درخواست انتشار آمارهای بانک مرکزی توسط همتی

اقتصاد ایران: درحالی استارت سانسور آمار تورم بانک مرکزی از دولت روحانی زده شد و همچنان ادامه دارد که وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز از بانک مرکزی خواست آمارهای رسمی خود را اعلام کند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اختلاف آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار موجب شد از آذر سال 97 با دستور روحانی رییس جمهور وقت، بانک مرکزی از اعلام و انتشار گزارش تورم منع شود و مرکز آمار تنها مرجع اعلام نرخ تورم شود.

اولویت دادن به آمارهای مرکز آمار درحالی توسط دولت روحانی اجرایی شد که در سنوات گذشته به‌اذعان کارشناسان اقتصادی آمار محاسباتی بانک مرکزی همواره به واقعیت نزدیک‌تر و دقیق‌تر بوده است؛ بماند که در خصوص نرخ تورم و... نیز معمولاً‌ تورم محاسباتی در بانک مرکزی بالاتر از مرکز آمار بود و احتمالاً همین امر خیلی خوشایند دولت محترم روحانی نبود و به همین دلیل نیز آقای همتی (رئیس‌کل وقت بانک مرکزی) مطابق دستور رئیس کابینه، دستور سانسور آمارها را دادند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند پیش‌نیاز تورم هدفگذاری‌شده، شفافیت در اعلام آمار تورم است که در سال‌های گذشته پنهان مانده و رسماً سانسور شده است. سانسور آمارهای مهم اقتصادی که هر چند وقت یک‌بار رخ می‌دهد، تکرار تاریخ در دولت‌های مختلف است و این ذات دولت‌هاست که هر آماری را که باب میلشان بود منتشر کنند و آمارهایی را که عملکردشان را به قضاوت (منفی) می‌گذارد، سانسور کنند.

عدم‌انتشار آمارهای اقتصادی از سوی بانک مرکزی در حقیقت حرکت خلاف قانون است چراکه طبق بند پ ماده 10 قانون احکام دائمی کشور، بانک مرکزی موظف به انتشار آمارهای ماهانه تورم و رشد اقتصادی و... است.

با این حال اما به‌نظر می‌رسد قرار است شاهد تغییراتی در انتشار آمارهای اقتصادی بانک مرکزی باشیم؛ عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت چهاردهم امروز در همایش بانکداری اسلامی به حواشی ایجادشده درباره سخنان اخیر خود در خصوص تورم 35درصدی اشاره کرد و گفت: عده‌ای انتقاد کردند که بنده در جریان نرخ‌ها نیستم و اشتباه کردم و...، اما نکته اینجاست که مرکز آمار یک نرخ دارد و بانک مرکزی نرخ دیگر! مرکز آمار تورم را 35 درصد اعلام می‌کند و محاسبات بانک مرکزی 40 درصد.

همتی اما نکات مهمی را درباره سیاست اعلام شاخص‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی مطرح و تأکید کرد: نیاز داریم کشور از اطلاعات به‌روز شاخص‌های اقتصادی باخبر باشد ولی در دوره‌هایی فشار زیادی برای انتشار آمارهای اقتصادی در دولت‌ها داشتیم حتی زمان من. هرچند مرکز آمار این آمار را می‌دهد ولی بانک مرکزی باید پیش‌قدم شود و شفاف و ماهانه آمارها را به مردم اطلاع دهد.

ازاین‌رو می‌توان امیدوار بود که بانک مرکزی بار دیگر مانند سال‌های قبل به‌صورت منظم و ماهانه نسبت به انتشار آمار تورم ماهانه (شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی) اقدام کند.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ