ایده‌های تحول آفرین خوبی را در شوراهای حل اختلاف شاهدیم

اقتصاد ایران: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ایده‌های تحول آفرین خوبی را در بحث شوراهای حل اختلاف با هدف کاهش مراجعات، تسریع روند رسیدگی به پرونده‌ها و الکترونیکی کردن مستندات شاهد هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه انعقاد تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز توسعه شورای حل اختلاف قوه قضائیه گفت: خوشبختانه ایده‌های تحول آفرین خوبی را در بحث شوراهای حل اختلاف با هدف کاهش مراجعات، تسریع روند رسیدگی به پرونده‌ها و الکترونیکی کردن مستندات شاهد هستیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای حل اختلاف در برنامه سوم توسعه گفت: در ابتدای کار این شوراها با چالش‌های فراوانی مواجه بودند، ارجاع پرونده‌های متعدد و نقش قاضی در این شوراها عمدتاً تشریفاتی بود که به مرور با استفاده از نیروهای مجرب و تخصصی شدن شوراها این روندها تغییر و امروز شوراهای حل اختلاف دارای جایگاه مهمی در نظام قضائی هستند.

بابایی گفت: ظرفیت‌های خوبی در چند سال اخیر ایجاد شده و هم اکنون نیز استفاده از ظرفیت سران دفاتر اسناد رسمی در شورای حل اختلاف از جمله اقدامات مثبتی است که در حال انجام است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطر نشان کرد: سران دفاتر اسناد، مراحل متعدد گزینشی را پشت سر گذاشته، ضمن اینکه نظارت بر این دفاتر از سوی دادستان انتظامی نیز در جریان است و اکثریت آن‌ها نیز افراد شایسته و خوشنامی هستند؛ لذا چنانچه این ظرفیت نه هزار نفری وارد فرآیند داوری شوند، کمک حال خوبی برای شوراهای حل اختلاف خواهند بود.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه شورای حل اختلاف قوه قضائیه ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول گفت: حقیقت این است که هرچه بتوانیم از وقوع اختلافات پیشگیری کنیم به نفع مردم خواهد بود و البته برای اختلافات اجتناب ناپذیر هم تلاش کنیم آسان‌ترین راه را برای حل اختلافات مردمی پیش رویشان قرار دهیم؛ لذا هرچه پلکان‌های حل اختلاف را تسریع کنیم به نفع مردم و از طرفی کم هزینه‌تر برای حاکمیت است.

وی با توجه به تاکید رئیس قوه قضائیه در استفاده ظرفیت از داوری حرفه‌ای گفت: واقعیت این است که ما در حکمرانی حل اختلاف و استفاده از راه‌های ساده‌تر، که موضوع "داوری" یکی از راه‌ها است عقب هستیم؛ بنابراین عنصر "داوری حرفه‌ای" که در دستورات اخیر ریاست محترم قوه قضائیه قرار داشت باید حتماً مورد استفاده و البته بازبینی قرار بگیرد، چرا که داوری غیر حرفه‌ای آسیب‌های فراوانی به همراه دارد و موجب اعتماد زدایی مردم خواهد شد.

وی تاکید کرد: موضوع داوری تیغ دو لبه‌ای است که از طرفی باید داوران غیر حرفه‌ای را کنار بگذاریم و از طرفی دیگر ابعاد حرفه‌ای کردن آن را گسترش دهیم که در حوزه ثبتی بهترین افراد، همین سردفتران هستند.

شایان ذکر است در پایان جلسه تفاهم نامه همکاری مشترک به امضای رؤسای مرکز توسعه شورای حل اختلاف قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسید.

این تفاهم نامه در ۸ ماده و یک تبصره تهیه و تنظیم شده که همکاری در توسعه داوری حرفه‌ای، تسهیل جذب حرفه‌ای عمومی و تخصصی در حوزه دفاتر اسناد رسمی، دفاتر طلاق و ازدواج، استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی برای ایجاد مؤسسات داوری و همکاری در حوزه فناوری اطلاعات ازجمله اهداف آن است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ