شعاع پهپادهای تهاجمی اوکراین به خاک ایران رسید

اقتصاد ایران: طبق گفته مقامات نظامی اوکراینی به نیوزویک، هم اکنون اوکراین قادر است در شعاع ۱۸۰۰ کیلومتری با پهپاد تهاجمی عملیات کند، دامنه این شعاع به بخش هایی از شمال غرب ایران هم می رسد.

عصر ایران: وبگاه هفته نامه نیوزویک آمریکا از توسعه قابلیت های پهپادی اوکراین خبر داده و نوشت: اوکراین اینک قادر است با پهپادهای خود تا شعاع ۱۲۰۰ مایل را مورد حمله قرار دهد.

وبگاه نیوزویک با انتشار نقشه ای نوشت: بخش های زیادی تا عمق خاک روسیه و حتی بخش هایی از شمالغرب ایران در تیررس پهپادهای جدید اوکراینی قرار دارند.

بر اساس این گزارش: کایریلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین به نیوزویک گفت: پهپادهای اوکراینی می توانند اهدافی را در فواصل عمیق در داخل روسیه اروپایی هدف قرار دهند.

اوکراین اخیرا حملات پهپادی خود را به عمق خاک روسیه آغاز کرده و صدها پهپاد به شهرهای روسیه و حتی مسکو روانه کرده است.

دولت کی‌یف همچنین از غرب می‌خواهد که محدودیت‌های سلاح‌های دوربرد مانند سامانه موشکی تاکتیکی (ATACMS) و موشک‌های کروز "طوفان سایه "ارائه‌شده توسط انگلیس را برای حمله به عمق خاک روسیه، لغو کند.

بودانوف به نیوزویک گفته اوکراین توانایی های خود را برای استفاده از پهپادهای جنگی و شناسایی بسیار کوچکتر و ارزان‌تر و همچنین پهپادهای دریایی که برای حمله به ناوگان دریای سیاه روسیه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، توسعه داده است.

مقامات روسی کی یف را متهم کردند که شب دوشنبه به ۹ منطقه روسیه حمله گسترده پهپادی انجام داده که باعث آتش زدن ساختمان های مسکونی و اختلال در پروازها در فرودگاه های ونوکوو، دوموددوو و شرمتیوو مسکو شد.

این بزرگ ترین حمله پهپادی به مسکو از آغاز جنگ اوکراین محسوب می شود که طبق گفته مقامات روسی دستکم منجر به مرگ یک شهروند مسکویی شده است.

پس از این حمله پهپادی گسترده به روسیه، وزارت دفاع اوکراین به نیوزویک گفت: "ما در مورد آنچه در خاک روسیه اتفاق می افتد اظهار نظر نمی کنیم."

سه روز قبل، بودانوف در یک پست فیس بوکی گفته بود که پرسنل اطلاعات اوکراین در حال کار با متخصصان برای توسعه پهپادهایی هستند که می توانند اهدافی را تا فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری (۱۲۰۰ مایلی) هدف قرار دهند و افزود که کارشناسان سایبری اوکراین نیز نقاط ضعف روسیه را شناسایی کرده اند که بعدا هدف قرار خواهند گرفت.

نقشه‌ای که توسط نیوزویک تهیه شده، شعاع این پهپاد را نشان می‌دهد که اوکراین می‌گوید آن را در اختیار دارد و از شهر کی یف به کوه‌های اورال و بخش‌های اروپایی و آسیایی روسیه می‌رسد.

این شعاع شمال قزاقستان، ایران و بخش‌هایی از خاورمیانه را نیز شامل می‌شود، اگرچه هیچ نشانه ای وجود ندارد که اوکراین بخواهد عملیات هایی را نیز در خارج از محدوده روسیه ترتیب دهد. 

بودانوف در این پست فیسبوکی در روز شنبه نوشت: "کل زیرساخت‌های روسیه که برای جنگ کار می‌کنند، متحمل خسارات شده و متحمل حملات پهپادی اوکراین خواهند شد."

او مشخص نکرد که از کدام پهپاد در کجا استفاده شده است، اما اظهارات او به رسمیت شناختن عمومی از نقش اوکراین در حملات به فرودگاه‌های نظامی در روسیه است که در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اغلب بدون اینکه کی یف مستقیما مسئولیت آن را بپذیرد.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ