالی اروپا امروز با صدور این حکم دو غول بزرگ فناوری آمریکایی گوگل و اپل را ملزم به پرداخت میلیاردها یورو مالیات‌ معوقه و جرائمی کرد که تاکنون نسبت به تسویه آن‌ها طفره رفته‌اند.

به این ترتیب اروپا بواسطه این حکم در نبرد حقوقی چند میلیارد یورویی با شرکت سازنده گوشی‌های هوشمند آیفون و نیز غول فن آوری گوگل که مالک بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی است، پیروز بیرون آمد.

به موجب حکم روز سه‌شنبه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، شرکت اپل نیز ملزم است 13 میلیارد یورو (14.3 میلیارد دلار) مالیات معوقه خود را به اتحادیه اروپا پرداخت کند.

این دو پرونده به نوعی تلاش و مبارزه حقوقی از سوی بروکسل برای بستن راه‌های فرار مالیاتی به روی غول‌های فناوری ایالات متحده و نیز مجازات این شرکت‌ها برای نادیده گرفتن قوانین و مقررات رقابتی تلقی می‌شود.

این دادگاه عالی اروپایی روز سه‌شنبه با صدور حکمی، ضمن رد اعتراض گوگل، جریمه وضع شده در حکم اولیه را مورد تایید قرار داد.

گوگل در واکنش به این حکم اعلام کرد که از سال 2017 تغییراتی را برای رعایت مقررات اتحادیه اروپا اعمال کرده‌ است.

اتحادیه اروپا همچنین مدت‌ها است که خواهان بازپرداخت مالیات معوقه شرکت اپل بر یارانه و کمک غیرقانونی دریافت شده از دوبلین است که در نتیجه یک توافق مالیاتی ویژه بین اپل و دوبلین به این شرکت اعطا شده است.

شرکت اپل اما می‌گوید این مالیات‌ها در آمریکا باید پرداخت شود و پرداخت دوباره آن‌ها در اروپا، نوعی مالیات مضاعف است.

این موضوع از سوی اتحادیه اروپا برای تجدید نظر به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد.

کمیسیون اروپا سال 2020 برای اولین بار این موضوع را به چالش کشید و چهار سال پس از آن نیز درگیر مجادلات حقوقی با شرکت اپل بود تا اینکه سرانجام روز سه‌شنبه حکم دیوان دادگستری اروپا به نفع کمیسیون اروپا صادر شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ