ثبت جهانی دره خرم‌آباد تحولی چشمگیر در اقتصاد لرستان ایجاد می‌کند

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ثبت جهانی دره خرم‌آباد تحولی چشمگیر در حوزه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری لرستان ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله احمد مبلغی در سخنانی، اظهار داشت: مسابقات ورزشی، از جمله سنت‌های اجتماعی و فرهنگی خوب است که به تقویت شادی و نشاط و بالندگی اجتماعی کمک می‌کند.

وی گفت: در این چارچوب و با ابراز خرسندی بسیار، صعود تیم خیبر خرم‌آباد به لیگ برتر فوتبال ایران را به‌تمامی بازیکنان، کادر فنی، هواداران و مردم شریف لرستان تبریک می‌گویم.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، افزود: این موفقیت نتیجه تلاش، همت و غیرت این تیم است، امیدوارم در فصل جدید لیگ برتر نیز با نمایش‌های درخشان خود، نماینده شایسته‌ای برای استان عزیزمان باشد و با افتخار و سربلندی به مسیر موفقیت ادامه دهید.

دره خرم‌آباد یکی از مناطق ارزشمند و تاریخی ایران است

آیت‌الله مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود درباره روند ثبت جهانی دره خرم‌آباد و اهمیت این منطقه، افزود: دره خرم‌آباد یکی از مناطق ارزشمند و تاریخی ایران است که از روستای «قلا بردی» تا «مله شونان» امتداد دارد.

وی گفت: این منطقه شامل مجموعه‌ای از غارهای باستانی همچون «کَلدر»، «قمری»، «گیلوران»، «یافته»، «کنجی» و «گَر ارجنه» است، علاوه بر این، مجموعه تاریخی «فلک‌الافلاک»، شامل قلعه، باغ «گلستان»، چشمه «گلستان» و چندین پل تاریخی از جمله پل «گپ»، پل «حاجی علی‌اصغر» و پل «شکسته شاپوری» در این منطقه قرار دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، تأکید کرد: اهمیت این آثار به حدی است که پرونده اولیه ثبت جهانی این منطقه در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ به یونسکو ارسال شده است.

آیت‌الله مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای نخستین‌بار در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ پرونده اولیه ثبت موقت را به یونسکو ارسال کرد و مورد ارزیابی و تأیید کارشناسان یونسکو قرار گرفت.

وی، گفت: این مستندات نشان‌دهنده اهمیت تاریخی و فرهنگی دره خرم‌آباد و آثار موجود در آن است.

توسعه پایدار شهر خرم‌آباد با ثبت جهانی

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اکنون این پرونده در مرحله بررسی توسط کارشناسان یونسکو قرار دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر ثبت جهانی دره خرم‌آباد، حفاظت از این آثار تاریخی در برابر تخریب‌های محیطی و انسانی است، برای مثال، مجموعه «فلک‌الافلاک» و پل‌های تاریخی منطقه به مراقبت و ساماندهی دقیق نیاز دارند.

آیت‌الله مبلغی، تصریح کرد: همچنین تأمین بودجه کافی و فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای حفاظت و توسعه پایدار این آثار از دیگر چالش‌ها است، بدون هماهنگی و همکاری تمام نهادهای مسئول و حمایت‌های بین‌المللی، این مسیر دشوار خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه برای مقابله با این چالش‌ها، برنامه‌هایی برای ساماندهی مجموعه «فلک‌الافلاک»، به‌ویژه از پل «گپ» تا پل «حاجی»، در دستور کار قرار گرفته است، افزود: همکاری تمامی ارگان‌های اجرایی و دولتی در این زمینه ضروری است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: همچنین جلب حمایت‌های بین‌المللی برای توجه بیشتر به اهمیت تاریخی این منطقه و تسریع در ثبت جهانی آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اینکه تأمین بودجه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب نیز از دیگر راهکارهای پیشنهادی است که امیدواریم با همکاری همه بخش‌ها، این اهداف محقق شود، گفت: فرایند ثبت جهانی بستگی به ارزیابی‌های یونسکو دارد، پس از ارسال پرونده، کارشناسان یونسکو به منطقه آمده‌اند و بررسی‌های میدانی انجام می‌دهند، اگر تمامی مستندات و شرایط مورد تأیید قرار گیرد، امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور این منطقه به فهرست میراث جهانی افزوده شود.

بهبود معیشت و افزایش سرمایه‌گذاری با ثبت جهانی دره خرم‌آباد

وی در ادامه سخنان خود، تأکید کرد: ثبت جهانی «فلک‌الافلاک» نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان لرستان خواهد داشت، از نظر اقتصادی، چنین ثبت‌هایی معمولاً منجر به افزایش چشمگیر توجه بین‌المللی به منطقه می‌شوند، این امر به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی در بخش‌های مرتبط با گردشگری، زیرساخت‌های اقامتی و خدمات مربوط به بازدیدکنندگان کمک می‌کند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: با ورود گردشگران بیشتر، مشاغل جدیدی نیز ایجاد خواهد شد که به بهبود معیشت مردم منطقه کمک می‌کند، از جنبه فرهنگی، ثبت جهانی «فلک‌الافلاک» باعث افزایش آگاهی جهانی از تاریخ و فرهنگ غنی لرستان می‌شود، این موضوع به حفظ و احیای میراث‌فرهنگی استان کمک کرده و انگیزه‌ای برای توسعه برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط با تاریخ و تمدن منطقه فراهم می‌آورد.

آیت‌الله مبلغی، افزود: در حوزه گردشگری، ثبت جهانی به منزله یک گواهی بین‌المللی برای اعتبار و اهمیت این مجموعه است، «فلک‌الافلاک» و سایر آثار مرتبط دره خرم‌آباد می‌توانند به یک مقصد مهم گردشگری جهانی تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه با ثبت جهانی، تعداد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افزایش می‌یابد که خود عامل مهمی در رونق گردشگری منطقه است، عنوان کرد: این روند باعث می‌شود زیرساخت‌های گردشگری نیز بهبود یابند و به توسعه پایدار این بخش کمک کند.

ثبت جهانی دره خرم‌آباد تحولی چشمگیر در اقتصاد و گردشگری لرستان ایجاد می‌کند

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، تأکید کرد: در مجموع، ثبت جهانی «فلک‌الافلاک» می‌تواند تحولی چشمگیر در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری لرستان ایجاد کند و این منطقه را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور و جهان تبدیل کند.

آیت‌الله مبلغی، تصریح کرد: همچنین ثبت جهانی «فلک‌الافلاک» نه‌تنها برای استان لرستان، بلکه برای کل ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و فواید قابل‌توجهی به همراه خواهد داشت، از منظر ملی، چنین ثبت‌هایی اعتبار و جایگاه فرهنگی ایران را در سطح جهانی تقویت می‌کند، ایران با تاریخ و تمدنی کهن، از جمله کشورهایی است که همواره توجه جهانی را به خود جلب کرده است و ثبت آثار جدید در فهرست میراث جهانی یونسکو به تعمیق این توجه کمک می‌کند.

وی گفت: در بعد فرهنگی نیز، ثبت جهانی این اثر به‌نوعی بازتاب‌دهنده غنای فرهنگی ایران است، این ثبت، فرصت‌هایی را برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم می‌کند که به معرفی بهتر تاریخ و فرهنگ ایران به جهان می‌انجامد، همچنین، باعث تقویت هویت فرهنگی ملی شده و انگیزه‌ای برای حفاظت و نگهداری بهتر از میراث‌های فرهنگی و تاریخی کشور فراهم می‌آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ