حوزه علمیه منظومه فکری برای امروز و آینده دارد

اقتصاد ایران: قم- مدیر حوزه‌‎ های علمیه کشور گفت: توان فقهی باید در حوزه علمیه تقویت شود و حوزه علمیه منظومه فکری برای امروز و آینده دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: نهج البلاغه کتابی بسیار ارزشمند و جامعی است و به لحاظ مبانی اخلاقی دارای هنرهای ادبی و فصیحی است، بنابراین سعی داشته باشید تا با این کتاب و همچنین صحیفه سجادیه انس بگیرید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: نهج البلاغه موازین و مبانی اخلاقی را آمیخته با آرایه‌های ادبی و شیوا بیان می‌کند و این امر موجب شده تا با سایر کتاب‌ها در تمایز باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: اخلاق در کتاب نهج البلاغه با میدان عمل و جهاد و سیره عملی جهادی و نظام حکمرانی امام علی (ع) با یک نظام اخلاقی آمیخته شده است و مفاهیم آن در همه مسائل روز و دنیوی کارگشا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نظام مند بودن نهج البلاغه کاملاً مشهود است و این امر در اسلام تجلی پیدا کرده و بدین منظور نهج البلاغه دارای جاذبه است و به اخلاق جلا می‌دهد.

وی تصریح کرد: ژرفا و عمق زیبایی و زینت نهج البلاغه در باب مسائل اخلاقی نمایان است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: هویت معنوی و روحیات و اخلاقیات باید در حوزه علمیه تجلی پیدا کند، چراکه حوزه یک هویت دیرپای تاریخی و تمدنی دارد و عناصر اصلی آن هویت است.

عضو فقهای شورای نگهبان اذعان کرد: از ممیزات قم جدید، توسعه مرزهای علوم اسلامی از جمله در علوم انسانی است، زیرا این مقوله نرم افزار اداره دنیا است که در غرب تولید شده و به نرم افزار و ابزاری ضمن حکمرانی مبدل شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ابواب فقهی در حوزه علمیه باید گسترش پیدا کند و این مقوله بایستی غنی‌تر بشود و توجه به کلام‌ها و منظومه فکری شهیدان مطهری و صدر و همچنین آیت الله مصباح حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: توان فقهی باید در حوزه علمیه گسترش پیدا کند و تقویت شود، چراکه با تحقق این امر موجب می‌شود تا این محتویات که حاوی مناهج و فروع هستند و بسیاری مسائل دیگر به سهولت قابل تعمق و فهم تر شود و همچنین موجب تحول خواهند شد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: زیرساخت تحول در علوم انسانی افزون بر تخصصی که باید در دانش داشته باشند، اهمیت دارد از منظر دینی در لایه‌های دوم و سوم متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر، حدیث و علوم پایه حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: با تحول در فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزوی موجب می‌شود تا به نظریه‌های علوم انسانی دست یافت ضمن اینکه حوزه یک منظومه فکری برای امروز و آینده دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ