گزارش سال ۱۴۰۲ «پونیشا» منتشر شد؛ رشد ۲۲۱ درصدی جذب فریلنسر از میان نسل زد

اقتصاد ایران: پلتفرم «پونیشا» که زمینه‌ی همکاری میان فریلنسرها و کارفرمایان را فراهم می‌کند از رشد ۲۱۱ درصدی جذب نسل زد در میان کاربران خود در سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد.

گزارش سال ۱۴۰۲ پونیشا از رشد چشمگیر کاربران این پلتفرم خبر می‌دهد. پونیشا که پلتفرمی برای فریلنسینگ است، در سال ۱۴۰۲ توانسته تعداد کاربران خود را نسبت به سال قبل ۳۵ درصد رشد دهد و همزمان با رشد کار فریلنسری در جهان، رشدی ۲۲۱ درصدی در جذب کاربران نسل زی داشته باشد.

پونیشا، از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و در تلاش بوده تا «دسترسی به فرصت‌های شغلی و همکاری را برای افراد بیشتری بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن و یا شرایط دیگر فراهم کند». گزارش سال این پلتفرم نشان می‌دهد که ارزش کل پروژه‌های ثبتی در پونیشا در سال گذشته بیش ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است. بر پایه‌ی این گزارش دسته‌های برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، طراحی وبسایت و طراحی لوگو پرتقاضاترین دسته‌بندی‌ها در میان پروژه‌های ثبت‌شده در پونیشا بوده‌اند.

این گزارش با اشاره به یک میلیون کاربر این پلتفرم در سراسر کشور و تلاش برای افزایش سهم بازار فریلنسینگ در ایران می‌گوید: «افزایش تعداد کاربران خود را بیانگر رشد قابل توجه این پلتفرم در جذب کاربران جدید و ایجاد اعتماد در میان فریلنسرها و کارفرمایان است.»

نمودار رشد کاربران پلتفرم پونیشا در ۵ سال گذشته

پونیشا در این گزارش با اشاره به رشد بیش از دو برابری تعداد کاربران در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ این اتفاق را زمینه به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و ارتقای نرم‌افزار سمت سرور و بهبود دسترسی‌پذیری و عملکرد بهینه وب‌سایت می‌داند و رونمایی از وب‌سایت جدید در دی‌ماه ۱۴۰۲ را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای خود در سال گذشته می‌داند.

پونیشا در سال ۱۴۰۲ در یک نگاه

  • میانگین بازدیدکننده‌ی یکتای ماهانه: ۱۷۵.۳۹۵
  • تعداد کل پیشنهادهای ارسال‌شده: ۸۴۵.۳۹۶
  • ارزش کل پروژه‌های ثبتی در سال: ۵۱۰ میلیارد و ۶۱۷ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۶۶۹
  • ۸۹ درصد پروژه‌ها حداقل یک پیشنهاد را می‌گیرند.
  • ۳۲ درصد از درآمد فریلنسرها، برای فریلنسرهای ساکن شهرهای کمترتوسعه‌یافته است.
  • ۲۷ درصد از فریلنسرهای برتر پونیشا از شهرهای کمترتوسعه‌یافته هستند.

چرا فریلنسینگ؟

گزارش سال ۱۴۰۲ پونیشا در پاسخ به این سؤال که چرا کاربران انجام کار به‌صورت فریلنسینگ را انتخاب می‌کنند، از مزایای این پلتفرم می‌گوید؛ یعنی اطمینان از دریافت حق‌الزحمه، ورود آسان به بازار کار، امکان افزایش درآمد، رشد فردی و سبک زندگی منعطف به‌عنوان مزایای پونیشا برای فریلنسر. و از آن سو پرداخت امن، صرفه‌جویی در زمان، کاهش‌ هزینه‌های اداری و سربار و سیستم نظارت داوری به‌عنوان مزایای پونیشا برای کارفرما.

مزایای پونیشا برای فریلنسر و کارفرما

در سال گذشته ۵۹.۴ درصد کاربران مرد و ۴۰.۶ درصد زن بوده‌اند. بیشترین کاربران این پلتفرم بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشته‌اند و کمترین آنها (۴.۷۴ درصد) بالای ۴۰ سال بوده‌اند. همچنین ۱۴.۱۲ درصد کاربران این پلتفرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.

آمار سن و جنس کاربران پونیشا

شنبه‌ها، روز پرکاری فریلنسرها

بر اساس این گزارش بیشترین تعداد ثبت پروژه توسط کارفرماها و اوج‌گیری پیشنهادات همکاری فریلنسرها، شنبه‌ها را به یکی از پربارترین روزهای کاری در پونیشا تبدیل کرده است.

همچنین دسکتاپ و موبایل بیشترین استفاده را در میان کاربران پونیشا داشته است. به‌طور دقیق‌تر یک درصد کاربران با تبلت، ۳۹ درصد با استفاده از موبایل و ۶۰ درصد آنها از طریق دسکتاب به پروژه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

 بیشترین کارفرمایان و فریلنسرها در تهران

نقشه‌ی پراکندگی کارفرمایانی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، استان تهران بیشترین کارفرمایان را در سال ۱۴۰۲ داشته است. همچنین خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی و البرز بعد از تهران بیشترین کارفرمایان را داشته‌اند.

بررسی نقشه پراکندگی فریلنسرها در استان‌های مختلف هم نتیجه‌ای مشابه را نشان می‌دهد.

پراکندگی تعداد کارفرمایان پونیشا در استان‌های مختلف
پراکندگی تعداد فریلنسرهای پونیشا در استان‌های مختلف

پرکاربردترین مهارت‌ها و پرتقاضا‌ترین دسته‌بندی

این مهارت‌ها، براساس نیازهای بازار و پروژه‌های مختلف، به‌عنوان پرطرفدارترین و پرکاربردترین توانایی‌ها در پونیشا شناخته می‌شوند: اتوکد، مدیریت پیج اینستاگرام، حسابداری، تایپ، طراحی لوگو و طراحی سایت.

پرکاربردترین مهارت‌های فریلنسری

نرم‌افزار و IT با بیشترین تقاضا در ثبت پروژه‌ها، پرتقاضاترین دسته‌بندی میان کارفرمایان شناخته می‌شود.

سهم پروژه‌های ثبت‌شده در دسته‌بندی‌های پونیشا

ترین‌های پونیشا در سال ۱۴۰۲؛ از تبریز تا زاهدان

بیشترین درآمد یک فریلنسر در پونیشا در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۴۳ میلیون تومان و بالاترین رقم پروژه‌ی انجام‌شده ۱۱۰ میلیون تومان بوده است. ترجمه‌ی زیرنویس در ۳۷ دقیقه سریع‌ترین پروژه‌ای است که در این پلتفرم انجام شده است. سریع‌ترین زمان ارسال پیشنهاد روی یک پروژه ۴۷ ثانیه و دورترین فاصله‌ای که کارفرما و فریلنسر با هم کار کرده‌اند از تبریز تا زاهدان بوده است.

ترین‌های پونیشا در سال ۱۴۰۲

تعداد پیام‌های ارسال‌شده در چت پونیشا در این سال بیش ۵ میلیون و تعداد فایل‌های ارسال‌شده در چت ۸۹۰ هزار مورد بوده است.

آمار پیام‌های ارسال‌شده در چت پونیشا در سال ۱۴۰۲

بر پایه‌ی این گزارش ۸۵ درصد از پروژه‌هایی که در این پلتفرم ثبت می‌شوند، روند بررسی و تأیید آن‌ها در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود تا فرایند انجام پروژه و ارسال پیشنهادات توسط فریلنسرها سریع‌تر آغاز شود.

روند بررسی و تأیید پروژه‌ها در پونیشا

فریلنسینگ، انتخاب نسل زد

گزارش سال پونیشا با اشاره به آشنایی نسل زی (متولدان بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ ) با دنیای دیجیتال، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، از تغییر جهانی روند انجام کار می‌گوید:

فریلنسینگ با حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی، روند انجام کار را متحول کرده است. برخلاف روش‌های سنتی، افراد می‌توانند از هرجا و در هر زمان کار کنند. این انعطاف‌پذیری، کارفرمایان و متخصصین را به سمت این شیوه نوین کشانده و در حال جایگزین‌شدن به جای الگوهای قدیمی است.

بر این اساس در حالی که متوسط زمان استخدام در راهکارهای قدیمی انجام کار ۴۵ روز کاری به‌طول می‌انجامد، این زمان در فریلنسینگ به سه روز می‌رسد.

مقایسه فریلنسینگ و کار به شکل سنتی

نسل جدید به روش جدید کار می‌کند:

  • ۴۸ درصد از نیروی کار جهانی، فریلنسر هستند.
  • ۵۴ درصد از نسل زی به‌عنوان فریلنسر فعالیت می‌کنند.

گزارش سال پونیشا با این آمار می‌گوید: «در سال ،۱۴۰۲ رشد چشمگیر ۲۲۱ درصدی کاربران نسل زی نسبت به سال گذشته، پونیشا را به بستری جذاب و مدرن برای کارفرمایان و فریلنسرهای نسل جدید تبدیل کرده است.»

آمار کاربران نسل زد در پونیشا

پرداخت‌های امن و داوری بی‌طرفانه

بر اساس این گزارش یکی از دلایل اصلی انتخاب پونیشا توسط کاربران، امکان پرداخت امن بر اساس فازبندی پروژه‌ها است: «این ویژگی به کارفرماها اجازه می‌دهد تا با آرامش کامل بر کیفیت پروژه تمرکز کنند، در حالی که فریلنسرها نیز از دریافت به موقع دستمزد خود اطمینان دارند.»

داوری برای حل اختلاف ویژگی دیگری در این پلتفرم است اما در سال ۱۴۰۲ فقط ۳٫۷ درصد از کل میزکارها نیاز به داوری داشتند. این گزارش می‌گوید این رقم نشان‌دهنده اثربخشی پلتفرم در تسهیل ارتباط شفاف و درک متقابل بین کارفرمایان و فریلنسرها است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ